Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Joerek
#60239
Een tijdje niet actief geweest op het forum, maar omdat mn TT mk2 tdi een paar dagen geleden binnen 2 jaar de 100,000 km al is gepasseerd vond ik het wel eens tijd om wat achter te laten.

6 Januari 2009 heb ik de auto nieuw opgehaald bij de dealer. Ik was een van de eerste dieselaars en in 100,000km op de weg ben ik nog geen andere TT diesel tegengekomen. Tot op heden heeft de Audi dealer niet nog een andere TT TDI verkocht, dus hij is ongetwijfeld zeer zeldzaam.

De auto
De auto vind ik toch wel een geweldige bak. Hij is gewoon erg mooi om te zien (zeker in het wit) en je hebt toch veel aandacht met zo'n ding, zeker als hij net gepoetst is :) Qua looks verveelt hij mij nog zeker niet.

De motor
Er is al veel gepraat (andere forums) over de tdi tov de tfsi. Ik moet zeggen dat het echt een hele fijne motor is. Standaard 170pk, maar hij is gechipped naar ongeveer 200pk van van 350nm naar 410nm. En dit is wat je goed merkt, maar de tfsi vooral vlak accelereert heb je met de diesel telkens een leuke duw. Vooral op de snelweg, waar ik toch verreweg het meeste rij is dat vooral erg fijn. Het geluid voor een diesel is goed, maar kan lang nog niet tippen aan het geluid van de benzine versies. Die extra sensatie mis je dus wel en dat is ook belangrijk. Het maakt hem overigens wel wat stiller op de snelweg en als je daar vaak rijdt, is dat ook vaak fijn. Wat kan je nog lekker door accelereren bij 150 km/u. Benzine heeft nog steeds mijn voorkeur, maar bij ruim 50.000 km per jaar wordt het een ander verhaal.
Quattro zit overigens standaard op de TDI en dit is echt een genot. Het geeft echt zo verschrikkelijk meer grip wat het rijden echt veel plezieriger maakt. Zeker in de sneeuw waar je lekker donutjes kan draaien :) Begrijp eigenlijk niet dat ze de TT's ook met voorwielaandrijving leveren, op dit soort auto's hoort voorwiel aandrijving niet thuis (nee, ook geen diesel maargoed :)).

Verbruik
De belangrijkste reden om voor een diesel te kiezen is denk ik toch wel de combinatie verbruik/brandstof kosten. Bij de diesel zit dat wel goed. Echter moet ik zeggen dat ik zelden 'brandstof besparend' rij en hem toch wel regelmatig op zn staart trap. Na 100,000 km zit ik op een totaal gemiddelde van 1 op 13.8. Hoe langer je ermee rijdt des te zuiniger hij gaat lopen. 1x zijn we naar TT assen geweest (niet met de TT gereden) en heb toen 150km achter een aanhanger gereden met 90-95 km/h. Toen haalde ik een gemiddelde van 1 op 22! Hij kan dus wel zuinig rijden :)

Opties
Welke opties vind ik een must en welke niet? Om te beginnen vind ik s-line + 19" een aanrader. 19" / 255 velgen staan de auto sowieso veel beter. Zojuist 18" 245 wintervelgen/banden genomen, maar wat een verschil. Gelijk minder grip op het droog en stuurt te licht (misschien wennen). Verder heb je met s-line gewoon een goeie deal wat betreft de opties die in het pakket zit. Altijd doen dus!
Verder heb ik geen navi + bose genomen. Bose geluid vond ik tegelvallen tov de concert radio. Ik heb gekozen om het zelf te regelen. Een carpc heb ik ingebouwd en de audio heb ik in laten bouwen. Wat een enorme verbetering is dat toch (tov bose ook). In het vervolg zou ik geen audi audio kiezen, maar achteraf de spullen laten inbouwen. Kost net zoveel, voor zoveel beter spul. Collega's rijden met de dvd navigatie rond, maar werkt naar mijn idee niet prettig en geluid tipt allang niet aan gelijk geprijsde installaties.

Problemen
Na 100,000km rijden gebeurt er natuurlijk het een en ander. Al moet ik zeggen dat ik het erg beperkt vind en dat de kwaliteit goed is. Na ongeveer 55,000 km begin ineens het motor management lampje te knipperen. Ik merkte helemaal niets aan de auto, maar het bleek dat de turbo een defect begon te geven. Deze is onder garantie geheel vervangen.
In 100,000 heb ik 2x de banden moeten vervangen (vorige week TT RS 18" wintervelgen genomen).
Op 90,000 km heb ik een konijn/haas geraakt op de snelweg. Resultaat was dat mn voorbumper en mistlamp kapot was. Nu met een nieuwe bumper er weer op is het gelijk weer als nieuw... al het steenslag weg en dat is mooi!
Op 90,000 km had ik overigens weer het motormanagement lampje knipperen. Toen merkte is wel wat, de auto reageerde minder op het gas en had het idee echt minder vermogen te hebben. Het bleek dat een sensor kapot was. Deze is vervangen en rijdt wel als vanouds!

Dat waren eigenlijk wel de problemen, dus eigenlijk houdt deze tt / tdi zich zeer goed... en dat terwijl ik altijd met een zware voet rij :)

Als het zo doorgaat is de auto zakelijk-technisch volgend jaar afgeschreven en alweer tijd voor wat anders. Ik ben er nog steeds niet wat. Cabrio vind ik toch echt wel een enorme meerwaarde en wellicht dat dat een optie wordt. Ik zat te denken aan de TT TFSI 2.0 Quattro/Stronic/Cabrio en deze zowel zakelijk als prive rijden (bijtelling betalen) Probleem is dat dit niet echt te combineren is met een mogelijk kleine die misschien wel of niet kan komen in de periode dat ik die heb. Iets anders wat ik overweeg wat wellicht mogelijk is is een 2e hands S5, maar alleen zakelijk rijden (bijtelling is veel te duur) en prive er een leuke cabrio op naast houden. Of wellicht een TT RS 2e hands als deze wat meer in prijs dalen (50,000 ongeveer) en deze ook alleen zakelijk rijden.
Moeilijke keuzes! :)

Hieronder nog een foto van de wagen met TT RS 18" wintervelgen:
tt_wintervelgen.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door Joerek
#63131
Inmiddels een proefrit gereden in de TT 2011 facelift, 2.0 TFSI Quattro S-Tronic (211pk). Mijn verwachtingen waren eigenlijk vrij hoog. De positieve punten zouden zijn de s-tronic, kracht van de nieuwe 2.0 TFSI en het geluid/beleving.

Eenmaal wegrijden eerst een beetje spelen met de S-tronic. Eerst gewoon de D-stand geprobeerd. Dat viel best tegen eigenlijk. Bij 65km/h gaat hij al in zn 6 rijden en rammelt de hele wagen. In de D-stand probeert hij zo zuinig mogelijk te rijden. Dus hup naar de S-stand. Gelijk al het betere werk, gelijk hoogtoerig en schakelt veel minder snel op of terug. Van het schakelen merk je weinig, dat gaat met s-tronic, zoals bekend, ongelooflijk vloeiend. Echter bij het uitkomen van een bocht zit hij toch meestal in een te lage of verkeerde versnelling, wat je niet verwacht. Bij gas geven komt het toch net even wat later op gang, typisch automaat gedrag. Daarom dus de manual stand. Erg leuk! Als je vroeg opschakelt dan hoor je een mooie brul. Als je bij hoge toeren opschakelt heb je dat veel minder. Bij bochten uitkomen blijft het toch net even wat onverwacht gedrag, iets dat je met handbak volledig onder controle hebt. Dit is ook een deel wennen, want in anderhalf uur sturen begon ik steeds meer aan de s-tronic te wennen (zoals s-stand of m-stand... d-stand al vrij snel achterwege gelaten).
Dan de launchcontrol. Kost beetje moeite om alles goed in te stellen. Volledig stilstaan, linkervoet op de rem, ESP uit (in de facelift gewoon 1x klikken ipv 5 seconden ingedrukt houden!), S of M stand. Gas geven en rem los. Echter had ik elke keer als ik de eerste keer gas gaf (met linkervoet op de rem), dat hij toch wil rijden en dan tegen zn rem in beweegt, als of ik echt gas en rem tegelijk... heel irritant. Gas los en weer gas erop en dan merk je dat hij als het ware vrij toeren maakt zonder weg te komen.
Dus rem loslaten en gaan. Als je je rem loslaat blijft het aan 1 stuk en constant accelereren en aan de 100 zit je echt zo. Maar dat is gelijk een beetje het probleem, het gaat te constant (bij opschakelen gewoon geen schokje) waardoor dat een beetje beleving wegneemt.
Al met al heeft de s-tronic me een beetje overtuigd, maar mijn verwachtingen waren op een of andere manier hoger. Kwestie van meer wennen denk ik.

Dan de motor. Ook hier had ik hoge verwachtingen. Kleine 3 jaar geleden had ik al in de 2.0 TFSI 200pk versie gereden en mijn herinnering was dat de beleving daarvan erg goed was. De nieuwe 2.0 TFSI motor heeft echter 211 pk, maar belangrijker nog 350nm, waar de vorige 280 had geloof ik.
Direct vanaf de eerste keer volle bak accelereren kreeg ik toch het gevoel van een teleurstelling. Mijn verwachting was gewoon erg hoog. Mijn TDI heeft ook 350nm en qua acceleratie merk ik praktisch geen verschil. Verschil met de benzine/s-tronic is dat dit gewoonweg blijft gaan en gaan. Bij de diesel komt wat meer schakelwerk kijken. Toch is het de duw in je rug die de beleving geeft. Het is in de benzine misschien nét iets meer, maar niet merkbaar.
Dan het geluid. Ook dit was in mijn herinnering veel meer aanwezig. En de facelift is het geluid toch ook wat braver. Het knalt niet echt door en geluid blijft op de achtergrond. Het opschakelen geeft wel echt wat extra's. Bij stationair draaien klinkt de benzine gewoon nog meer als een diesel dan de diesel in de tt!!

Dan de overige wijzigingen. Aan het interieur is ook praktisch niets gewijzigd. Alleen de knoppen en luchtroosters hebben een andere look gekregen. Aan de buitenkant is de standaard voorbumper de oude s-line bumper geworden. De s-line bumper is de tts bumper geworden en de tts bumper heeft wat extra chrome gekregen.

Ik had gehoopt dat de nieuwe tfsi en s-tronic me helemaal zouden overtuigen, maar dat deed het niet. Ik ben mijn tt tdi direct veel meer gaan waarderen. Het accelereren is in de tdi doet niets onder dan de tfsi. Zeker op de snelweg (waar ik 85% rij) staat de tdi meer zijn mannetje, behalve bij snelheden > 190. Ook qua geluid valt het mee.

Toch zou ik graag TT blijven rijden. Zeer fijne rijeigenschappen en ik zit er geweldig in. Dus wat doe je dan? TT RS rijden! :) Over enkele weken ga ik een proefrit maken in de TT RS S-tronic (net op kenteken). 2 uur rijden en hopen dat dit wel helemaal overtuigd. Als bonus heeft de dealer ook eerst 2 uur proefrit in de TTS Roadster geregeld. Kan ik mooi het verschil zien. Het lijkt me dat deze bak me wel moet overtuigen, alleen de vraag is hoe. 2e hands tt rs zou toch wel een hele mooie optie zijn.

Zijn er hier ook mensen met ervaring met een S5 (handbak / automaat)? Ik heb heeeel kort in de automaat gereden. Ik zou eerder opteren voor de handgeschakelde versie, alleen die is 2e hands met max 2 jaar oud praktisch niet meer te krijgen.
Gebruikersavatar
door Joerek
#64022
Nou vorige week was het zo ver hoor. Proefrit in de TT-S Roadster (s-tronic) en aansluitend de TT RS (S-Tronic). Eerst dus een uurtje in de TTS. Het was geweldig weer en het dak ging dus gelijk open. Beetje rondtoeren en hij is wel een stuk lekkerder dan de standaard 2.0 tfsi. Het is een tikkeltje bruter, voornamelijk het geluid. Qua acceleratie is het een marginaal verschil (gevoelsmatig). De TT-S is standaard uitgerust met magnetic ride, een optie die ik nog niet eerder heb geprobeerd, maar wel erg benieuwd was. Beetje gespeeld met aan uit, maar het verschil tussen aan en uit vind ik niet bijzonder. In de harde stand is het vergelijkbaar met het s-line onderstel. In de zachte stand voel je de kiezels onder je wat minder hard en het stuurt wat zachter, maar groot is het verschil niet. Magnetic ride zou ik dus niet de moeite vinden.

Na een klein uurtje wat rondtuffen was het de beurt aan de TT RS. Motor starten, stationair draaien en rustig wegrijden. Qua geluid op dat moment niets bijzonders. Eenmaal een vrij stukje weg en gas maar gelijk even open. JEZUS wat een BAK!! De TT RS is gelijk van een COMPLEET andere orde dan de TT-S. De brute acceleratie en het motor geluid is echt geweldig! Het opschakelen geeft een zoveel mooiere plof dan bij de TT(S), echt een heel ander en harder geluid, geweldig! Vriend van me reed achter me aan in de TTS en toen ik eenmaal bij een stoplicht vooraan stond even de launch control proberen. Je weet niet wat er gebeurt als je gas geeft! Een mooi geknetter en je weet dat launch control klaar staat. Het geluid is zo hard, je ziet gelijk alles en iedereen kijken. Bij groen voet van de rem en de acceleratie is echt onbeschrijvelijk. Heb eerder met Ferrari F430 gereden, maar deze launch control gaat zo makkelijk en zo hard, veeeel te verslavend. Hier een filmpje gemaakt van de launch control: http://www.youtube.com/watch?v=hN-2NWKOKhg
en hier een stukje onboard toen ik een collega mee nam: http://www.youtube.com/watch?v=rTpCpBEuT0A

Het verschil tussen standaard 2.0 tfsi en de TT-S vind ik niet heel groot, het is net wat sneller en beter geluid, maar het verschil met de TT RS is echt van een compleet andere klasse. Vooral de S-Tronic bak sluit zo mooi aan bij deze motor. Je krijgt er launch control bij en de verslavende ploffen bij opschakelen.

Deze proefrit heeft me wel erg te denken gezet. Een RS3, met dezelfde motor + transmissie, zou waarschijnlijk een net zo geweldige ervaring geven. Even wachten totdat deze ook te rijden is en dan keuze maken!
Gebruikersavatar
door denders
#64023
Joerek,
Leuk om jouw ervaring te kunnen lezen in wel heel verschillende auto's.
Meestal zoek ik een model uit en ga ik daarvoor zonder ook maar 1 meter proef te rijden als ik hem bij een dealer koop, klinkt stom maar ik ben meestal zeker van mijn zaak over wat ik wil en dat valt nog niet tegen!
Misschien moet ik het ook maar eens zo gaan doen :wink:

Hoogstwaarschijnlijk wil ik ook Mk2 (toch het liefst weer een 2Liter) gaan rijden maar dat zal dan afhankelijk van de prijs een 2008/2009 model zijn. In duitsland is het wel wat aantrekkelijker nog.
Persoonlijk kijk ik naar een MK2 met Sline en handgeschakeld. (-Coupé)
Met jouw kilometers ga je met een RS toch aardig wat duurder rijden denk ik maar goed, je bent nog op zoek en weet nu ook hoe dat rijdt! (leuk filmpje)

Ga zo door met jouw ervaring delen hier, top!
Gebruikersavatar
door mawe
#64027
Joerek schreef:Beetje gespeeld met aan uit, maar het verschil tussen aan en uit vind ik niet bijzonder. In de harde stand is het vergelijkbaar met het s-line onderstel. In de zachte stand voel je de kiezels onder je wat minder hard en het stuurt wat zachter, maar groot is het verschil niet. Magnetic ride zou ik dus niet de moeite vinden.
Ik zou die Magnetic Ride toch even anders bekijken hoor. Het gaat hem niet zozeer over hard of zacht maar het gaat eerder de rijeigenschappen continu anders invullen. Je gaat dus inderdaad niet echt het verschil voelen tussen de sportieve en comfortabele stand (want zo moet je het eigenlijk zeggen) met eenzelfde rijstijl. Die rijstijl zelve moet je dus ook veranderen van comfortabel naar sportief. Ik geloof dat ik dit voorbeeld hier nog al een keer heb aangehaald maar wat je eens kan doen is een verlaten rotonde opzoeken en daar de magnetic ride op verschillende manieren uitproberen. Je zal dan wel zien dat dit systeem echt wel zijn werk doet.
Gebruikersavatar
door marttin
#64240
mawe schreef:
Joerek schreef:Beetje gespeeld met aan uit, maar het verschil tussen aan en uit vind ik niet bijzonder. In de harde stand is het vergelijkbaar met het s-line onderstel. In de zachte stand voel je de kiezels onder je wat minder hard en het stuurt wat zachter, maar groot is het verschil niet. Magnetic ride zou ik dus niet de moeite vinden.
Ik zou die Magnetic Ride toch even anders bekijken hoor. Het gaat hem niet zozeer over hard of zacht maar het gaat eerder de rijeigenschappen continu anders invullen. Je gaat dus inderdaad niet echt het verschil voelen tussen de sportieve en comfortabele stand (want zo moet je het eigenlijk zeggen) met eenzelfde rijstijl. Die rijstijl zelve moet je dus ook veranderen van comfortabel naar sportief. Ik geloof dat ik dit voorbeeld hier nog al een keer heb aangehaald maar wat je eens kan doen is een verlaten rotonde opzoeken en daar de magnetic ride op verschillende manieren uitproberen. Je zal dan wel zien dat dit systeem echt wel zijn werk doet.
Totaal mee eens, onder normale omstandigheden merk je er niet veel van, voelt iets directer en harder, maar ga er ens flink mee trappen, dan merk je toch echt het verschil, op de nordschleife had ik hem even uitgezet, stukje geprobeerd en toch maar weer snel aangezet, veel meer respons op het sturen, alleen ervaringen op echt nat wegdek zet ik hem toch snel weer uit, dan gaat het allemaal wat soepeler.

@joerek, leuk verslag gemaakt en bijbehorende filmpjes, en inderdaad launchcontrol en zoveel vermogen blijft verslavend 8)
Gebruikersavatar
door Joerek
#69324
Ik zal weer even updaten. Begin mei had ik dan toch maar de RS3 besteld, hier zit dezelfde motor + versnellingsbak in als in de TTRS. In april had ik het al even nagevraagd of hij gewoon besteldbaar was, maar was geen probleem. In mei dus de bestelling geplaatst en gelijk te horen gekregen dat de RS3 in zeer gelimiteerde oplage naar NL komt, 10 stuks maar. Deze waren allemaal al besteld... helaas en toch maar de bestelling laten staan.

Al die tijd veel nagedacht en de knoop doorgehakt. Dinsdag dus maar een nieuwe TTRS S-tronic besteld. Nooit gedacht dat ik hem zou bestellen maar de proefrit heeft me zo overtuigd dat ik ervoor ben gegaan. De RS3 dus maar gecanceld en blij toe, want de TTRS is gewoon mooier en minder gedateerd. De ruimte heb ik toch ook niet nodig. Levering pas 19 maart 2012 dus dat wordt heeeeel lang wachten...

Het gaat om de volgende specs:
- Sepang blauw
- S-tronic 7traps
- 19" 5-arms rotor titanium look
- led interieur
- aluminium mat spoilers
- decat pipes en milltek exhaust
- Audio inbouw van mn TDI gaat over naar TTRS (daarom geen nav/bose gekozen)
- Geblindeerde ruiten

Ik ben benieuwd wat TTRS stoelen opleveren (standaard leer/alcantara, elektronische bediening). Iemand enig idee wat ze kunnen opbrengen? Ben aan uit uitzoeken om er direct Recaro Sportster CS stoelen in te zetten. De optionele kuipstoelen van Audi vind ik zijn meerprijs niet waard...

Als er nog mensen een TT TDI uit 2009 willen overnemen in 2012 laat maar weten :) Geschatte km stand is dan ongeveer 155000 en loopt echt 100%!
door ptie
#69329
Zeer gaaf :)

Zijn er afbeeldingen beschikbaar hoe de TT eruit gaat zien?
Gebruikersavatar
door miel
#69336
Indeed klinkt fantastisch, benieuwd naar config foto.
Kunnen we de stoelen eventueel in de outlet shop bezichtigen ?
Gebruikersavatar
door Ronnie
#69366
hmmz misschien zitten die standaard audi kuipen beter dan die klere stoelen in mn bus... :D noemen ze dan comfortstoelen... "geeft pijn in de rug stoelen" kunnen ze die beter noemen
Gebruikersavatar
door Joerek
#70216
Dinsdag toch nog even een proefrit in de sepang blauwe rs3 van Pon. Zal daarna hier wel weer even verslag van maken ;)
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]