Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#54784
Vandaag wordt het linker wiellager van mijn TT vervangen bij de Seat dealer in Schiedam.
De Seat dealer werkt daar samen met een Profile Tyrecenter.
Ze belden zojuist keurig op dat het wiellager is vervangen, maar bij een proefrit de sporing niet meer helemaal klopte. Ze vroegen of ik de TT bij hen opnieuw wilde laten uitlijnen, wat ik uiteraard wil.

Ik zat zo eens even op de Profile Tyrecenter website te kijken en ik zie daar het fenomeen 'SIPEN'.

Een techniek die zij aanbieden om nieuwe en gebruikte banden door hun van speciale groeftjes te laten voorzien, waardoor een veel betere wegligging/remwerking optreed.
Het proces is echter te duur om voor fabrikanten in de fabrieken op te nemen oid.

Het verhaal klinkt geloofwaardig en ook testen wijzen dit uit.
Bekijk het filmpje eens: http://www.profiletyrecenter.nl/videoro ... da86eb4892

Iemand ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#54789
het komt me helemaal onbekend voor maar ik weet wel dat je het niet moet doen.

voor de apk is het verboden om in je banden te gaan snijden en groeven te maken,
het zou dus zonde zijn dat je dit laat doen en je auto bij de apk hierop wordt
afgekeurd.

grTTz. dennis
Gebruikersavatar
door sweeper
#54801
Ik ben er mee bekend, en de ervaring die ik er mee had was prima te noemen.
Ik heb dit 5 jaar geleden gedaan met banden die onder een VW Polo 6N zaten, en had daar niets dan lof voor over.
Voor mijn latere Golf 4 & nu mijn TT heb ik het (nog)niet gedaan omdat het me ver rijden is om het te doen, en het gaat alleen op afspraak. Het moet dan in een vakantie, en dan heb ik wel wat anders te doen.

Volgens mij heb je niet helemaal gelijk Dennis. Je mag een band niet meer opsnijden e.d. omdat je dan rubber weghaalt, en mogelijk tot op het canvas komt te zitten. Dat is gevaarlijk, en dus verboden.

Met het SIPEN worden er 3 tot 5 mm. diepe dunne sneetjes gemaakt in de blokken. Je blijft dus zelfs boven de min. aanwezige diepte van 1.6 mm.. Je komt dus nooit in het karkas van de band, en haalt geen rubber weg. Geen APK afkeur dus. Het is ze bij APK niet eens opgevallen bij mij.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#54986
je hebt gelijk eric, coveren van banden mag idd niet maar sipen is als ware
het extra aanbrengen van afwateringsgootjes.

ik hoef het zelf niet aangezien ik bijna nooit in m`n TT rijdt maar als je veel
op de weg zit in alle weers omstandigheden lijkt het me wel makkelijk toe.

grTTz. dennis
Gebruikersavatar
door denders
#54989
Ik heb liever al het rubber aanwezig op de weg en verbrand het wel :D

Zonde Dennis, althans stilstand is achteruitgang dus wel ff lekker toeren af en toe he.
Doet mijn pa ook met zijn klassieke 944, staat altijd binnen maar komt er af en toe even uit om stuk te rijden, hou je hem goed mee.
Gebruikersavatar
door sweeper
#54995
denders schreef:Ik heb liever al het rubber aanwezig op de weg en verbrand het wel :D
Dat moet nu juist de truc van het SIPEN zijn. Je maakt sneetjes, maar haalt geen rubber weg. Door de sneetjes krijg je meer band oppervlak op de weg bij remmen & gas geven. Ze kantelen als het ware een beetje. Beetje winterband effect.
Gebruikersavatar
door denders
#55004
Oke, ik zal het eens vragen wat mijn bandenboer zijn mening is mits hun dat doen.Grip zou idd. toe moeten nemen bij kantelen van die sneetjes in theorie.Ik ga het verder niet laten doen hoor maar moet toch zeer binnenkort om 4x19".
Gebruikersavatar
door sweeper
#55008
Als hij er al bekend mee is zal er, gok ik, wel een voorspelbaar (negatief) antwoord gegeven worden. Het spreekwoord/gezegde "wat de boer niet kent, dat vreet hij niet" komt hierbij in mij op. Maar goed ik ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
door denders
#55011
Ik denk dat hun niet SIPEN, ze hebben het altijd heel erg druk met voornamelijk alles in en om de banden en licht auto onderhoud.Qua banden heb ik erg goede ervaring met hun, goed werk.
Het is ook een Sprint vestiging geworden tijdje terug met hetzelfde pand.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]