TTmaniac schreef:Klopt, je blok profiteert hiervan en koelt daardoor nog wat na. Nu zit je turbo via het uitlaatspruitstuk aan je blok vast dus theoretisch.....maar niet echt natuurlijk.
Aan je turbo komt niets van koelvloeistof te pas want deze is niet in het koelvloeistofsysteen opgenomen en moet het zuiver en alleen van de olie hebben. Draai jij je sleutel om dan stopt de oliecirculatie dus ook je smering c.q. koeling van turbo.
Wat mensen af en toe toch verspreiden op fora...
De turbo van een TT is wel degelijk vloeistof gekoeld!!!!!
Tuurlijk heeft de olie ook een koelende werking, dus is naast de smering een secundaire taak. De turbo is daarnaast gewoon vloeistof gekoeld en wordt dus ook gekoeld als de elektrische waterpomp na draait.
Advies is wel even 2 minuutjes na te draaien na een intensieve rit. Nog betere tip is 10 minuten voor het einde van je rit gewoon even beschaaft rijden. Als je echt vol trapt en meteen de auto weg wil zetten moet je de auto wel even 5 minuten na laten draaien (tot de motor olietemperatuur weer rond de max 95°C is als je een olie temp meter hebt).
TT 225 quattro LPi | Ibiswit | KW var 2 | K04 Hybride-S Turbo | 3 Inch downpipe en race katalysator |
Automotive Engineer |
www.DSG-Dokter.nl |
www.***-Engineering.nl