Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door xcharmedx
#52684
Goedenmiddag,

Ik heb een vraag met betrekking tot de certificering van het alarm.
Mijn TT is verzekerd bij centraal beheer en nu kreeg ik vandaag de polis..
helemaal goed maar er staat in dat als er diefstal is geweest in de auto ik aan de verzekering moet kunnen overleggen dat de auto op dat moment beveiligd was met een VbV/INO klasse 1 of vanuit de fabriek goedgekeurd beveiligingssysteem en dat de auto is voorzien van een startonderbreker.

Vandaag ging het alarm nog af toen ik zelf in zat ;-) dus dat werkt prima.
Nu is mijn vraag voor zover ik weet zit bij mij gewoon het standaard audi alarm.
Wat voor alarm is het standaard audi alarm?
Welke verzekerings technisch oke is maar, hoe kan ik dit bewijzen????

Ik heb geen certificaat of bewijs schriftelijk dat het er in zit. Hebben jullie dat wel?
Want dat moet ik dus wel kunnen overleggen...

Zou ik bij de audi dealer een bewijs kunnen opvragen?

Erg benieuwd,

Bedankt!
Laatst gewijzigd door xcharmedx op za mei 08, 2010 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
door Rodie
#52686
Ik heb een certificaat gekregen na het inbouwen ervan..

Mijn verzekering heeft hier trouwens nooit om gevraagd..
door allewijn
#52687
Bij het achteraf inbouwen van een alarmsysteem en/of het inbouwen van een hogere klasse.
De klasse verteld wat over welke acties allemaal in het voertuig zijn genomen of diefstal tegen te gaan, te weten:

•Klasse: 1
•Klasse: 2
•Klasse: 3
•Klasse: 4
•Klasse: 5
KLASSE:1Beveiliging tegen diefstal van de gehele auto.
Het eerste soort beveiligingssysteem bestaat uit een elektronisch systeem met een dubbele automatische startblokkering. Deze tweevoudige startblokkering bevat een onderbreking van de startmotor en een andere extra blokkering, meestal de brandstoftoevoer
KLASSE:2
Beveiliging tegen diefstal èn inbraak van uw auto.
Bestaande uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering, detectie en alarmering.
•dubbele automatische blokkering,
•omtrekdetectie en ruimtelijke detectie,
•akoestische signalering door middel van een sirene,
•optische signalering door middel van knipperlichten
KLASSE:3
Gelijk aan klasse:2, uitgebreid met hellingshoekdetectie.
KLASSE 4 en 5
Klasse 4 is een systeem wat bestaat uit een klasse 1 goedgekeurde startonderbreker plus een goedgekeurd voertuigvolgsysteem.
Klasse 5 is een systeem wat bestaat uit een klasse 3 goedgekeurd alarm systeem plus een goedgekeurd voertuigvolgsysteem.
Een goedgekeurd voertuigvolgsysteem klasse:4 en/of 5 werkt samen met een meldkamer , welke als zeer betrouwbaar te boek staat. Dat is belangrijk voor de instanties die de opvolging van de alarmmelding moeten verzorgen, dat kan zowel de lokale politie alswel een particuliere beveiligingsorganisatie zijn. Alleen bij 100% betrouwbare meldingen kunnen zij hun werk efficiënt doen en de auto terugbezorgen bij de rechtmatige eigenaar.

De meldkamer van deze officieel goedgekeurde Particuliere Alarmcentrale (PAC) beschikt over speciale ontvangst- en verwerkingsapparatuur voor Tracking&Tracing voertuigvolgsystemen en is 24 uur per dag in bedrijf. Tevens beschikt de meldkamer over zeer gedetailleerd kaartmateriaal (Europa op straatniveau). Deze uiterst precieze vectorkaarten maken in combinatie met het voertuigvolgsysteem een plaatsbepaling mogelijk met een nauwkeurigheid van 5 tot 20 meter. De meldkamer maakt deel uit van het Europese netwerk van GuardOne centrales. Elke autorijder met een Tracking&Tracing voertuigvolgsysteem krijgt hulp van de lokale GuardOne centrale, ongeacht waar in Europa de auto zich bevindt en ongeacht waar het product is gekocht. Dit omvat naast de diefstalalarm meldingen ook normale assistentie, bijvoorbeeld bij pechgevallen. De communicatie verloopt ofwel direct van uw auto naar de lokale GuardOne centrale, ofwel via Alert Services in Nederland naar de GuardOne centrale ter plekke, ivm eventuele taalproblemen. Het Voertuigvolgsysteem kan op basis van melding via GSM naar een meldkamer en GPS lokalisatie tot op een nauwkeurigheid van 5 tot 20 meter bepalen waar uw auto zich bevindt.

GSM netwerk
Het voertuigvolgsysteem maakt gebruik van GSM om gegevens tussen de meldkamer en uw auto uit te wisselen. Dat verloopt via een service provider . Hiervoor is een speciaal mobiel abonnement beschikbaar dat volledig is afgestemd op het voertuigvolgsysteem. Het voertuigvolgsysteem maakt uitsluitend in alarm- en testsituaties gebruik van GSM. Hierdoor blijven de GSM-kosten beperkt,maar bedragen toch nog ongeveer €25-30 p/mnd.


De TT mk1 heeft (volgens mij niet standaard, maar indien de eerste eigenaar toen ter tijd een alarmpakket erbij kocht vanuit audi) een Klasse 2 alarmsysteem.
Kijkend naar mijn TT, dan zit er een af-fabriek alarm in, welke reageerd op beweging in de cockpit, reageert op contacten/openen deuren, kofferklep én motorkap, optisch en geluidsalarm geeft en de binnenruimtedetectie evt. uit te schakelen is (knopje bij knopjes van tankklep en kofferbak), uiteraard zit er ook een startonderbreker in die de code uit de sleutel uitleest.

Hiernaar kijkend, concludeer ik dus dat het een af-fabriek klasse 2 systeem moet zijn.
Ikzelf heb hier echter ook geen certificaat van maar twijfel of dit 'vroeger (mijn geval 1999)' ook werd bijgeleverd vanuit Audi.

Het systeem kan naderhand bijvoorbeeld uitgebreid worden naar een hogere klasse.
Uitbreiden heeft als voordeel dat je gewoon je originele sleutel/afstandbediening behoud om de auto te openen/op slot te doen en het alarm in/uit te schakelen.

Een compleet ander alarmsysteem inbouwen kan natuurlijk ook, nadeel dat je over het algemeen een extra afstandbediening krijgt. Voordeel is dat zo'n afstandbediening bijvoorbeeld een lcd display heeft waar allerlei info mbt het alarm op getoond kan worden.
Gebruikersavatar
door xcharmedx
#52728
Maar wat voor alarm zit er nu op de TT?
En kan ik bij de audi dealer alsnog een bewijsje opvragen?
Want er zit natuurlijk een standaard alarm op van fabrieks uit...

Hoor het graag,
Grtjz
Gebruikersavatar
door ashiharry
#52735
xcharmedx schreef:Maar wat voor alarm zit er nu op de TT?
En kan ik bij de audi dealer alsnog een bewijsje opvragen?
Want er zit natuurlijk een standaard alarm op van fabrieks uit...

Hoor het graag,
Grtjz
ik heb idd enkele jaren terug bij mijn mk1 een alarmklasse 1 certificaat gekregen bij de audi dealer in breda.(mijn vorige 225 quatro)

mvg harry
Gebruikersavatar
door Ronnie
#52736
Dan weet de dealer heel erg simpel alles door aan de hand van je chassisnummer de info op te vragen.
Gebruikersavatar
door xcharmedx
#53785
Even voor de duidelijkheid en als conclusie op de vraag van dit topic:

Alle audi's vanaf 2000 zijn geleverd met een startonderbreker cq alarmklasse 1.
Deze zijn vanaf fabriek ingebouwd en daar worden geen certificaten voor afgegeven omdat het standaard is.
De verzekeringsmaatschappijen zijn hiervan of zouden hiervan op de hoogte moeten zijn.

Grtjz
door berttt
#78503
mijn verzekering eist dat ik alarmklasse 2 in mijn Audi TT van 2007 moet hebben. Uit bovenstaande van Allewijn begrijp ik dat mijn Audi voldoet aan die alarmklasse 2 eis?
Gebruikersavatar
door Elmo299
#78504
Het meest makkelijke om dit te testen is het volgende:

Doe je ramen naar beneden en de deur op slot, wacht 1 minuut en steek daarna je hand naar binnen. Gaat het alarm af, dan is het klasse 2.

Nog een puntje wat niet echt bekend is: Officieel gecertificeerde alarmen klasse 2 en hoger horen eens in de zoveel tijd gekeurd te worden op werking.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#78520
na 3 jaar moeten die ook een soort van APK keuring ondergaan anders is het certificaat niet meer geldig inderdaad maar dat weet vrijwel niemand.
Gebruikersavatar
door denders
#78580
Ik keur hem zelf af en toe, per ongeluk als ik net een verkeerde combi doe en hij gaat op slot/alarm na een minuutje en denkt dat hij "braak" detecteerd haha... :smt031
Gebruikersavatar
door Ronnie
#78582
ik koop gewoon om de 2 jaar een nieuwe auto denk ik... mits de fiscale regelingen zo leuk blijven op dat vlak... als ze dat weer normaal maken wordt het elke 5 jaar dan moet ik wel aan keuren van t alarm gaan denken... al vraagt mn verzekering daar niet eens om.
Gebruikersavatar
door denders
#78590
Hier ook niet alleen het type.
Type 3 is ook met hellingdetectie.

Eigenlijk vind ik dat je persoonlijke bezit tegenwoordig niet meer zonder kan en een startonderbreker stelt ook niet zo veel voor meer met al die grenzen open.
Ze gaan gewoon naar een groot evenement en als je dan terug komt zie je geen glas of braaksporen maar ineens is je "verstopte" TomTom er bijvoorbeeld uit! (-pas nog gehoord, en niet heel slim van diegene maarja..)
Ze hebben gewoon apparaatjes met codes van de sleutels volgens mij de georganiseerde busjes met dat nietsontziende jatvolk/bendes!

Hoeft ook niet veel te kosten zo'n kastje inbouwen en een beetje technisch bent, als je geen dealer-af alarm wilt.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#78592
bij mij is de ervaring dat je auto gewoon open neer gezet kan worden en je dan gek genoeg niks mist... dan vertrouwen ze het niet
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]