Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door lotje
#54331
Hoi,

Ik kreeg onlangs de tip dat je de TT na achteruitrijden (parkeren) niet direct moet uitzetten maar nog even moet laten lopen... dit zou beter zijn voor je turbo!

Misschien bij jullie allang bekend :) maar ik vermeld het toch maar even................

Groetjes
Lotje
Gebruikersavatar
door sweeper
#54350
Dank voor het meedenken.
Het klopt dat je bij turbo motoren nog even de motor een minuutje stationair moet laten draaien om de turbo af te laten koelen. Doe je dit niet dan kan de olie in de turbo verbranden.
Dit geldt eigenlijk voornamelijk als je langere tijd onder hogere belasting aan het rijden bent. Denk aan Duitse Autobahn, of veel stoplicht sprintjes achter elkaar. Bij normaal rijgedrag is het niet echt altijd nodig om nog te wachten, maar het kan geen kwaad natuurlijk.
Gebruikersavatar
door michael84
#54380
Sweeper schreef:Dank voor het meedenken.
Het klopt dat je bij turbo motoren nog even de motor een minuutje stationair moet laten draaien om de turbo af te laten koelen. Doe je dit niet dan kan de olie in de turbo verbranden.
Dit geldt eigenlijk voornamelijk als je langere tijd onder hogere belasting aan het rijden bent. Denk aan Duitse Autobahn, of veel stoplicht sprintjes achter elkaar. Bij normaal rijgedrag is het niet echt altijd nodig om nog te wachten, maar het kan geen kwaad natuurlijk.
In mijn tt gaat er een pomp aan of blijft een minuut of 5 langer draaien wanneer ik de motor uit zet.
Deze pomp koelt toch juist de turbo zodat het geen kwaat kan dat je de motor gelijk uit zet als je je turbo flink hebt gebruikt.
Of moet ik dan alsnog opletten en inderdaad de motor een minuutje stationair laten draaien?
Hebben niet alle tt's die intercooler ( zo noemen ze dat toch ).

Groet Michael
Gebruikersavatar
door sweeper
#54381
michael84 schreef:In mijn tt gaat er een pomp aan of blijft een minuut of 5 langer draaien wanneer ik de motor uit zet.
Deze pomp koelt toch juist de turbo zodat het geen kwaat kan dat je de motor gelijk uit zet als je je turbo flink hebt gebruikt.
Of moet ik dan alsnog opletten en inderdaad de motor een minuutje stationair laten draaien?
Hebben niet alle tt's die intercooler ( zo noemen ze dat toch ).

Groet Michael
Dan ben jij als het goed is gezegend met een 225pk versie. Die heeft bij mijn beste weten standaard een pompje om de olie nog wat langer rond te pompen als de motor uit is, en dan hoef je er dus geen rekening mee te houden.
Je hoeft overigens niet persé stationair te draaien. Als je de laatste 5 tot 10 minuten rustig rijdt ben je er ook al.

De intercooler voor de turbo auto's moet eigenlijk een "laadluchtkoeler" heten. Het heeft dus niets met de olie te maken.
Omdat lucht door de turbo wordt samengeperst gaat de temperatuur omhoog, die weer omlaag gebracht wordt door de IC. Koudere lucht zorgt voor betere prestaties.
Gebruikersavatar
door michael84
#54384
Weer wat geleerd haha je heb volgens mij een hoop verstand van tt's eric.
Altijd leuk als mensen hun kennis willen delen.
ik heb inderdaad een 225 pk tt
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#54387
Die "nalooppomp" waar jullie het over hebben die is toch voor de koelvloeistof en niet voor de olie of ben ik nu in de bonen?

grtzz Henk
Gebruikersavatar
door Edgecrusher
#54413
koelvloeistof inderdaad, bij mij is deze recent vervangen i.v.m. lekkage.
Gebruikersavatar
door sweeper
#54416
TTmaniac schreef:Die "nalooppomp" waar jullie het over hebben die is toch voor de koelvloeistof en niet voor de olie of ben ik nu in de bonen?

grtzz Henk
Volgens mijn kennis heeft de koelvloeistof alleen een waterpomp die via de distributieriem werkt, en dus alleen werkt als de motor draait. Ik kan het mis hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#54448
Nee draait ook als je een 225 pk uit zet na, je hoort t dan gewoon lopen... en olie maakt niet zo'n waterig geluid ;)
Gebruikersavatar
door Edgecrusher
#54449
De pomp zit ook duidelijk op de koelleidingen, en deze hebben toch echt een andere diameter dan de olieleidingen.
(de lekkage was ook duidelijk koelvloeistof)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#54452
Als je de motor even laat draaien dan hoor je ook de boel niet rondgaan minuten lang nog, probeer maar eens ...
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#54455
Bij vele VW's en Audi's (incl 1.8T motoren) is er naast naast je gewone waterpomp nog een kleine electrische secundaire waterpomp gemonteerd. Had er vroeger al eentje in mijn 92'er golf VR6 zitten, ding was niet groter als een blikje Red Bull om je een idee te geven qua afmetingen.
Deze draagt er samen met de fan zorg voor dat je blok nog even nagekoeld wordt als je je auto op een warme dag wegzet. Gewoon wat lichte circulatie, het pompje is ook maar klein.
Van een extra oliepomp die dit voor de Turbo zou doen heb ik standaard in ieder geval nog nooit gehoord (al zou dit de levensduur van menige turbo zeker ten goede komen) Het is dus (zoals al aangeven) echt zaak dat je na een stuk stevig rijden even rustig doet de laatste paar kilometer. Spaart je op de lange termijn een hoop geld ;)
De turbo moet het geheel hebben van de smering cq koeling door de motorolie, daar komt verder geen koelvloeistof aan te pas bij mijn weten.

Grtn H.
Gebruikersavatar
door sweeper
#54458
Weer wat geleerd dus. :)
Gebruikersavatar
door michael84
#54459
TTmaniac schreef:Bij vele VW's en Audi's (incl 1.8T motoren) is er naast naast je gewone waterpomp nog een kleine electrische secundaire waterpomp gemonteerd. Had er vroeger al eentje in mijn 92'er golf VR6 zitten, ding was niet groter als een blikje Red Bull om je een idee te geven qua afmetingen.
Deze draagt er samen met de fan zorg voor dat je blok nog even nagekoeld wordt als je je auto op een warme dag wegzet. Gewoon wat lichte circulatie, het pompje is ook maar klein.
Van een extra oliepomp die dit voor de Turbo zou doen heb ik standaard in ieder geval nog nooit gehoord (al zou dit de levensduur van menige turbo zeker ten goede komen) Het is dus (zoals al aangeven) echt zaak dat je na een stuk stevig rijden even rustig doet de laatste paar kilometer. Spaart je op de lange termijn een hoop geld ;)
De turbo moet het geheel hebben van de smering cq koeling door de motorolie, daar komt verder geen koelvloeistof aan te pas bij mijn weten.

Grtn H.
Ik heb het gevraagd bij de audi dealer hier in de buurt en vroeg waar die pomp voor diende.
Die monteur zij inderdaad tegen mij dat deze pomp koelvloeistof pompt ter verkoeling van de motor en dat deze ervoor zorgt als je hoge toeren hebt gemaakt en je zet je auto meteen uit dat hij er dan voor zorgt dat je turbo en dergelijke af kunnen koelen.

Maar dat zou dan volgens jouw verhaal niet kloppen voor de turbo?
Daar moeten we dan toch maar een beetje rekening mee houden.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#54484
Klopt, je blok profiteert hiervan en koelt daardoor nog wat na. Nu zit je turbo via het uitlaatspruitstuk aan je blok vast dus theoretisch.....maar niet echt natuurlijk.
Aan je turbo komt niets van koelvloeistof te pas want deze is niet in het koelvloeistofsysteen opgenomen en moet het zuiver en alleen van de olie hebben. Draai jij je sleutel om dan stopt de oliecirculatie dus ook je smering c.q. koeling van turbo.

Bij een heel enkele auto is dit wel zo, geloof bij Smartjes wel. Maar da's ook maar een heel klein turbotje wat ook wel niet zo heel heet zal worden.

Maar in de praktijk komt dat eigenlijk altijd al goed, je komt van de snelweg of een lokale "ik rij eens lekker door weg" vervolgens moet je nog even binnendoor naar huis. Even paar minuutjes het wat drukkere verkeer in dus wat rustiger rijden en de zaak is al dusdanig op temperatuur dat je met een gerust hart je auto bij thuiskomst gewoon meteen kunt uitzetten.

Grtn Henk
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]