Lookingfortt schreef:Gister onderweg naar wat vrienden in Rotterdam, dus ik rijd met me 250pk over de a15 met een gangetje of 160.
Opeens zag ik het alom bekende stop signaal -POLITIE-, ik schrok me de pleuris, want bij mijn weten is 100 km/h de max snelheid op het stuk a4 ---> a15 europort - ridderkerk.
Ik langs de kant (vlakbij zuidplein) en ja hoor.... "u reed te hard maar dat wist u zeker al", "we hebben u gemeten op 160 km/h"
Nadat meneer de agent met zijn collega bijna 10 minuten had overlegd, kreeg ik uiteindelijk me rijbewijs terug en nu zal het OM vervolgens bepalen hoe hoog me boete wordt.
Met afronding zat ik dus op zo een 46 km/h te hard.
Nu zit ik met twee dingen:
- Naar mijn weten is heel dat stuk max 100 km/h, dus volgens mij had me rijbewijs ingenomen moeten worden? (60 km te hard!!!)? Hoe komen zij op 46??
- Hoe hoog zal de boete ongeveer worden? Dit is me eerste overtreding van dit formaat zeg maar (parkeer boetes en kleine snelheidsovertredingen daar gelaten?
Iemand ervaringen....
Ik zal het weer even 'ontopic' maken en uitleggen wat hier waarschijnlijk is gebeurd:
Jij hebt op de teller van jouw TT zo rond de 160km/u gereden.
Op dit deel van de A15 is inderdaad op het gehele stuk 100km/u toegestaan.
De politieagenten hebben jou, met een gelijkhoudende afstand enige tijd gevolgd. Dit kan op een secundair stuk of een andere rijbaan zijn, maar in ieder geval met een gelijke volgafstand.
De tellers in de politieauto's zijn geijkt, dat betekend dat ze iets nauwkeuriger zijn dan in de gemiddelde personenauto. De geijkte tellers geven sowieso minder aan, dus het pakt voor de 'overtreder' altijd in die zin positief uit.
Stel dat op hun teller bij gelijke volgafstand de snelheid 160km/u gemiddeld is geweest, dan gaat hier nog een meettabelcorrectie af en daarna nog de correctie die wettelijk sowieso toegepast dient te worden. Deze is op 100km/u wegen 4km/u.
Ik weet even niet uit mijn hoofd wat de correctie volgens meettabel(ijkingstabel) is bij 160/u, maar dit is ook sowieso minimaal 5km/u en ik denk ik dit geval 10km/u.
dus: je reed 160 min wettelijke correctie autoweg min correctie ijkingstabel = 146.
Boven de 50km/u te hard wordt rijbewijs ingevorderd.
Van 30km/u tot 50km/u beslist een OvJ oa aan de hand van recidiven de hoogte van de boete.
Onder de 30km/u zijn het vaste cjib bedragen.
Alles klopt dus wel.
Verder wil ik ook aangeven dat het (bij de meeste politieagenten) absoluut niet het doel is om rijbewijzen in te vorderen. Ook zij zijn zich heel bewust van de vervelende gevolgen die het missen van een rijbewijs met zich meebrengen.
Dat er echter geverbaliseerd/opgetreden moet worden is logisch, de snelheid lag echt te hoog (geen belerende toespraak hoor, ik rij zelf ook weleens aanzienlijk te hard), maar de consequenties moet je nemen.
Daarom kiezen de meeste agenten, als ze die vrijheid hebben (wat bijv. bij flitsers niet zo is, want die geven een vaste waarde die je niet kan wijzigen), een snelheid die net iets lager ligt.
Zo maak je duidelijk dat er wel degelijk geverbaliseerd wordt, maar valt de schade mee tov invordering en is de boodschap net zo duidelijk.
Hopende dat het boetebedrag mee valt voor je.
Mvg,
Tim