Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#58476
Beste allen,

Onderstaande email heb ik naar alle andere bestuursleden gestuurd.
Er staan echter dingen in die jullie mogelijk allemaal aan gaan en ik vraag hierin gelijk om een beetje hulp/meedenken, dus bij deze:


Deze email wil ik beginnen met een GROOT excuus.
Ik heb geruime tijd geleden de kvk documenten ontvangen. Simpel een handtekening zetten en naar de kvk toesturen was voldoende, ware het niet dat deze brief in Middelharnis, bij mijn ouderlijk huis is blijven liggen en dat ik recent met mijn vriendin in Schiedam ben gaan wonen.
Compleet vergeten en ook zeer weinig met de TT en de clubsite/forum bezig geweest de laatste tijd.
Nu de verhuizing en verbouwing achter de rug is, hebben wij een welverdiende vakantie in Griekenland gevierd, alwaar ik een sms van Joop kreeg met vragen over de kvk papieren.
Net terug van vakantie heb ik de kvk papieren ingevuld en direct verzonden.
Het moet nu dus toch goed komen, de club kan verder!
Excuus. Excuus. Excuus.
Nu het huis niet meer prioriteit één heeft, focus ik me weer op mijn TT, die me helaas de laatste tijd een beetje in de steek laat en ouderdomsverschijnselen krijgt.

Zo leende ik mijn TT afgelopen vakantie uit aan mijn moeder en ze had er nog amper in gereden of een leiding van de oliekoeler ging lek. Laten vervangen en kostte mij toch weer 237,- euro...

Verder zit ik al sinds december 2009 met een defect ESP/HALDEX systeem wat ik maar niet gemaakt krijg. Óf de haldexmodule is defect óf er zit een fout/draadbreuk in de communicatie/canbus naar die haldex toe.
Ik durf niet zomaar een nieuwe haldex a 900,- euro te kopen en heb nog steeds geen andere oplossing gevonden.
Ondertussen is de TT flink oud (1999) en heeft véél kilometers (237.000).
Hij is recentelijk nog door een professioneel poetsbedrijf compleet strak gemaakt en de complete voorkant is overgespoten ivm steenslag.
Hij ziet er dus qua uiterlijk nog steeds zo waanzinnig uit en ik ben er nog steeds verliefd op.
Probleem is dus echter dat ik de haldex niet gemaakt krijg, waardoor ik dus telkens, wanneer ik de TT start, wegrij en boven de 20km/u geraak, een brandend esp lampje krijg en vanaf dan de quattro en het esp beiden niet meer werken.

Ik baal hier zo ontzettend van, dat dit de complete pret al maanden drukt en zoals jullie gemerkt hebben, ik het forum nog amper bezoek.
Ik wil mijn passie voor de TT terug.
Ik durf te zeggen dat ik een van degenen op het forum ben met ondertussen het meeste verstand van de TT.
Dit probleem kan ik alleen niet oplossen...
Ik wil ergens mijn TT héél graag inruilen op een andere, jongere mk1 TT quattro, maar met dit brandende esp lampje ga ik er nooit een acceptabel bedrag voor terug krijgen.
(terwijl de rest van de TT zo bijzonder goed is, elke beurt gehad, strak in de lak, elk klein onderdeeltje vervangen, etc.)
Dus ondertussen al voor véle andere auto's gekeken, maar liefst ruil ik hem toch in op een jongere mk1 quattro...

Ik post deze email ook op het forum, zodat iedereen kan meelezen over de oorzaak van mijn 'afwezigheid' en in de hoop dat er meedenkenden met mij zijn die mogelijke oplossingen hebben naar een werkende haldex en/of de verkoop van mijn TT voor een normale inruilwaarde.



Groeten,



Tim
#58483
Goed om te lezen dat je het forum weer gevonden hebt. Spijtig dat je nog steeds je probleempjes hebt met je TT.

De opties die ik kan aandragen is om met iemand een Haldex computer te wisselen als dat eenvoudig mogelijk is. Of heb je al eens gekeken of er ergens een gebruikte te vinden is voor een redelijk bedrag?
#58494
Sweeper,

Ik ben inderdaad nog steeds druk op zoek naar een Haldex om te testen.
Vorige week heb ik nml. met mijn schoonvader mijn TT op de brug gezet, de oude haldex eraf geschroefd en wilden we deze openen om eea door te meten.
We kregen hem echter niet open (twee helften zitten met boutjes en een seal aan elkaar). We wilden het niet forceren, daar we nog geen andere als backup hebben liggen.
We hebben wel de andere zijde van de stekker (er zit een grote stekker achterop diff die de bedrading verbind tussen auto en haldex), door kunnen meten. De boordspanning, massa, signaal handrem en signaal voetrem werden goed doorgegeven door deze bekabeling. De High en Low Can heb ik niet goed kunnen meten, daar ik daar geen verstand van heb.
Alles dus weer terug gezet, zonder resultaat uiteraard.

Als ik van iemand een andere haldex kan 'lenen' dan kan ik deze zeer makkelijk testen. Hij hoeft alleen, ipv mijn eigen haldex, even op de stekker achter het diff geklikt te worden (waar je zonder brug ook makkelijk bij kan). Hij hoeft verder niet op het diff gemonteerd te worden. Ik kan dan nml. kijken of ik dan wel verbinding middels VAGCOM kan maken met die andere haldex.
Als dat wel kan, dan is alles opgelost en weet ik dus dat ik enkel een andere haldex hoef te kopen.
Als ik ook dan geen verbinding krijg, kan ik iig gerichter verder zoeken.

Nu krijg ik met vagcom nml. géén verbinding met de haldex en de volgende foutcoude in module 3: 01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492) 49-00 No Communications

Ik heb nu één aanbieder via Marktplaats, maar deze vraagt er ook nog een hoop centjes voor. In ieder geval te veel om het alleen maar even te 'testen' met de kans dat het niet werkt...
#58496
Welkom terug Tim,

Spijtig om te horen dat je Haldex nog altijd kuren heeft. Ik zou persoonlijk niet moeten denken aan het bedrag wat ik bij zou moeten leggen om mijn eigen '99 quattro met 240k op de klok in te ruilen voor een vergelijkbare MK1 die nieuwer is, want de maatstaf bij verkoop wordt dan heel snel kilometers (zie alle 'ik zoek een TT' topics) en niet de staat van onderhoud - erg lastig aan de man te brengen. En dan betaal je dus grof geld om effectief dezelfde auto weer voor de deur te hebben.

Het vervelendste is natuurlijk dat je niet eens zeker weet of een nieuwe Haldex het gaat verhelpen, maar zo niet kun je die wel weer verkopen, en dan is het misschien zoiets sufs als een draadbreuk.
#58500
aaldert schreef:BTW, met je '99 TT heb je toch helemaal geen CAN?
Er zijn delen die via het CAN-BUS systeem werken waarvan de Haldex de belangrijkste is, maar dat alles via het CAN-BUS systeem werkt is pas van de laatste paar jaar.

Tim, Hoeveel tijd/werk is het om een Haldex "even" uit te wisselen?
#58506
Hi Allewijn, misschien kom ik je nog is tegen in het centrum, aangezien ik een nieuwe baan bij de gemeente aangenomen heb op stadserf :wink:

Balen dit te moeten lezen van de auto.
Gelukkig ben je weer meer ermee bezig maar die Haldex kan ik me voorstellen dat je daar genoeg van hebt!
Je kan heus je auto inruilen hoor, maar dan gaat het om een fiks bedrag voor een nieuwere uit de 2e hands showroom bij de dealer.
Mijn Seat hebben ze met deuren open bekeken ff zonder te rijden en kreeg een mooi bedrag terug, bijna wat ik er particulier nog voor kon krijgen gelukkig.
Zal wel geweest zijn omdat ik serieus daar mijn TT wilde kopen! :roll: ..

Ik heb wel geleerd dat een auto lang houden (11,5 jaar met de Seat) niet economisch slim is, al dat spaargeld zie je maar weinig van terug. De TT zal ik daarom ook tot maar een x- aantal kilomters houden en dan met wat bijleggen een nieuwere vierwieler nemen.
Of je moet de auto tiptop houden en echt eraan doen wat soms helaas moet.
Kost je alleen maar geld maar je houdt wel altijd die auto bij jou!
(zo houdt mijn vader zijn in 1985 gekochte Porsche 944 aan omdat het een van de weinige allround prachtige exemplaren nog is)

Vergeet niet dat er nog veel meer TT's zijn, en de prijzen dalen evenredig.
Aan de andere kant is het misschien maar een breukje op een print of een draadje wat dit veroorzaakt en ik hoop dat je daar nu eens eindelijk duidelijkheid in kan krijgen!
Ik kan me ook goed voorstellen dat het woord Quattro jou nu even de bibbers kan geven.. maar is er ergens niet gewoon een Quattro specialist o.i.d. zonder dat je heel het land door hoeft?
De auto door de Audi dealer laten onderzoeken zal je al inmiddels wel gedaan hebben of is best erg aan de prijs.

Succes dan maar alsnog voor als je hem dan particulier en netjes wilt verkopen!
Ik heb zelf wel verstand en inzicht in techniek maar helaas geen Quattro-kennis (FWD TT).

Grt, Dennis
#58531
Hoi Allewijn ,

Goed om te horen dat je terug wat tijd in het forum kunt steken.

Balen van je wagen natuurlijk.
Bij de aanschaf van een andere TT, weet je natuurlijk nooit wat je in huis haalt en het blijft een risico natuurlijk.
Hopelijk is je probleem snel opgelost.

Groetjes
Romain
#58855
De sensoren zijn volgens mij nog oké.
VAGCOM verwijst dan ook echt naar de J492,dus de haldex controller, waar hij geen contact meer mee krijgt.
Als een wielsensor stuk was, zou dit een andere foutcode genereren.
Ondertussen ben ik het nog steeds erg zat.
Voor een garage, met de juiste apparatuur, tijd en spullen is dit euvel voor zeg 500 euro ongetwijfeld verholpen, maar ikzelf mag onderzoekskosten en arbeidsloon betalen, waardoor het voor mij oninteressant wordt om het gezien de leeftijd en km-stand van de TT, nog te laten maken.

Gisteren ben ik dan ook weer naar Axxi-Auto geweest, de firma waar ik mijn TT in 2007 heb gekocht, altijd keurig ben geholpen, mijn ouders een A6 hebben gekocht, vrienden een RS4, een TT en een Golf R32. Kortom, voor mij een bedrijf om weer terug te keren.

Ik heb keurig uitgelegd dat er weer iets met de TT aan de hand is, maar voor mij gewoon de maat vol is en ik met pijn in mijn hart afstand ervan wil doen, een acceptabele inruilprijs zoek en iets nieuws wil.

Mijn TT heeft 237.000km gelopen, dat is érg veel, maar staat er verder keurig bij. Voorkant bijv half jaartje geleden geheel overgespoten en ik doe er altijd alles aan.
De inruilwaarde is natuurlijk schrikbarend laag geworden.
In feb 2007 gekocht voor 18.000euro, maar daar ik meer dan 30.000km per jaar reed, is dit nu gezakt tot een inruilwaarde van misschien tussen de 5000 en 7000 euro...
Ik kan/wil eigenlijk max 10.000 bijleggen.
Gisteren in een A3 sportback, 2004, 40.000km, automaat, climate, vol leder, wezen rijden, maar deze had maar een 1.6 motor en die moest met zijn 105pk er zó aan sleuren, dat dit voor mij niet te doen was.
Ik hoef geen 200+pk's meer, maar zoek wel koppel/kracht genoeg, dus minimaal 140pk en genoeg koppel.

Ook in een puntgave vol lederen, van alle opties voorziene, 20.000km, 2007, Alfa Romeo 147 gereden, erg fraai, super design, vooral qua interieur, maar ook deze had een 1.6, welke ook veel te hard moest werken. Verder voelde het sturen niet direct/prettig.

Ze hadden momenteel geen andere interessante auto's staan, dus een lijst ingeleverd met mogelijke opvolgers voor mijn TT.
De zoektocht is dus begonnen, niets overhaast en stiekem het liefste een TT 3.2 V6, maar vrees dat deze niet binnen mijn budget gaat vallen...
Iemand nog suggesties?


Merken en types:
- Volkswagen Golf 5 GTI
- Nissan 350z
- Skoda Octavia combi (enkel met de sterkere motoren)
- Mini Cooper S
- Audi A3 (sportback en enkel met de sterkere motoren)
- Audi A4 avant (model vanaf de single frame grill)
- Audi TT mk1 quattro coupe (niet in het zilver)
- Audi TT mk1 3.2 V6
- Seat Leon (nieuwe model, enkel met de sterkere motoren)

Vereisten, ongeacht het merk/type:
- Climate Control
- Cruise Control
- Bouwjaar minimaal 2004
- Kilometerstand max 130.000
- Lichtmetalen velgen
- Geheel strakke staat, geen krassen/deuken/etc.

Wensen, ongeacht merk/type (dus niet verplicht, maar wel een pré):
- Mogelijk IMPORTEREN uit Duitsland?
- Automaat
- Geïntegreerde navi
- Lederen bekleding
#58876
Nee, ik heb er geen andere 'expert' naar laten kijken.
Enkel Coen Donkers en zelf met mijn schoonvader de TT op de brug gehad en haldex eraf gehaald.
#58879
Dat zou ik daar toch eens over nadenken :)

Het feit dat je TT niet volledig functioneert, druk de inruilwaarde behoorlijk zo lijkt me. Dit verschil kan je ook zelf ook investeren in een andere expert.
Probeer anders op no-cure-less-pay een afspraak te maken.
#58880
Had de vraag al eerder gesteld, maar doe het nog maar een keer.
sweeper schreef:Tim, Hoeveel tijd/werk is het om een Haldex "even" uit te wisselen?
Als het simpel is, dan neem je de controller mee naar een TT-Q, plug je hem in, en test je hem via die TT. Er is er vast wel 1 bij jouw in de buurt toch.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]