- do sep 16, 2010 10:51
#57759
Een aantal weetjes..
In normale situatie:
Er is een aantal jaren geleden afgesproken tussen de autofabrikanten en de brandstofleveranciers dat het hoogste octaangetal in Europa 95 RON zou zijn. Deze benzine heeft daarom Eurosuper als naam gekregen. De automobielfabrikanten hebben sindsdien hun motoren afgestemd op Eurosuper. Het octaangetal legt de compressieverhouding, de vulling en de voorontstekingshoek aan banden. Met de (onverwachte) komst van ongelode 98 RON benzine kwamen de autofabrikanten voor een keuze te staan: óf de eerder gemaakte afspraak nakomen óf de motoren aanpassen aan de zogenoemde Superplus benzine. Op papier is voor alle motoren 95 RON benzine voorgeschreven, ze kunnen er dus probleemloos op draaien. De praktijk is echter dat de Europese motorfabrikanten hun motoren hebben afgestemd op 98 RON. Dat verklaart de toename van de compressieverhouding en wordt ook steeds vaker toegegeven in de technische beschrijvingen. Deze nieuwe motorengeneratie levert dankzij de hogere compressieverhouding en het aangepaste ontstekings- en inspuittijdstip betere prestaties of verbruikt minder brandstof. Zodra Eurosuper wordt getankt stelt de pingelsensor detoneren vast en wordt het ontstekingstijdstip verlaat. Daardoor nemen de prestaties af of het verbruik toe.
Voor alle duidelijkheid: als een motor voor 95 RON benzine is gebouwd, verandert er niets aan de prestaties of het verbruik als er 98 RON wordt getankt. Het omgekeerde is wel het geval. Motorschades doen zich niet meer voor omdat het motormanagement die voorkomt.
Om het vermogen te halen bij tuning moet u 98 octaan gebruiken. Met 95 octaan bereikt u niet het maximale effect van de tuning.In het algemeen bevelen wij 98 octaan aan omdat dit betere prestaties geeft, een lager verbruik, grotere duurzaamheid en minder schadelijke uitlaatgassen. Het gebruik van 98 octaan vermindert ook het risico van pingelen. Uiteraard bedoelen wij 98 octaan ongelood.
Benzine met een octaangetal van minimaal RON98 of hoger.
Deze geeft een betere en schonere verbranding als Euro95 (RON95). Met gebruik van Euro95 kan de opgegeven prestatieverbetering na tuning niet gegarandeerd worden!
Euro95 is goedkoper dan super (RON98); hoe kan een auto met tuning dan toch zuiniger en voordeliger rijden op RON98?
Door het motormanagement te optimaliseren in combinatie met RON98-benzine kan een hoger rendement van ongeveer 10% procent per liter behaald worden t.o.v. Euro95. Super (98RON) is niet 10% duurder dan Euro95.
Kan ik incidenteel op Euro95-benzine rijden als er geen RON98 voorhanden is?
Dit is mogelijk indien strikt noodzakelijk. Het motormanagement zal zich onmiddellijk aanpassen aan de minder efficiënte benzine en het vermogen beperken. Na enige tijd weer op 98RON gereden te hebben zullen deze gevolgen verdwijnen.
Hoe kan een auto die dankzij tuning krachtiger is toch zuiniger rijden?
Doordat tuning het motormanagement optimaliseert op het gebied van brandstof, ontsteking, turbodruk, enz. kan soepeler en sneller de gewenste snelheid bereikt worden. Daardoor kan er voor een lager en zuiniger toerental gekozen worden. Inhaalmanoeuvres zullen sneller verlopen door het grotere koppel. Omdat er minder vaak en veel gas gegeven hoeft te worden, zorgt dit voor een aanmerkelijke besparing.
Zal de auto meer brandstof gaan gebruiken bij acceleratie en grotere belasting? Het beginsel is eenvoudig: hoe meer vermogen, hoe meer brandstof-luchtmengsel er nodig is. Het brandstofverbruik kan toenemen bij optrekken, afhankelijk van het gevraagde vermogen. Het totale verbruik hangt altijd af van rijstijl, onderhoud enz. Als u alleen het extra vermogen aanspreekt als het nodig is en rijdt met een instinctieve ‘eco-rijstijl’ is een goede brandstofeconomie haalbaar, zelfs met getunede motoren. Dit betekent dat een auto die getuned is in het algemeen een lager verbruik te zien geeft dan vóór de tuning. Klanten hebben ondervonden dat auto’s 3-5% zuiniger worden. Wij hebben het brandstofverbruik niet gedocumenteerd. Dit zou namelijk zeer uitgekiende testprocedures vergen, met volledig identieke rijschema’s onder identieke omstandigheden. De installatie van een sportluchtfilter en full-flow uitlaatsystemen veroorzaken minder weerstand en kunnen tot een lager verbruik leiden.
De beloftes van verminderd brandstofverbruik.
Sommige ‘tuners’ prijzen hun producten aan met de belofte van aanzienlijke besparing op het brandstofverbruik; de zogenoemde ‘eco-tuning’. Onder het gras van deze plechtige beloftes en klantvriendelijke beweringen schuilt vaak een adder: een negatief effect op het milieu en de duurzaamheid. Autofabrikanten spenderen een hoop geld aan brandstofbesparende ontwikkelingen omdat het een belangrijk verkoopargument is. Ze staan ook onder zware druk om aan emissie-eisen te voldoen. Een motor heeft een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig voor koeling. Technisch gezien is het niet zo moeilijk om het verbruik terug te dringen zonder prestatieverlies. Het gevolg is echter dat de uitlaatgastemperatuur omhoog gaat, met een toename van de uitstoot van stikstofoxydes(NOx). Zie ook bij uitlaatgassen) tot gevolg. Het risico van motorschade, vooral bij zware belasting, neemt aanzienlijk toe. Soms lopen de technische kennis van deze leveranciers en hun beloftes niet met elkaar in de pas. Verantwoordelijkheid voor het milieu is erg belangrijk en milieubewustzijn kan worden bereikt als overheid en klanten eisen dat leveranciers beschikken over de vereiste kwaliteiten.
(2e gedeelte geciteerd door BSRTuning)
Mk1-TT 2005 * Avance-SLine* V6 spoilerpakket* OEMS monoblock velgen+5x112 adapters* Vogtland schroefset* RS-Tuning* MH-folietint* LED Achterunits* Recaro Sportster CS stoelen* Mk3 Sline stuur*
Facebook: dennis franzelli