- za mei 08, 2010 19:06
#52687
Bij het achteraf inbouwen van een alarmsysteem en/of het inbouwen van een hogere klasse.
De klasse verteld wat over welke acties allemaal in het voertuig zijn genomen of diefstal tegen te gaan, te weten:
•Klasse: 1
•Klasse: 2
•Klasse: 3
•Klasse: 4
•Klasse: 5
KLASSE:1Beveiliging tegen diefstal van de gehele auto.
Het eerste soort beveiligingssysteem bestaat uit een elektronisch systeem met een dubbele automatische startblokkering. Deze tweevoudige startblokkering bevat een onderbreking van de startmotor en een andere extra blokkering, meestal de brandstoftoevoer
KLASSE:2
Beveiliging tegen diefstal èn inbraak van uw auto.
Bestaande uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering, detectie en alarmering.
•dubbele automatische blokkering,
•omtrekdetectie en ruimtelijke detectie,
•akoestische signalering door middel van een sirene,
•optische signalering door middel van knipperlichten
KLASSE:3
Gelijk aan klasse:2, uitgebreid met hellingshoekdetectie.
KLASSE 4 en 5
Klasse 4 is een systeem wat bestaat uit een klasse 1 goedgekeurde startonderbreker plus een goedgekeurd voertuigvolgsysteem.
Klasse 5 is een systeem wat bestaat uit een klasse 3 goedgekeurd alarm systeem plus een goedgekeurd voertuigvolgsysteem.
Een goedgekeurd voertuigvolgsysteem klasse:4 en/of 5 werkt samen met een meldkamer , welke als zeer betrouwbaar te boek staat. Dat is belangrijk voor de instanties die de opvolging van de alarmmelding moeten verzorgen, dat kan zowel de lokale politie alswel een particuliere beveiligingsorganisatie zijn. Alleen bij 100% betrouwbare meldingen kunnen zij hun werk efficiënt doen en de auto terugbezorgen bij de rechtmatige eigenaar.
De meldkamer van deze officieel goedgekeurde Particuliere Alarmcentrale (PAC) beschikt over speciale ontvangst- en verwerkingsapparatuur voor Tracking&Tracing voertuigvolgsystemen en is 24 uur per dag in bedrijf. Tevens beschikt de meldkamer over zeer gedetailleerd kaartmateriaal (Europa op straatniveau). Deze uiterst precieze vectorkaarten maken in combinatie met het voertuigvolgsysteem een plaatsbepaling mogelijk met een nauwkeurigheid van 5 tot 20 meter. De meldkamer maakt deel uit van het Europese netwerk van GuardOne centrales. Elke autorijder met een Tracking&Tracing voertuigvolgsysteem krijgt hulp van de lokale GuardOne centrale, ongeacht waar in Europa de auto zich bevindt en ongeacht waar het product is gekocht. Dit omvat naast de diefstalalarm meldingen ook normale assistentie, bijvoorbeeld bij pechgevallen. De communicatie verloopt ofwel direct van uw auto naar de lokale GuardOne centrale, ofwel via Alert Services in Nederland naar de GuardOne centrale ter plekke, ivm eventuele taalproblemen. Het Voertuigvolgsysteem kan op basis van melding via GSM naar een meldkamer en GPS lokalisatie tot op een nauwkeurigheid van 5 tot 20 meter bepalen waar uw auto zich bevindt.
GSM netwerk
Het voertuigvolgsysteem maakt gebruik van GSM om gegevens tussen de meldkamer en uw auto uit te wisselen. Dat verloopt via een service provider . Hiervoor is een speciaal mobiel abonnement beschikbaar dat volledig is afgestemd op het voertuigvolgsysteem. Het voertuigvolgsysteem maakt uitsluitend in alarm- en testsituaties gebruik van GSM. Hierdoor blijven de GSM-kosten beperkt,maar bedragen toch nog ongeveer €25-30 p/mnd.
De TT mk1 heeft (volgens mij niet standaard, maar indien de eerste eigenaar toen ter tijd een alarmpakket erbij kocht vanuit audi) een Klasse 2 alarmsysteem.
Kijkend naar mijn TT, dan zit er een af-fabriek alarm in, welke reageerd op beweging in de cockpit, reageert op contacten/openen deuren, kofferklep én motorkap, optisch en geluidsalarm geeft en de binnenruimtedetectie evt. uit te schakelen is (knopje bij knopjes van tankklep en kofferbak), uiteraard zit er ook een startonderbreker in die de code uit de sleutel uitleest.
Hiernaar kijkend, concludeer ik dus dat het een af-fabriek klasse 2 systeem moet zijn.
Ikzelf heb hier echter ook geen certificaat van maar twijfel of dit 'vroeger (mijn geval 1999)' ook werd bijgeleverd vanuit Audi.
Het systeem kan naderhand bijvoorbeeld uitgebreid worden naar een hogere klasse.
Uitbreiden heeft als voordeel dat je gewoon je originele sleutel/afstandbediening behoud om de auto te openen/op slot te doen en het alarm in/uit te schakelen.
Een compleet ander alarmsysteem inbouwen kan natuurlijk ook, nadeel dat je over het algemeen een extra afstandbediening krijgt. Voordeel is dat zo'n afstandbediening bijvoorbeeld een lcd display heeft waar allerlei info mbt het alarm op getoond kan worden.
215Pk|340Nm|JD-maatchip|Quattro|Dubbele einddemper|V6 diffuser|KW sportsuspension|WakBox|Forge DV006|18" RS4 ET20 8.5J|Dunlop SP Sport 01 A/S|
3Bar grill