Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#57758
Een betere kwaliteit benzine is wenselijk omdat met het tunen de motor naar z'n grenzen gaat, en dus makkelijker kan gaan pingelen. Als een motor teveel pingelt levert dat op den duur slijtage/schade aan de motor. Dit heeft met de klopvastheid van de benzine te maken.
Advies is: - tank BP Ultimate 98.
#57759
Een aantal weetjes..

In normale situatie:
Er is een aantal jaren geleden afgesproken tussen de autofabrikanten en de brandstofleveranciers dat het hoogste octaangetal in Europa 95 RON zou zijn. Deze benzine heeft daarom Eurosuper als naam gekregen. De automobielfabrikanten hebben sindsdien hun motoren afgestemd op Eurosuper. Het octaangetal legt de compressieverhouding, de vulling en de voorontstekingshoek aan banden. Met de (onverwachte) komst van ongelode 98 RON benzine kwamen de autofabrikanten voor een keuze te staan: óf de eerder gemaakte afspraak nakomen óf de motoren aanpassen aan de zogenoemde Superplus benzine. Op papier is voor alle motoren 95 RON benzine voorgeschreven, ze kunnen er dus probleemloos op draaien. De praktijk is echter dat de Europese motorfabrikanten hun motoren hebben afgestemd op 98 RON. Dat verklaart de toename van de compressieverhouding en wordt ook steeds vaker toegegeven in de technische beschrijvingen. Deze nieuwe motorengeneratie levert dankzij de hogere compressieverhouding en het aangepaste ontstekings- en inspuittijdstip betere prestaties of verbruikt minder brandstof. Zodra Eurosuper wordt getankt stelt de pingelsensor detoneren vast en wordt het ontstekingstijdstip verlaat. Daardoor nemen de prestaties af of het verbruik toe.

Voor alle duidelijkheid: als een motor voor 95 RON benzine is gebouwd, verandert er niets aan de prestaties of het verbruik als er 98 RON wordt getankt. Het omgekeerde is wel het geval. Motorschades doen zich niet meer voor omdat het motormanagement die voorkomt.


Om het vermogen te halen bij tuning moet u 98 octaan gebruiken. Met 95 octaan bereikt u niet het maximale effect van de tuning.In het algemeen bevelen wij 98 octaan aan omdat dit betere prestaties geeft, een lager verbruik, grotere duurzaamheid en minder schadelijke uitlaatgassen. Het gebruik van 98 octaan vermindert ook het risico van pingelen. Uiteraard bedoelen wij 98 octaan ongelood.

Benzine met een octaangetal van minimaal RON98 of hoger.
Deze geeft een betere en schonere verbranding als Euro95 (RON95). Met gebruik van Euro95 kan de opgegeven prestatieverbetering na tuning niet gegarandeerd worden!

Euro95 is goedkoper dan super (RON98); hoe kan een auto met tuning dan toch zuiniger en voordeliger rijden op RON98?
Door het motormanagement te optimaliseren in combinatie met RON98-benzine kan een hoger rendement van ongeveer 10% procent per liter behaald worden t.o.v. Euro95. Super (98RON) is niet 10% duurder dan Euro95.

Kan ik incidenteel op Euro95-benzine rijden als er geen RON98 voorhanden is?
Dit is mogelijk indien strikt noodzakelijk. Het motormanagement zal zich onmiddellijk aanpassen aan de minder efficiënte benzine en het vermogen beperken. Na enige tijd weer op 98RON gereden te hebben zullen deze gevolgen verdwijnen.

Hoe kan een auto die dankzij tuning krachtiger is toch zuiniger rijden?
Doordat tuning het motormanagement optimaliseert op het gebied van brandstof, ontsteking, turbodruk, enz. kan soepeler en sneller de gewenste snelheid bereikt worden. Daardoor kan er voor een lager en zuiniger toerental gekozen worden. Inhaalmanoeuvres zullen sneller verlopen door het grotere koppel. Omdat er minder vaak en veel gas gegeven hoeft te worden, zorgt dit voor een aanmerkelijke besparing.


Zal de auto meer brandstof gaan gebruiken bij acceleratie en grotere belasting? Het beginsel is eenvoudig: hoe meer vermogen, hoe meer brandstof-luchtmengsel er nodig is. Het brandstofverbruik kan toenemen bij optrekken, afhankelijk van het gevraagde vermogen. Het totale verbruik hangt altijd af van rijstijl, onderhoud enz. Als u alleen het extra vermogen aanspreekt als het nodig is en rijdt met een instinctieve ‘eco-rijstijl’ is een goede brandstofeconomie haalbaar, zelfs met getunede motoren. Dit betekent dat een auto die getuned is in het algemeen een lager verbruik te zien geeft dan vóór de tuning. Klanten hebben ondervonden dat auto’s 3-5% zuiniger worden. Wij hebben het brandstofverbruik niet gedocumenteerd. Dit zou namelijk zeer uitgekiende testprocedures vergen, met volledig identieke rijschema’s onder identieke omstandigheden. De installatie van een sportluchtfilter en full-flow uitlaatsystemen veroorzaken minder weerstand en kunnen tot een lager verbruik leiden.


De beloftes van verminderd brandstofverbruik.
Sommige ‘tuners’ prijzen hun producten aan met de belofte van aanzienlijke besparing op het brandstofverbruik; de zogenoemde ‘eco-tuning’. Onder het gras van deze plechtige beloftes en klantvriendelijke beweringen schuilt vaak een adder: een negatief effect op het milieu en de duurzaamheid. Autofabrikanten spenderen een hoop geld aan brandstofbesparende ontwikkelingen omdat het een belangrijk verkoopargument is. Ze staan ook onder zware druk om aan emissie-eisen te voldoen. Een motor heeft een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig voor koeling. Technisch gezien is het niet zo moeilijk om het verbruik terug te dringen zonder prestatieverlies. Het gevolg is echter dat de uitlaatgastemperatuur omhoog gaat, met een toename van de uitstoot van stikstofoxydes(NOx). Zie ook bij uitlaatgassen) tot gevolg. Het risico van motorschade, vooral bij zware belasting, neemt aanzienlijk toe. Soms lopen de technische kennis van deze leveranciers en hun beloftes niet met elkaar in de pas. Verantwoordelijkheid voor het milieu is erg belangrijk en milieubewustzijn kan worden bereikt als overheid en klanten eisen dat leveranciers beschikken over de vereiste kwaliteiten.

(2e gedeelte geciteerd door BSRTuning)
#57767
rij je tank dan eerst maar goed leeg voordat je in aalten bent want ik weet me nog te herrineren van vorig jaar dat ronald euro 95 niet leuk vond in een 1.8T motor omdat het in vloed heeft op het tunen. 95 heeft een lager octaan getal en pingelt veel sneller e.d
#57794
Gooi hem hier wel nokkie vol met 98 want dan loopt het nog even onderweg lekker in. Er zijn niet veel plekken waar ze dit hebben helaas, ja de Esso/Shell dacht ik wel. BP is ontzettend duur altijd hier. Allemaal Euro95 waar ik normaal tank (onbemand).
#57796
Volgens mij zijn de BP Ulimate & Total Excellium de enige met echt hoogwaardige 98 octaan superplus benzine met extra toevoegingen voor schone/betere verbranding. Shell V-power is 96.8 octaan en moet dus als 95 octaan door het leven gaan. Verder zijn er volgens mij alleen z.g.n. witte pompen die superplus 98 benzine leveren.
#57797
Tank zelf altijd Tinq maar die hebben geen 98 naar mijn weten.
Esso heeft het wel hier en is dacht ik ook erg goed.
Mijn pa heeft een klassieke 944 uit 1983 die ook op E95 mag rijden (van Porsche) maar hij tankt toch altijd E98, voelt en loopt beter zegt hij.
Maar goed dat is een motor die nog op echte superbenzine heeft gereden en heeft ook een pingelsensor. De TT is natuurlijk een echte E95 motor met hardere klepzittingen e.d.

Maar mijn vraag is nog, is het erg als ik daarna toch weer op E95 ga rijden (even uit gemak) en dan af en toe een tank E98 erin gooi?
Ik rij toch zelden echt hoge toeren tot het rode met de TT als dagelijks vervoersmiddel. Kan dat kwaad? nee toch?
#57798
Met tuning wordt dat wel afgeraden, maar het kan wel. Daar is die pingel sensor ten slotte voor.
Als je 95 tankt dan zou ik zeker opletten met je rijstijl, en niet het uiterste van de wagen gaan vragen, want op den duur vindt die het dan niet leuk.
#57801
Nee oke, maar hoge toeren en topsnelheid is niet mijn insteek op de openbare weg. Dan ga ik zeker kijken of het uitmaakt 98 of 95 mbt prestatie, als ik dan weer verder kom met 98 hou ik dat ook al is het iets duurder.
Uit gemak bezoek ik altijd dezelfde pomp.

Ik gooi er dan wel een beetje Nitro door.. alleen niet teveel schudden onderweg met de auto :D
#57802
denders schreef:Nee oke, maar hoge toeren en topsnelheid is niet mijn insteek op de openbare weg.
Waar blijft dan de fun van een getunde TT???? :roll:
Topsnelheid in Nederland oké, maar lekker genieten van die duw in de rug zou ik toch wel missen.
#57805
Klopt maar die duw begint een stuk eerder en zit niet boven de 5500-6000 tpm he :wink:
Ik wil hem graag over het middengebied sneller hebben.
#57816
Nou mensen, ik ben gisteren mbij de *** geweest en heb mijn audi tt 1.8 turbo laten tunen door Ronald. ik moet zeggen dat mijn audi nu en monster is. gelukkig was het op de terugreis slecht weer en zaten de motor agenten (met hun lasergun) lekker thuis op het bankje te spelen... ben van Zwolle naar Sneek in 45 minuten gereden.. pfff, heerlijk
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]