- vr mei 14, 2010 14:56
#52951
Vandaag heb ik dan eindelijk mijn TT op mogen halen bij de autospuiterij.
Hij stond daar sinds vorige week omdat ik op mijn oude TT-tje (1999) ondertussen bijzonder veel steenslag had zitten.
Vooral na mijn recente wintersportvakantie in de bergen van Zwitserland, was het niet meer om aan te zien.
Daarom hem bij een autospuiterij aangeboden om de complete voorzijde over te laten spuiten.
Eigenlijk had hij afgelopen maandag klaar moeten zijn, maar het schuren en vullen van alle steenslagplekjes was een dag meer werk dan ze hadden verwacht. Ook zaten we nog met Hemelvaart, etc.
Vandaag een leen-smart-forfour ingeleverd (reed trouwens best goed moet ik zeggen) en de TT opgehaald.
De voorbumper, de motorkap en de zijschermen zijn compléét overgespoten!
Hij ziet er werkelijk weer PRACHTIG uit, wat een verschil, ongelofelijk!
Nu is het voor mij zaak om snel de andere delen eens goed te poetsen, kleine krasjes weg te werken, etc.
Dan is het weer een geheel met de prachtige voorkant!
(zeker nadat ik recent een 3Bar grill heb geplaatst)
Heerlijk hoe een oude TT uit 1999 er nu weer uit kan zien!
Direct na het ophalen ben ik naar Xtremecartuning (Poeldijk, sponsor van forum) gereden omdat ze daar een werkende haldex-controller hadden liggen.
Uit andere topics van mij weten jullie wel wat een 'ellende' ik al een tijdje hiermee heb.
Mijn ESP lampje brandde al sinds december zodra ik eenmaal boven de 20km/u geraakte en vanaf dat moment werkte mij haldex en esp dus ook niet meer. Bij nat weer dus altijd met een beetje gas doorslaande voorwielen, geen 4wd en geen esp.
Vorige week bij Coen Donkers langs geweest, waar ze hem hadden bekeken maar ook geen andere haldex-controller op voorraad hadden liggen.
Ze wisten het probleem niet op te lossen en ik ging ongedaner zake naar huis.
Kort hierna hoorde ik dat ze bij Xtremecartuning wel een werkende haldex hadden liggen en dat ze me graag wilden helpen.
Toen ik zo goed als in Poeldijk reed, belden ze me echter op met de mededeling dat ze de haldex-controller nergens meer konden vinden en dat ze me dus niet konden helpen!
Ik BAAL(de) als een stekker, het lijkt me wel niet gegund!
Ik dus weer omgekeerd naar mijn woonplaats.
ECHTER: Vanaf het moment dat ik vandaag bij de autospuiterij wegreed brandde mijn esp lampje al niet en heb de quattro in bochten en bij verkeerslichten eens goed getest. Zowel ESP als Quattro werken keurig.
Paar keer opnieuw gestart, weer getest, aantal kilometers gereden en nogs steeds werkt alles keurig.
Héél misschien heb ik het geluk toch een beetje mee en werkt alles weer naar behoren zonder dat er een (dure) andere haldex op hoeft.
Ergens dus stiekem eventjes mooi dat ze de haldex niet op voorraad hadden bij Xtremecartuning.
Aan de andere kant... -> Ik heb ooit al eens eerder een tijdje het lampje uit gehad en toen kwam het ineens ook weer terug.
Mijn logische verklaring:
Mijn probleem met het brandende esp lampje en dat er op dat moment (ook volgens vagcom) niet met de J492 Haldex controller gecommuniceerd kan worden vind zijn oorsprong vermoedelijk in een vochtprobleem. Eerst dachten we in de bekabeling, maar die is door Coen Donkers compleet nagekeken, soldeerpunten zijn hersteld/opnieuw gesoldeerd en daar bleek het hem dus niet in te zitten.
Dan zou het vochtprobleem zich in de haldex zelve kunnen voordoen. Iets wat ook vaak voor schijnt te komen.
Er is zelfs een speciaal bedrijf in Nederland die daar gespecialeerd in is en dit kan herstellen als je de haldex los naar ze op stuurt (Carrun, zie: http://link.marktplaats.nl/263684512)
Maar: Mijn TT heeft twee dagen in de droogcabine van de autospuiterij gestaan.
Daar wordt het érg warm, ik weet niet precies hoe warm, maar volgens mijn 50+ graden.
Nu kan hierdoor het mogelijke vocht in de haldex controller oid verdampt zijn en kan er hierdoor weer op normale manier gecommuniceerd worden.
Alles werkt daardoor weer naar behoren.
Andere kant kan zijn dat het dus tijdelijk is, want er kan misschien zo weer vocht in komen door een slechte afdichting/pakking of iets dergelijks.
Laten we even op het beste hopen en dat is dat het blijft werken.
Ik blijf in ieder geval mijn ogen open houden voor een andere haldex controller, zodat ik deze alvast achter de hand heb, mits ik deze goedkoop op de kop kan tikken.
Ik kan hem dan altijd nog zelf vervangen (relatief makkelijk) als het esp lampje toch weer gaat branden en de 4wd niet meer werkt.
Duimen jullie met me mee dat het gewoon wél blijft werken?
En anders hoor ik graag nog tips als een van jullie een werkende (reserve) haldex voor weinig weet te vinden.
Nu in ieder geval wel weer een SuPeR-strakke TT die ook weer heerlijk rijdt.
Foto's volgens snel...
Groetjes,
Tim
Hij stond daar sinds vorige week omdat ik op mijn oude TT-tje (1999) ondertussen bijzonder veel steenslag had zitten.
Vooral na mijn recente wintersportvakantie in de bergen van Zwitserland, was het niet meer om aan te zien.
Daarom hem bij een autospuiterij aangeboden om de complete voorzijde over te laten spuiten.
Eigenlijk had hij afgelopen maandag klaar moeten zijn, maar het schuren en vullen van alle steenslagplekjes was een dag meer werk dan ze hadden verwacht. Ook zaten we nog met Hemelvaart, etc.
Vandaag een leen-smart-forfour ingeleverd (reed trouwens best goed moet ik zeggen) en de TT opgehaald.
De voorbumper, de motorkap en de zijschermen zijn compléét overgespoten!
Hij ziet er werkelijk weer PRACHTIG uit, wat een verschil, ongelofelijk!
Nu is het voor mij zaak om snel de andere delen eens goed te poetsen, kleine krasjes weg te werken, etc.
Dan is het weer een geheel met de prachtige voorkant!
(zeker nadat ik recent een 3Bar grill heb geplaatst)
Heerlijk hoe een oude TT uit 1999 er nu weer uit kan zien!
Direct na het ophalen ben ik naar Xtremecartuning (Poeldijk, sponsor van forum) gereden omdat ze daar een werkende haldex-controller hadden liggen.
Uit andere topics van mij weten jullie wel wat een 'ellende' ik al een tijdje hiermee heb.
Mijn ESP lampje brandde al sinds december zodra ik eenmaal boven de 20km/u geraakte en vanaf dat moment werkte mij haldex en esp dus ook niet meer. Bij nat weer dus altijd met een beetje gas doorslaande voorwielen, geen 4wd en geen esp.
Vorige week bij Coen Donkers langs geweest, waar ze hem hadden bekeken maar ook geen andere haldex-controller op voorraad hadden liggen.
Ze wisten het probleem niet op te lossen en ik ging ongedaner zake naar huis.
Kort hierna hoorde ik dat ze bij Xtremecartuning wel een werkende haldex hadden liggen en dat ze me graag wilden helpen.
Toen ik zo goed als in Poeldijk reed, belden ze me echter op met de mededeling dat ze de haldex-controller nergens meer konden vinden en dat ze me dus niet konden helpen!
Ik BAAL(de) als een stekker, het lijkt me wel niet gegund!
Ik dus weer omgekeerd naar mijn woonplaats.
ECHTER: Vanaf het moment dat ik vandaag bij de autospuiterij wegreed brandde mijn esp lampje al niet en heb de quattro in bochten en bij verkeerslichten eens goed getest. Zowel ESP als Quattro werken keurig.
Paar keer opnieuw gestart, weer getest, aantal kilometers gereden en nogs steeds werkt alles keurig.
Héél misschien heb ik het geluk toch een beetje mee en werkt alles weer naar behoren zonder dat er een (dure) andere haldex op hoeft.
Ergens dus stiekem eventjes mooi dat ze de haldex niet op voorraad hadden bij Xtremecartuning.
Aan de andere kant... -> Ik heb ooit al eens eerder een tijdje het lampje uit gehad en toen kwam het ineens ook weer terug.
Mijn logische verklaring:
Mijn probleem met het brandende esp lampje en dat er op dat moment (ook volgens vagcom) niet met de J492 Haldex controller gecommuniceerd kan worden vind zijn oorsprong vermoedelijk in een vochtprobleem. Eerst dachten we in de bekabeling, maar die is door Coen Donkers compleet nagekeken, soldeerpunten zijn hersteld/opnieuw gesoldeerd en daar bleek het hem dus niet in te zitten.
Dan zou het vochtprobleem zich in de haldex zelve kunnen voordoen. Iets wat ook vaak voor schijnt te komen.
Er is zelfs een speciaal bedrijf in Nederland die daar gespecialeerd in is en dit kan herstellen als je de haldex los naar ze op stuurt (Carrun, zie: http://link.marktplaats.nl/263684512)
Maar: Mijn TT heeft twee dagen in de droogcabine van de autospuiterij gestaan.
Daar wordt het érg warm, ik weet niet precies hoe warm, maar volgens mijn 50+ graden.
Nu kan hierdoor het mogelijke vocht in de haldex controller oid verdampt zijn en kan er hierdoor weer op normale manier gecommuniceerd worden.
Alles werkt daardoor weer naar behoren.
Andere kant kan zijn dat het dus tijdelijk is, want er kan misschien zo weer vocht in komen door een slechte afdichting/pakking of iets dergelijks.
Laten we even op het beste hopen en dat is dat het blijft werken.
Ik blijf in ieder geval mijn ogen open houden voor een andere haldex controller, zodat ik deze alvast achter de hand heb, mits ik deze goedkoop op de kop kan tikken.
Ik kan hem dan altijd nog zelf vervangen (relatief makkelijk) als het esp lampje toch weer gaat branden en de 4wd niet meer werkt.
Duimen jullie met me mee dat het gewoon wél blijft werken?
En anders hoor ik graag nog tips als een van jullie een werkende (reserve) haldex voor weinig weet te vinden.
Nu in ieder geval wel weer een SuPeR-strakke TT die ook weer heerlijk rijdt.
Foto's volgens snel...
Groetjes,
Tim
215Pk|340Nm|JD-maatchip|Quattro|Dubbele einddemper|V6 diffuser|KW sportsuspension|WakBox|Forge DV006|18" RS4 ET20 8.5J|Dunlop SP Sport 01 A/S|
3Bar grill
3Bar grill