- za feb 26, 2011 16:38
#63128
Euro 95 niet goed voor de motor c.q. pingelen ?
Heeft iemand hier dan problemen met de motor als er 95 getankt wordt ?
Audi schrijft zelf voor om 95 of 98 te tanken. Staat ook in de tanklep.
Pingelen zal niet voorkomen, want de elektronica herkent het oktaangehalte en past automatisch het ontstekingstijdstip aan.
Ik heb nooit enig verschil gemerkt in al de auto's die ik gereden heb (het merendeel had zelfs een km stand boven de 200.000 km).
Als je bij spritmonitor kijkt zie je dat velen Euro 95 en zelfs Euro 91 gebruiken.
Het thema is ook al vaak genoeg door autoclubs als ADAC, AutoMotorSport enz. besproken :
Brandstoffen met 98 octaan of meer zijn door de oliemaatschappijen in de markt gezet als "premiumbrandstoffen" om nog meer omzet te genereren en de klant het gevoel te geven iets bijzonders te kopen.
Het is in ieder geval beter voor je beurs om gewoon Euro 95 te tanken (en inmiddels is er ook de Super E10 in Duitsland).
Dus slimmer is maar hoe je het bekijkt.
Heeft iemand hier dan problemen met de motor als er 95 getankt wordt ?
Audi schrijft zelf voor om 95 of 98 te tanken. Staat ook in de tanklep.
Pingelen zal niet voorkomen, want de elektronica herkent het oktaangehalte en past automatisch het ontstekingstijdstip aan.
Ik heb nooit enig verschil gemerkt in al de auto's die ik gereden heb (het merendeel had zelfs een km stand boven de 200.000 km).
Als je bij spritmonitor kijkt zie je dat velen Euro 95 en zelfs Euro 91 gebruiken.
Het thema is ook al vaak genoeg door autoclubs als ADAC, AutoMotorSport enz. besproken :
Brandstoffen met 98 octaan of meer zijn door de oliemaatschappijen in de markt gezet als "premiumbrandstoffen" om nog meer omzet te genereren en de klant het gevoel te geven iets bijzonders te kopen.
Het is in ieder geval beter voor je beurs om gewoon Euro 95 te tanken (en inmiddels is er ook de Super E10 in Duitsland).
Dus slimmer is maar hoe je het bekijkt.