Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Joannes
#63128
Euro 95 niet goed voor de motor c.q. pingelen ?

Heeft iemand hier dan problemen met de motor als er 95 getankt wordt ?

Audi schrijft zelf voor om 95 of 98 te tanken. Staat ook in de tanklep.
Pingelen zal niet voorkomen, want de elektronica herkent het oktaangehalte en past automatisch het ontstekingstijdstip aan.
Ik heb nooit enig verschil gemerkt in al de auto's die ik gereden heb (het merendeel had zelfs een km stand boven de 200.000 km).

Als je bij spritmonitor kijkt zie je dat velen Euro 95 en zelfs Euro 91 gebruiken.
Het thema is ook al vaak genoeg door autoclubs als ADAC, AutoMotorSport enz. besproken :
Brandstoffen met 98 octaan of meer zijn door de oliemaatschappijen in de markt gezet als "premiumbrandstoffen" om nog meer omzet te genereren en de klant het gevoel te geven iets bijzonders te kopen.
Het is in ieder geval beter voor je beurs om gewoon Euro 95 te tanken (en inmiddels is er ook de Super E10 in Duitsland).

Dus slimmer is maar hoe je het bekijkt.
Gebruikersavatar
door denders
#63129
Ik merk zelf (na tuning ook) nihil verschil met euro 95.
Uiteraard regelt elektronica alles bij.
Met 98 kom ik ook niet verder, heb nog wel eens 98 getankt hiervoor maar wederom geen verschil.
Ik rij ook zowat elke dag een aardige rit met de auto, dus kon het goed aanvoelen eventueel verschil als test.
Als ik netjes rij haal ik 1 op 15 en gemiddeld 1 op 12 zeker.
Als je gaat gassen is de 1.8T idd. een stuk minder zuinig maar ja, dat tellen we dan maar op bij de pomp die paar keer met de rechtervoet :wink:

Uit eigen ervaring vind ik dat alleen RON100 echt verschil zal maken, maar goed dat is aan iedereen zelf.
Gebruikersavatar
door TTurbo
#63139
Die van mij reed vorige maand 1:9 (heb hem nu 1,5 mnd), maar sinds een vacuumslangetje is vervangen rijdt hij 1:10,5 (op basis van 4 volle tanken). Toevallig vroeg ik me ook af of dat normaal is, maar 1:10,5 lijkt dus wel ok. Overigens heb ik geen idee welk slangetje dat dan is, maar het scheen een standaard lekding te zijn...
Gebruikersavatar
door sweeper
#63140
@Joannes - het klopt allemaal wat je zegt, en de TT motor is geschikt voor 95 & als het echt niet anders kan 91. De elektronica kan dat bijregelen, maar dan nog heeft Audi het bedoelt voor 98. Het staat ook in die volgorde in de tankklep 98/95. De A4 van mijn ouwe staat 95/98, die is dus optimaal voor 95.

Bij normaal rijgedrag zal het niets uitmaken, maar ga je sportief of erg sportief met de motor om, dan toch bij voorkeur 98.
door Joannes
#63148
Tja, wat ik al schreef : goede marketing is niet te onderschatten, dat bewijst het filmpje ook nog eens.

Veel mensen laten zich door uitgekiende merkenmarketing beinvloeden. Daarom betalen mensen ook meer voor een Audi als voor een VW.
Frappant voorbeeld was de uitspraak van een Seat/Skoda dealer : vreemd genoeg had men met de goedkopere Skoda modellen veel minder technische problemen als met vergelijkbare duurdere Seat modellen.

De waarheid ligt zoals altijd in de ogen des betrachters. Als iemand meent dat 98 beter is voor je motor, dan moet je gewoon 98 tanken. Wetenschappelijk aantonen kun je het blijkbaar niet.

In feite doe je de maatschappij er nog een plezier mee, want met de hogere belastinginkomsten kan onze regering veel "goede" dingen doen :wink:
door ttrob
#63153
JD engineering , waar ik mijn TT heb laten chippen geeft aan dat het dan verstandig en beter is om 98 te tanken.Ik neem aan dat zij dit advies geven obv van jarenlange ervaring in de tuning branche , je kunt ook met een gechipte auto wel 95 tanken maar dat onder zware belasting 98 echt beter is.Mark van JD zag tijdens het loggen direct welke benzine er in de tank zat , dus er is een duidelijk verschil aanwezig
Gebruikersavatar
door sweeper
#63154
De kassa uitzending ging over de meerwaarde die een benzine met toevoegingen zou hebben om verder te kunnen rijden op een liter benzine, en/of de hogere prijs die je ervoor betaald eruit gehaald wordt. Dit is niet aangetoond, en dat verbaast me niets.
In dit kortstondige onderzoek is geen rekening gehouden met het octaangetal, & slijtage van motoren. Het verschil in octaan getal, en de werking/invloed daarvan is allang bekend, getest, & bewezen. Niets voor niets maakt de auto industrie al jaren gebruik van pingelsensoren & elektronica om dit te onderkennen, en er op aan te passen. Pingelen/detoneren van een motor kan grote schade tot gevolg hebben als die sensoren er niet zouden zijn.

Het octaangehalte van benzine heeft niet zoveel met marketing te maken, alle verdere additieven van bijv. Ultimate, V-power, Excellium wel, en daarin ben ik het met Joannes eens.
door ttrob
#63157
ik tank zelf ook zo goed als altijd BP ultimate , gisteren over een ritje van 250 km op de snelweg een verbruik van 7,5ltr/100km , wel netjes 120/125 km/u gereden
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#63158
ik hou het ook mooi bij bp ultimate, goedkoper zijn ze wel te vinden 98 brandstoffen maar weet na veel verhalen te hebben gehoord, o.a bij *** engeneering.

je zal het meteen ook niet gaan merken als je 95 tankt maar ik geloof graag dat je na een langere tijd toch wel problemen krijgt motorisch.
Gebruikersavatar
door sweeper
#63162
Tank zelf ook meestal BP-Ultimate, maar de witte pomp om de hoek heeft ook de SuperPlus98 benzine van BP. Dat is 99% hetzelfde, maar tegen 10 cent de liter lagere prijs.
Gebruikersavatar
door denders
#63165
My 2cents:

Tank gewoon lekker wat je zelf wilt, ik pak altijd B-pompen en zit niet op een circuit dat ik continue 6000-7000 toeren maak maar ik heb ook nooit last als ik wel het gas intrap.
NOOIT last mee gehad, maar dan ook nooit en dat is 40.000 kilometer in de TT en 166.000 kilometer in een Seat ibi cupra en nog aardig wat in een corsaatje daarvoor..

Zoals ik al zei, geen enkel verschil.
Alleen in Duitsland met de ron100 zul je meer power merken.

Heel vroeger zat er vuil in de witte pomp benzine maar de filters waren toen ook minder.
Pingelsensoren zijn gemaakt om het verschil aan te kaarten in kwaliteit benzines in Oost europese landen vroeger! Dan weet je zeker dat je geen schade krijgt.

Mijn pa met zijn klassieke 944 uit 1983 mag van Porsche euro98 en Super tanken zwart op wit. Als je de kleppen (en software misschien) aanpast kun je euro95 ermee rijden.
Wij mogen met de TT alle soorten tanken maar ron 91 komt niet vaak voor en is niet zo gangbaar.
Nogmaals tank gewoon lekker waar je je goed bij voelt, ik heb jaren gewerkt vroeger op raffinaderijen en ook eentje met zo'n laadstation in Pernis...
Ik rij in Schiedam de Total lekker voorbij en erachter tank ik een stuk goedkoper en hetzelfde bij onbemande van dijk pomp, euro95 (98 hebben ze ook)...

Handel mensen, handel en geld verdienen, ze zitten er echt niet om je fijne motortje te beschermen maar om je zoveel mogelijk te laten tanken en ruim hun vaten olie eruit te halen snappezvous? :wink:

Vergeet ook niet bij elk benzinegebruik gewoon het benzinefilter te vervangen om de 60000 kilometer ofzo voor een paar euro zoals ik laatst heb gedaan (-fluitje van een cent)
Alle benzine is hier in europa in de handel gewoon even schoon.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#63173
Verklaar dan eens nader waarom er toch verschillen merkbaar zijn... euro 98 regeert feller en loopt de motor soepel mee... euro 95 trekt minder... bokt... ofwel tank dat alleen als t niet anders kan. Ik rij dan wel met een andere turbo dan de tt heeft en de bak schijnt directer te zijn.
Gebruikersavatar
door denders
#63174
"Bokken" heb ik totaal geen last van?
Als ik de feiten naast elkaar leg merk ik minimaal verschil echt te weinig, maar dat is maar mijn eigen mening. euro91 zou ik echter niet tanken.
Verschil is er veel meer te merken in gedrag als je een Forge dv plaatst en een Apollo K&N luchtfilter.
Misschien heft dit ook wel verschil eerder op deze aanpassingen en tuning.
Laatst was er geen euro95 in die pomp en dan kies ik ook gewoon 98.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]