Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#57590
Hallo mensen..
Ik heb een Audi tt 1.8 8n turbo. nou hoorde ik van een chiptuning bedrijf in groningen dat ze geen audi boven de 120.000 km tunen omdat dit kennelijk niet goed voor de motor is. hoe denken jullie hierover?
tips en adviesen zijn welkom,

vriendelijk bedankt
Rinze
#57594
Rinze schreef:Hallo mensen..
Ik heb een Audi tt 1.8 8n turbo. nou hoorde ik van een chiptuning bedrijf in groningen dat ze geen audi boven de 120.000 km tunen omdat dit kennelijk niet goed voor de motor is. hoe denken jullie hierover?
tips en adviesen zijn welkom,

vriendelijk bedankt
Rinze
Gelijk een andere tuner zoeken!

Of tuning goed is voor de motor ligt al in het feit hoe die 170.000km zijn geweest.
Het enige wat tuning kan/zal doen is eventuele problemen eerder bloot leggen.
Een slechtere koppeling is daar een goed voorbeeld van. Toen de wagen nieuw was kon je mss. wel 500Nm op die koppeling loslaten, en de TT 180pk geeft er maar 235Nm. Nu is dat door slijtage mss. nog maar 300Nm. Ga je nu tunen dan kom je wel op 320 tot 350Nm, en zal blijken dat je je koppeling moet vervangen, maar daar is tuning niet de oorzaak van.

Tuning opzich is dus het probleem niet hoe je ermee omgaat wel, maar je hebt tuning niet nodig om op dezelfde manier je motor in de soep te laten draaien. Het ligt dus vooral aan jezelf.

Mijn TT is getuned met +/- 140.000km, en zit nu op de 160.000km zonder problemen aan de motor zelf. Tijdens de eerste tuning kwam gelijk aan het ligt dat mijn turbo z'n beste tijd gehad had. Na deze vervangen te hebben, en weer verder tunen, werd het duidelijk dat de koppeling z'n langste tijd gehad had. Met de koppeling rij ik nu 2 jaar nog steeds rond omdat ik hem aardig heb weten te sparen, maar nu wordt het toch langzamerhand einde verhaal.

Ga eens informeren bij ***-Engineering, te Aalten, http://***-engineering.nl/en/of JD-Engineering, te Lochem.http://jdengineering.nl/
Als je het echt dichtbij voor jouw wil houden, ga dan eerst eens langs bij Jos in Dieverbrug.http://www.jbautoservice.nl

Overigens is dit onderwerp hier al zo uit & te na besproken dat je alles al had moeten kunnen vinden door even de zoekfunctie te gebruiken. :wink:
#57595
Hoi ,
Sluit mij volledig aan bij Eric.

Mijn wagen is getuned bij 200000km en heb er nu al 220000 en alles loopt perfect tot nu toe.
Volgen Ronald (***-engineering) is het zelfs beter om je wagen te laten tunen bij hogere km standen.
Door de slijtage van de motor is het motormanagement niet meer helemaal afgestemd op de motor en door een chip op maat te nemen worden deze aangepast op de staat van de motor nu.

Ik kan dus enkel zeggen , Go for It ! en laat u niks wijs maken.

Groetjes
Romain
#57599
Een motormanagement past zich toch gewoon altijd aan aan de motor en zijn real-time gegevens, dus ook al heb je wat slijtage dan past hij zichzelf aan?

Het beste resultaat zal je toch krijgen met de meeste compressie en beste onderdelen, verhaal van de ketting en de schakels toch?

Tunen moet wel gewoon altijd kunnen, en de rest is al gezegd..
#57624
Ronnie schreef:170.000 km? das net ingelopen zo'n motor, heb met Audi's dan wel diesels gereden met meer dan 8 ton op de klok (A6 en A8)...
Ja, ik heb een zakelijke diesel die nu al meer dan 130k gelopen heeft op ca 200 pk, en de vorige meer dan 230k op 165 pk.

Dus afstand zegt wat mij betreft niets, maar het onderhoud en hoe er mee om is gegaan vanaf de koude start enzo, en het rustig laten afkoelen van de turbo ect.
#57630
Hey mensen bedankt voor jullie reactie, ik ga woensdag meteen mijn 180pk effe chiptunen.
ik ben trouwens niet de eerste eigennaar maar de derde, dus hoe die vent voor me erin reed weet ik niet, maar misschien komen we daar ooit wel eens achter...

Ik denk dat ik heb laat chiptunen bij 1 van de 2 advieseadresjes van Cweeper
#57631
Daar ben ik weer. ik heb effe wat tunings sites bekeken maar wat ik tegen komt ziet er allemaal gaaf uit... wat ik niet snap is: bij de 1 kost het je 500 euro bij de andere 250 euro, nou weet ik zelf ook, dat goedkoop duur koop is. en dat geld geen probleem is.. alleen ik zag ook een bedrijf in Westerbork, voor mij dichtbij en kan er tijdens het tunen van mijn auto effe een stukje historie mee pakken in het concentratiepark Westenbork, waar ik altijd al eens van plan was om er heen te gaan..

is deze chiptuner wat: http://www.scholtmeijertuning.nl/
#57654
Doe jezelf een plezier, en kies een chip op maat. Voor €250,- wordt er 9 van de 10x een standaard programma geladen dat ooit een keer geschreven is op een auto. Nadien zijn er door de jaren bij autofabrikanten updates e.d. aan een model uitgevoerd waardoor zo'n chip niet het optimale levert wat bij jouw specifieke wagen hoort. Meestal is zo'n tuning op een nieuwe of bijna nieuwe wagen uitgevoerd, en jouw auto is al ingereden.

De reden om in Westerbork te tunen zodat je zelf naar park Westerbork vind ik persoonlijk raar. Bij *** zou je daar niet eens de tijd voor hebben, daar zijn ze zeker een halve dag met jouw wagen bezig, en jij ook.
#57716
Gewoon eerst een goedkope nemen :D dan merken dat een andere TT die door Jeroen Dik of Ronald Logmans gedaan is 't konTTje toont en uitloopt terwijl je vol gas zit en de motoren en motor codes idem zijn... dan baal je als je nog es 500 bij mag leggen dan heb je duur leergeld neergelegd. We hebben in t bestuur van de club een ervaringsdeskundige... kun je op t forum in topics ook na lezen.

Ofwel gelijk goed doen betekent 1 van de 2 voorgenoemde adressen zit je altijd goed mee mochten zij onverhoopt niet het resultaat behaalt hebben dan mag je terug als er bijv iets met je bobines, bougies, lmm, koppeling of iets is. Want dan stellen ze dat veilig bij en zetten ze dat goed zodra je alles correct hebt functioneren onder de kap. Voor 250 euro beginnen ze dr niet eens aan en 10x van de 10x kun je rekenen op een stukje software voor de chip die standaard van een computer geplukt wordt en weggeschreven wordt op de chip. Schiet je t minste mee op. En als je graag t gas in trapt euro 98 gaan tanken, maar dat zullen beide heren ook wel aanhalen en adviseren ;)

Dus nu de keuze Ronald Logmans (team *** (***))
of Jeroen Dik ? (JD Engineering)
#57744
Hahaha, ja jullie hebben gelijk.
Ik heb morgen een afspraak bij *** in Aalten.
moet 2 uren rijden, (zucht)de 2 uurtjes terug word beter !!!
ik hoorde idd dat er euro 98 in moet... dat is dan niet zuiniger lijkt me aangezien de benzine 98 duurder is dan 95. dacht dat je auto na chiptunen zuiniger werd?

\gr
#57746
Met dezelfde rijstijl zou je er in theorie iets zuiniger mee kunnen uitkomen, inderdaad. Vaak is het echter zo, dat een ietwat zwaardere rechtervoet het aanwezige verschil al voor een groot deel te niet doet :wink:
Want tja, d'r moet wel wat gebeuren uiteraard, na zo'n chirurgische ingreep :D
De brandstof alleen zal je niet veel verbruikswinst opleveren, maar het gebruik van Euro98 ipv Euro95 is zonder meer wel aan te raden.
De motor zal net iets soepeler/fijner/prettiger (of wat voor naam je d'r aan wilt hangen) lopen, kijk maar naar de resultaten/reacties hier op het forum.

Groeten
Joop
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]