- do okt 14, 2010 20:10
#59015
Zoals een ieder van jullie ondertussen ongetwijfeld weet, heb ik de laatste tijd wat vervelende problemen met mijn Audi TT mk1 Quattro coupé gehad.
In februari 2007 kocht ik de 'auto van mijn dromen'.
Een Audi TT mk1 coupé quattro, 1.8t, 180pk, uit 1999 met zo'n 130.000km op de teller.
De TT was precies zoals ik hem wilde hebben en kostte mij toen ter tijd 18.000 euro.
Een flink bedrag, maar alle gelijkwaardige TT's (bij gelijkwaardige bedrijven met 1 jaar garantie) zaten rond het zelfde aankoopbedrag.
Ik heb sinds die tijd met een en al liefde voor mijn TT gezorgd. Ben bestuurslid van de TT club geworden en kan zeggen dat ik momenteel een van degenen ben die het meeste van de TT weet.
Er is veel aan mijn TT gebeurd. Sommige zaken omdat ze gewoon moesten, anderen omdat ze hem optisch mooier maakten of technisch beter(originele RS4 velgen, V6 diffuser, JD maatchip, KW sportset, forge dv, etc.)
Helaas heb ik sinds december 2009 een probleem gekregen met de haldex.
Ik heb veel moeite gestoken in het (laten) verhelpen van het euvel.
Hij is bij specialisten geweest en heb er zelf van alles aan geprobeerd.
Mij gelukt het echter niet om het te maken, waardoor de quattro en het esp niet werken.
Verder heb ik ondertussen vééél kilometers met de TT gereden, waardoor de teller op 237.000km staat.
Ik merk dat de TT zo langzamerhand zijn ouderdom laat zien.
Her en der beginnen er vervelende kosten aan te komen. Zo heb ik dus het haldex probleem, hoor ik soms ergens onder uit de schakelpook een irritant aanwezige rammel die ik niet kan maken/vinden en trekt de TT iets naar rechts terwijl ik hem zeer recent twee maal precisie uit heb laten lijnen tijdens een vervanging van een wiellagertje.
Optisch ziet mijn TT er nog érg fraai uit, ik heb zelfs enkele maanden geleden de complete voorzijde over laten spuiten ivm steenslag (motorkap, zijschermen, voorbumper) en is hij professioneel gepoetst en in een teflon coating gezet.
Ik wil de TT niet weg doen, maar ben bang voor vervelende kosten.
Verder is de inruilwaarde op dit moment nog een piepklein beetje aantrekkelijk, maar volgend jaar misschien helemaal zo goed als niets meer waard.
Deze week heb ik, samen met mijn vriendin, besloten een andere auto aan te schaffen.
Velen stonden op het verlanglijstje, waarbij een VW Golf V GTI, een Audi A3 sportback en een Nissan 350z, bovenaan stonden.
Ik heb een Audi A3 sportback gereden welke vrij luxe was, maar een 1.6 motor had. Dit voelde zo traag, dat ik dit echt niet wilde.
Verder wil ik persé een automaat (dsg bak).
Audi A3's met een motor welke minimaal net zo veel pk's hebben als mijn TT, zijn allen ver boven de 20.000 euro (icm leder, climate, cruise control, etc.). En als je zel al voor betere bedragen vindt, dan hebben ze erg veel kilometers of is het sowieso niet bij een dealer.
Iets wat ik niet kan/wil neerleggen.
Een Nissan 350z is net zo klein als de TT en voor ons niet handig.
De nadelen hebben we al te vaak met de TT ondervonden (verhuizen, vrienden meenemen, kofferbakruimte, autovakanties, etc).
De Golf GTI bleef dus de beste keus.
Deze week zéér veel GTI's bekeken in geheel NL.
Bijzonder veel GTI's gezien waar iets niet goed aan voelde, rare garages, rare verkopers, schadebakken, teruggedraaid, etc, etc.
Eergisteren heb ik echter mijn droom VW Golf V GTI gevonden bij een officiële VW Dealer in de Meern.
Hij is metallic donkergrijs (voor mij de mooiste kleur), 5 deurs, fabrieksaf door ABT getuned naar 240pk, DSG bak, flippers aan stuur, zwart volleder, stoelverwarming, climate, cruise control, licht en zicht pakket, regensensor, lichtsensor, coming/leaving home, originele 17" gti velgen (ik wil even geen 18" meer ivm comfort, stoeprandschades en setje wintervelgen/banden), 85.000km gelopen, uit 2005, 1 jaar volledige vw garantie, alle beurten bij dealer gehad, nieuwe banden, etc.
Ik zou na onderhandeling max 6500,- euro aan inruil voor mijn TT krijgen.
Hier een nacht over geslapen, maar kan GEEN afscheid doen van de TT.
Hierop besloten de TT tijdelijk in een grote schuur van mijn schoonvader te stallen (caravanstalling), hem uit wegenbelasting en verzekering te halen en hem rustig aan op te knappen.
De GTI kopen we dus zonder inruil voor een goede prijs.
Zo kan ik rustig afscheid nemen van de TT en ondertussen van mijn nieuwe GTI genieten.
Eerst gaan we kijken of we de TT kunnen maken voor 'weinig'.
Als dit lukt, dan kan ik hem óf particulier verkopen voor ongetwijfeld meer als de geboden inruilwaarde. Óf mijn vriendin gaat er in rijden, daar deze ook tzt een eigen autootje wil, óf mijn eigen moeder wil hem overkopen, óf een vriend van mij wil hem erg graag kopen en er een project van maken (dan gaat de TT geheel leeg, komt zijn 2.0tfsi S3 blok erin welke dan 500+ pk's zal leveren en zal de TT geheel klaargemaakt worden voor trackdays/sprints. Hij heeft nu nml ook een Golf V GTI met een S3 blok met momenteel 360pk).
Kortom GENOEG opties, waardoor de TT altijd nog dicht bij me kan blijven.
De VW Golf GTI zal tussen nu en twee weken aan ons geleverd worden.
Foto's komen dan spoedig.
Ik ben nu erg blij met mijn keuze.
Ik sliep al máánden slecht door alle problemen met de TT en inruil spookte al lang door mijn hoofd.
Een TT mk2 is gewoon nog te duur en boodt ook niet de ruimte van een GTI.
De beslissing om de TT nu nog even te houden en in orde te maken, voelt goed.
Ik zal hier dan ook altijd blijven komen en lid blijven van het bestuur.
Ondertussen zal ik naar jullie zwaaien als ik jullie inhaal
(want ja, de GTI is absoluut veel sneller dan mijn 215pk TT door de motor met groter slagvolume, andere karakteristiek en dsg bak)
Groetjes,
Tim
In februari 2007 kocht ik de 'auto van mijn dromen'.
Een Audi TT mk1 coupé quattro, 1.8t, 180pk, uit 1999 met zo'n 130.000km op de teller.
De TT was precies zoals ik hem wilde hebben en kostte mij toen ter tijd 18.000 euro.
Een flink bedrag, maar alle gelijkwaardige TT's (bij gelijkwaardige bedrijven met 1 jaar garantie) zaten rond het zelfde aankoopbedrag.
Ik heb sinds die tijd met een en al liefde voor mijn TT gezorgd. Ben bestuurslid van de TT club geworden en kan zeggen dat ik momenteel een van degenen ben die het meeste van de TT weet.
Er is veel aan mijn TT gebeurd. Sommige zaken omdat ze gewoon moesten, anderen omdat ze hem optisch mooier maakten of technisch beter(originele RS4 velgen, V6 diffuser, JD maatchip, KW sportset, forge dv, etc.)
Helaas heb ik sinds december 2009 een probleem gekregen met de haldex.
Ik heb veel moeite gestoken in het (laten) verhelpen van het euvel.
Hij is bij specialisten geweest en heb er zelf van alles aan geprobeerd.
Mij gelukt het echter niet om het te maken, waardoor de quattro en het esp niet werken.
Verder heb ik ondertussen vééél kilometers met de TT gereden, waardoor de teller op 237.000km staat.
Ik merk dat de TT zo langzamerhand zijn ouderdom laat zien.
Her en der beginnen er vervelende kosten aan te komen. Zo heb ik dus het haldex probleem, hoor ik soms ergens onder uit de schakelpook een irritant aanwezige rammel die ik niet kan maken/vinden en trekt de TT iets naar rechts terwijl ik hem zeer recent twee maal precisie uit heb laten lijnen tijdens een vervanging van een wiellagertje.
Optisch ziet mijn TT er nog érg fraai uit, ik heb zelfs enkele maanden geleden de complete voorzijde over laten spuiten ivm steenslag (motorkap, zijschermen, voorbumper) en is hij professioneel gepoetst en in een teflon coating gezet.
Ik wil de TT niet weg doen, maar ben bang voor vervelende kosten.
Verder is de inruilwaarde op dit moment nog een piepklein beetje aantrekkelijk, maar volgend jaar misschien helemaal zo goed als niets meer waard.
Deze week heb ik, samen met mijn vriendin, besloten een andere auto aan te schaffen.
Velen stonden op het verlanglijstje, waarbij een VW Golf V GTI, een Audi A3 sportback en een Nissan 350z, bovenaan stonden.
Ik heb een Audi A3 sportback gereden welke vrij luxe was, maar een 1.6 motor had. Dit voelde zo traag, dat ik dit echt niet wilde.
Verder wil ik persé een automaat (dsg bak).
Audi A3's met een motor welke minimaal net zo veel pk's hebben als mijn TT, zijn allen ver boven de 20.000 euro (icm leder, climate, cruise control, etc.). En als je zel al voor betere bedragen vindt, dan hebben ze erg veel kilometers of is het sowieso niet bij een dealer.
Iets wat ik niet kan/wil neerleggen.
Een Nissan 350z is net zo klein als de TT en voor ons niet handig.
De nadelen hebben we al te vaak met de TT ondervonden (verhuizen, vrienden meenemen, kofferbakruimte, autovakanties, etc).
De Golf GTI bleef dus de beste keus.
Deze week zéér veel GTI's bekeken in geheel NL.
Bijzonder veel GTI's gezien waar iets niet goed aan voelde, rare garages, rare verkopers, schadebakken, teruggedraaid, etc, etc.
Eergisteren heb ik echter mijn droom VW Golf V GTI gevonden bij een officiële VW Dealer in de Meern.
Hij is metallic donkergrijs (voor mij de mooiste kleur), 5 deurs, fabrieksaf door ABT getuned naar 240pk, DSG bak, flippers aan stuur, zwart volleder, stoelverwarming, climate, cruise control, licht en zicht pakket, regensensor, lichtsensor, coming/leaving home, originele 17" gti velgen (ik wil even geen 18" meer ivm comfort, stoeprandschades en setje wintervelgen/banden), 85.000km gelopen, uit 2005, 1 jaar volledige vw garantie, alle beurten bij dealer gehad, nieuwe banden, etc.
Ik zou na onderhandeling max 6500,- euro aan inruil voor mijn TT krijgen.
Hier een nacht over geslapen, maar kan GEEN afscheid doen van de TT.
Hierop besloten de TT tijdelijk in een grote schuur van mijn schoonvader te stallen (caravanstalling), hem uit wegenbelasting en verzekering te halen en hem rustig aan op te knappen.
De GTI kopen we dus zonder inruil voor een goede prijs.
Zo kan ik rustig afscheid nemen van de TT en ondertussen van mijn nieuwe GTI genieten.
Eerst gaan we kijken of we de TT kunnen maken voor 'weinig'.
Als dit lukt, dan kan ik hem óf particulier verkopen voor ongetwijfeld meer als de geboden inruilwaarde. Óf mijn vriendin gaat er in rijden, daar deze ook tzt een eigen autootje wil, óf mijn eigen moeder wil hem overkopen, óf een vriend van mij wil hem erg graag kopen en er een project van maken (dan gaat de TT geheel leeg, komt zijn 2.0tfsi S3 blok erin welke dan 500+ pk's zal leveren en zal de TT geheel klaargemaakt worden voor trackdays/sprints. Hij heeft nu nml ook een Golf V GTI met een S3 blok met momenteel 360pk).
Kortom GENOEG opties, waardoor de TT altijd nog dicht bij me kan blijven.
De VW Golf GTI zal tussen nu en twee weken aan ons geleverd worden.
Foto's komen dan spoedig.
Ik ben nu erg blij met mijn keuze.
Ik sliep al máánden slecht door alle problemen met de TT en inruil spookte al lang door mijn hoofd.
Een TT mk2 is gewoon nog te duur en boodt ook niet de ruimte van een GTI.
De beslissing om de TT nu nog even te houden en in orde te maken, voelt goed.
Ik zal hier dan ook altijd blijven komen en lid blijven van het bestuur.
Ondertussen zal ik naar jullie zwaaien als ik jullie inhaal
(want ja, de GTI is absoluut veel sneller dan mijn 215pk TT door de motor met groter slagvolume, andere karakteristiek en dsg bak)
Groetjes,
Tim
215Pk|340Nm|JD-maatchip|Quattro|Dubbele einddemper|V6 diffuser|KW sportsuspension|WakBox|Forge DV006|18" RS4 ET20 8.5J|Dunlop SP Sport 01 A/S|
3Bar grill
3Bar grill