- zo nov 28, 2010 15:31
#60239
Een tijdje niet actief geweest op het forum, maar omdat mn TT mk2 tdi een paar dagen geleden binnen 2 jaar de 100,000 km al is gepasseerd vond ik het wel eens tijd om wat achter te laten.
6 Januari 2009 heb ik de auto nieuw opgehaald bij de dealer. Ik was een van de eerste dieselaars en in 100,000km op de weg ben ik nog geen andere TT diesel tegengekomen. Tot op heden heeft de Audi dealer niet nog een andere TT TDI verkocht, dus hij is ongetwijfeld zeer zeldzaam.
De auto
De auto vind ik toch wel een geweldige bak. Hij is gewoon erg mooi om te zien (zeker in het wit) en je hebt toch veel aandacht met zo'n ding, zeker als hij net gepoetst is Qua looks verveelt hij mij nog zeker niet.
De motor
Er is al veel gepraat (andere forums) over de tdi tov de tfsi. Ik moet zeggen dat het echt een hele fijne motor is. Standaard 170pk, maar hij is gechipped naar ongeveer 200pk van van 350nm naar 410nm. En dit is wat je goed merkt, maar de tfsi vooral vlak accelereert heb je met de diesel telkens een leuke duw. Vooral op de snelweg, waar ik toch verreweg het meeste rij is dat vooral erg fijn. Het geluid voor een diesel is goed, maar kan lang nog niet tippen aan het geluid van de benzine versies. Die extra sensatie mis je dus wel en dat is ook belangrijk. Het maakt hem overigens wel wat stiller op de snelweg en als je daar vaak rijdt, is dat ook vaak fijn. Wat kan je nog lekker door accelereren bij 150 km/u. Benzine heeft nog steeds mijn voorkeur, maar bij ruim 50.000 km per jaar wordt het een ander verhaal.
Quattro zit overigens standaard op de TDI en dit is echt een genot. Het geeft echt zo verschrikkelijk meer grip wat het rijden echt veel plezieriger maakt. Zeker in de sneeuw waar je lekker donutjes kan draaien Begrijp eigenlijk niet dat ze de TT's ook met voorwielaandrijving leveren, op dit soort auto's hoort voorwiel aandrijving niet thuis (nee, ook geen diesel maargoed ).
Verbruik
De belangrijkste reden om voor een diesel te kiezen is denk ik toch wel de combinatie verbruik/brandstof kosten. Bij de diesel zit dat wel goed. Echter moet ik zeggen dat ik zelden 'brandstof besparend' rij en hem toch wel regelmatig op zn staart trap. Na 100,000 km zit ik op een totaal gemiddelde van 1 op 13.8. Hoe langer je ermee rijdt des te zuiniger hij gaat lopen. 1x zijn we naar TT assen geweest (niet met de TT gereden) en heb toen 150km achter een aanhanger gereden met 90-95 km/h. Toen haalde ik een gemiddelde van 1 op 22! Hij kan dus wel zuinig rijden
Opties
Welke opties vind ik een must en welke niet? Om te beginnen vind ik s-line + 19" een aanrader. 19" / 255 velgen staan de auto sowieso veel beter. Zojuist 18" 245 wintervelgen/banden genomen, maar wat een verschil. Gelijk minder grip op het droog en stuurt te licht (misschien wennen). Verder heb je met s-line gewoon een goeie deal wat betreft de opties die in het pakket zit. Altijd doen dus!
Verder heb ik geen navi + bose genomen. Bose geluid vond ik tegelvallen tov de concert radio. Ik heb gekozen om het zelf te regelen. Een carpc heb ik ingebouwd en de audio heb ik in laten bouwen. Wat een enorme verbetering is dat toch (tov bose ook). In het vervolg zou ik geen audi audio kiezen, maar achteraf de spullen laten inbouwen. Kost net zoveel, voor zoveel beter spul. Collega's rijden met de dvd navigatie rond, maar werkt naar mijn idee niet prettig en geluid tipt allang niet aan gelijk geprijsde installaties.
Problemen
Na 100,000km rijden gebeurt er natuurlijk het een en ander. Al moet ik zeggen dat ik het erg beperkt vind en dat de kwaliteit goed is. Na ongeveer 55,000 km begin ineens het motor management lampje te knipperen. Ik merkte helemaal niets aan de auto, maar het bleek dat de turbo een defect begon te geven. Deze is onder garantie geheel vervangen.
In 100,000 heb ik 2x de banden moeten vervangen (vorige week TT RS 18" wintervelgen genomen).
Op 90,000 km heb ik een konijn/haas geraakt op de snelweg. Resultaat was dat mn voorbumper en mistlamp kapot was. Nu met een nieuwe bumper er weer op is het gelijk weer als nieuw... al het steenslag weg en dat is mooi!
Op 90,000 km had ik overigens weer het motormanagement lampje knipperen. Toen merkte is wel wat, de auto reageerde minder op het gas en had het idee echt minder vermogen te hebben. Het bleek dat een sensor kapot was. Deze is vervangen en rijdt wel als vanouds!
Dat waren eigenlijk wel de problemen, dus eigenlijk houdt deze tt / tdi zich zeer goed... en dat terwijl ik altijd met een zware voet rij
Als het zo doorgaat is de auto zakelijk-technisch volgend jaar afgeschreven en alweer tijd voor wat anders. Ik ben er nog steeds niet wat. Cabrio vind ik toch echt wel een enorme meerwaarde en wellicht dat dat een optie wordt. Ik zat te denken aan de TT TFSI 2.0 Quattro/Stronic/Cabrio en deze zowel zakelijk als prive rijden (bijtelling betalen) Probleem is dat dit niet echt te combineren is met een mogelijk kleine die misschien wel of niet kan komen in de periode dat ik die heb. Iets anders wat ik overweeg wat wellicht mogelijk is is een 2e hands S5, maar alleen zakelijk rijden (bijtelling is veel te duur) en prive er een leuke cabrio op naast houden. Of wellicht een TT RS 2e hands als deze wat meer in prijs dalen (50,000 ongeveer) en deze ook alleen zakelijk rijden.
Moeilijke keuzes!
Hieronder nog een foto van de wagen met TT RS 18" wintervelgen:
6 Januari 2009 heb ik de auto nieuw opgehaald bij de dealer. Ik was een van de eerste dieselaars en in 100,000km op de weg ben ik nog geen andere TT diesel tegengekomen. Tot op heden heeft de Audi dealer niet nog een andere TT TDI verkocht, dus hij is ongetwijfeld zeer zeldzaam.
De auto
De auto vind ik toch wel een geweldige bak. Hij is gewoon erg mooi om te zien (zeker in het wit) en je hebt toch veel aandacht met zo'n ding, zeker als hij net gepoetst is Qua looks verveelt hij mij nog zeker niet.
De motor
Er is al veel gepraat (andere forums) over de tdi tov de tfsi. Ik moet zeggen dat het echt een hele fijne motor is. Standaard 170pk, maar hij is gechipped naar ongeveer 200pk van van 350nm naar 410nm. En dit is wat je goed merkt, maar de tfsi vooral vlak accelereert heb je met de diesel telkens een leuke duw. Vooral op de snelweg, waar ik toch verreweg het meeste rij is dat vooral erg fijn. Het geluid voor een diesel is goed, maar kan lang nog niet tippen aan het geluid van de benzine versies. Die extra sensatie mis je dus wel en dat is ook belangrijk. Het maakt hem overigens wel wat stiller op de snelweg en als je daar vaak rijdt, is dat ook vaak fijn. Wat kan je nog lekker door accelereren bij 150 km/u. Benzine heeft nog steeds mijn voorkeur, maar bij ruim 50.000 km per jaar wordt het een ander verhaal.
Quattro zit overigens standaard op de TDI en dit is echt een genot. Het geeft echt zo verschrikkelijk meer grip wat het rijden echt veel plezieriger maakt. Zeker in de sneeuw waar je lekker donutjes kan draaien Begrijp eigenlijk niet dat ze de TT's ook met voorwielaandrijving leveren, op dit soort auto's hoort voorwiel aandrijving niet thuis (nee, ook geen diesel maargoed ).
Verbruik
De belangrijkste reden om voor een diesel te kiezen is denk ik toch wel de combinatie verbruik/brandstof kosten. Bij de diesel zit dat wel goed. Echter moet ik zeggen dat ik zelden 'brandstof besparend' rij en hem toch wel regelmatig op zn staart trap. Na 100,000 km zit ik op een totaal gemiddelde van 1 op 13.8. Hoe langer je ermee rijdt des te zuiniger hij gaat lopen. 1x zijn we naar TT assen geweest (niet met de TT gereden) en heb toen 150km achter een aanhanger gereden met 90-95 km/h. Toen haalde ik een gemiddelde van 1 op 22! Hij kan dus wel zuinig rijden
Opties
Welke opties vind ik een must en welke niet? Om te beginnen vind ik s-line + 19" een aanrader. 19" / 255 velgen staan de auto sowieso veel beter. Zojuist 18" 245 wintervelgen/banden genomen, maar wat een verschil. Gelijk minder grip op het droog en stuurt te licht (misschien wennen). Verder heb je met s-line gewoon een goeie deal wat betreft de opties die in het pakket zit. Altijd doen dus!
Verder heb ik geen navi + bose genomen. Bose geluid vond ik tegelvallen tov de concert radio. Ik heb gekozen om het zelf te regelen. Een carpc heb ik ingebouwd en de audio heb ik in laten bouwen. Wat een enorme verbetering is dat toch (tov bose ook). In het vervolg zou ik geen audi audio kiezen, maar achteraf de spullen laten inbouwen. Kost net zoveel, voor zoveel beter spul. Collega's rijden met de dvd navigatie rond, maar werkt naar mijn idee niet prettig en geluid tipt allang niet aan gelijk geprijsde installaties.
Problemen
Na 100,000km rijden gebeurt er natuurlijk het een en ander. Al moet ik zeggen dat ik het erg beperkt vind en dat de kwaliteit goed is. Na ongeveer 55,000 km begin ineens het motor management lampje te knipperen. Ik merkte helemaal niets aan de auto, maar het bleek dat de turbo een defect begon te geven. Deze is onder garantie geheel vervangen.
In 100,000 heb ik 2x de banden moeten vervangen (vorige week TT RS 18" wintervelgen genomen).
Op 90,000 km heb ik een konijn/haas geraakt op de snelweg. Resultaat was dat mn voorbumper en mistlamp kapot was. Nu met een nieuwe bumper er weer op is het gelijk weer als nieuw... al het steenslag weg en dat is mooi!
Op 90,000 km had ik overigens weer het motormanagement lampje knipperen. Toen merkte is wel wat, de auto reageerde minder op het gas en had het idee echt minder vermogen te hebben. Het bleek dat een sensor kapot was. Deze is vervangen en rijdt wel als vanouds!
Dat waren eigenlijk wel de problemen, dus eigenlijk houdt deze tt / tdi zich zeer goed... en dat terwijl ik altijd met een zware voet rij
Als het zo doorgaat is de auto zakelijk-technisch volgend jaar afgeschreven en alweer tijd voor wat anders. Ik ben er nog steeds niet wat. Cabrio vind ik toch echt wel een enorme meerwaarde en wellicht dat dat een optie wordt. Ik zat te denken aan de TT TFSI 2.0 Quattro/Stronic/Cabrio en deze zowel zakelijk als prive rijden (bijtelling betalen) Probleem is dat dit niet echt te combineren is met een mogelijk kleine die misschien wel of niet kan komen in de periode dat ik die heb. Iets anders wat ik overweeg wat wellicht mogelijk is is een 2e hands S5, maar alleen zakelijk rijden (bijtelling is veel te duur) en prive er een leuke cabrio op naast houden. Of wellicht een TT RS 2e hands als deze wat meer in prijs dalen (50,000 ongeveer) en deze ook alleen zakelijk rijden.
Moeilijke keuzes!
Hieronder nog een foto van de wagen met TT RS 18" wintervelgen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.