Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door WimTT
#61511
Hallo TT-liefhebbers,

Ik ben al een tijdje aan het aan het kijken naar mooie velgen voor onder de TT.
Nu is mijn twijfel ook of ik 17inch of 18inch zal nemen.
Mijn 1ste gedachte is om gewoon 17inch te nemen dan kan ik de banden omwisselen.
Op de nieuwe de oude zomerbanden en op de oude velgen winterbanden.

Mijn vraag is: als je voor 18 inch kiest merk je dat in het weggedrag en hoe hoog mag de band zijn? Want het lijkt me dat je lagere banden moet hebben bij 18inch velgen anders geeft de kilometerteller het niet meer juist aan, toch?
Met een lage bandhoogte hobbel je dan de auto uit?

Ik hoor graag wat jullie ervaring hiermee is :)

groeten, Wim
door ttrob
#61512
hallo Wim ,toen ik mijn TT kocht zaten er de standaard 18" velgen onder met 225/40/18 banden , het is een s-line dus een iets lager/stugger onderstel dan normaal. deze banden/onderstel combinatie is wel stevig maar je rammelt absoluut niet uit de auto.ik heb nu 225/45/18 winterbanden om de velgen en dat rijdt ook prettig.
succes met kiezen !
Gebruikersavatar
door stivoman
#61513
Afhankelijk wat voor banden je neemt natuurlijk.

Als je 225/45/18 neemt zal het erg fijn rijden
integenstelling tot 215/35/18
Gebruikersavatar
door WimTT
#61514
Hallo Rob en Steven,

Bedankt voor je info

Nu heb ik er ook 225/45 Contactsport op liggen en eigenlijk wilde ik ook niet veel lager gaan.
Gebruikersavatar
door sweeper
#61518
WimTT schreef:Hallo Rob en Steven,

Bedankt voor je info

Nu heb ik er ook 225/45 Contactsport op liggen en eigenlijk wilde ik ook niet veel lager gaan.
Je zal er nu 225/45 R17 onder hebben liggen, en dat is normaal. De 225/45 R18 van Steven niet, en zal dan ook een teller afwijking naar boven geven. Dit kan niet echt veel kwaad, maar is niet bedoelt voor de TT.

Het zou 225/40 R18 moeten zijn. Deze maat heb ik voor zowel zomer als winter banden, en dat bevalt mij prima. Het is een iets steviger/harder, maar zeker niet oncomfortabel, en hoort bij mijn gevoel bij een sportieve auto als de TT.

Het merk/type band zelf maakt ook nog veel uit voor het comfort, en bij mijn weten hebben Conti's een erg harde compound. Zelf maak ik gebruik van Dunlop's in de zomer & Goodyear's in de winter. Beide zachter en dus comfortabeler.
door creative117
#61521
Google eens even op bandencalculator, dan krijg je precies te zien wat voor afwijking de rolafstand heeft van een ander type band t.o.v. het orgineel, of wat je huidige band al heeft. Succes.
Gebruikersavatar
door WimTT
#61524
Ik heb het progje binnen en zal het eens gaan bekijken. Bedankt voor het attent maken en het gemak van de link

Eric: Dat klopt nu standaard 17inch en klopt ook dat ze redelijk hard zijn, maar ik vind ze toch wel comfortabel en weinig rolgeluid maken, had hiervoor Goodyears zomerbanden maar die maakten toch meer lawaai.
Alhoewel dat ook aan het profiel kan hebben gelegen, die waren met een met een V profiel.
Op zich lijkt me dat wel een goed idee om als ik naar 18 inch en 40 hoog zou gaan een zachtere band te nemen. Pirelli's is misschien ook wel wat?
Ik vind ook het comfort wat de TT bied belangrijk en erg fijn zeker bij lange ritten. En toch ook zo vast als een huis op de weg liggen. Dat wil ik zeker niet kwijt.

Afijn ik ga eerst maar eens kijken of ik wat wijzer wordt van de bandencalculator.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#61536
ik rij 19 met 225/35 banden. veel verschil zit er niet tussen 18 of 19. het zal iets schelen maar verschil is bijna niet merkbaar.

ik heb wel een schroefset dus daardoor wordt de auto wel stugger maar dat komt niet uit de band weg.
Gebruikersavatar
door WimTT
#61553
Uit de Bandencalculator-excelsheet blijkt dat de snelheidsmeter hetzelfde aan blijft geven bij de volgende combinaties:
17 inch 45 hoog
18 inch 40 hoog
19 inch 35 hoog

Ik hoop dat andere ook nog hun ervaring willen geven van deze combinaties :)

Waar kun je goed terecht voor velgen. :?: Op internet kwam ik bv Wheelpoint uit Uden tegen.


Eric nog bedankt voor je moeite maar helaas is de bandencalculator-excelsheet beveiligd met een wachtwoord. Hieronder is er een zonder wachtwoord voor degene die het zelf willen berekenen.

http://www.weytens.net/_www/bandencalculator.xls
Gebruikersavatar
door sweeper
#61559
Die velgmaten zijn algemeen bekend hier, en daar moet je met een beetje zoeken wel info over terug kunnen vinden.

Van een wachtwoord weet ik niets, en bij mij is er dan ook geen probleem.

Bij mij zitVelgenland die het voor mij netjes geregeld hebben al ziet het er bij hun uit als een grote rommel.

In onze eigen webshop gaan ook velgen te koop aangeboden worden, maar dan zal je clublid moeten worden, en nog even geduld hebben.
Gebruikersavatar
door WimTT
#61560
Oke bedankt Eric,

Zal ik eens gaan zoeken. Dat wachtwoord komt pas als je de velden in excel wilt wijzigen dat mag niet zonder wachtwoord.

Vaak is grote rommel ook redelijke prijzen :lol:

Geduld heb ik ook nog wel en lid worden gaat er ook nog wel van komen denk ik.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#61561
de keuze is aan jezelf maar de hoogte maten wat je vermeld kloppen.

17 inch is bijna altijd 225/45

18 inch is bijna altijd 225/40

bij 19 inch worden 235 breed veel gebruikt. ik heb zelf 225 omdat ie aardig is verlaagd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]