Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door denders
#73029
Voor het gewoon opknappen van je velgen ben je hier bij de lokale ondernemer al snel zo 400 euro kwijt. Ruilvelgen hebben ze niet dus ben je je auto kwijt of hij staat thuis op blokken...

Aangezien ik niet vies ben van een "beetje" werk en ik de tijd kan maken, leek mij het volgende verstandig i.v.m. velg-verkoopwaarde, voldoening en zelfwerkzaamheid :wink:

In mijn berging staan al een tijd 2 paar velgen die weg mogen.
Mijn eigen velgen onder mijn TT wil ik ook weer "als nieuw" hebben.
Ik vroeg me dus een paar dingen af, waar ik misschien hier door jullie verder mee kan komen.

De velgen:
4x aluminium & alu gespoten Porsche "C2" velgen.
Originele van mijn toenmalige auto, een 944S2 overgehouden omdat ik er toen andere/ RUF-velgen onder had gelegd.
Zijn 16 Inch / 6J en 8J.
Banden zitten eromheen en zijn nog redelijk tot matig, wel mooi gesleten.
Geen stoeprandschade, klein beetje dof.

4x alu BBS-Replica zonder banden,
Elke velg zit nog in doos, ik heb ze nog niet onder de auto gehad.
Zijn erg lichte velgen, goede kwaliteit, achter een dieper velgbed dan voor.
Zijn 19 Inch / J-Maat weet ik even niet maar ik dacht dat er 225 tot 245 zo netjes onder kon, 235 ideaal dus.
Als nieuw maar wel op 3 plekjes bij 2 velgen kleine stoeprandschade die ik weg wil hebben.

Als laatste de originele 4x18 Inch met 225 schoeisel onder mijn TT, "RS4"(?)
Glimmen nog steeds, kapjes mooi, behalve op bijna elke velg wat stoeprandschade.


Nu heb ik al wat gezocht en filmpjes gezien maar wie weet wat je voor thuis nu het beste kunt aanschaffen/welke machine om te kunnen polijsten en velgen schuren?
Scotchbrite en nat schuren zal onvermijdelijk zijn denk ik maar wat is nu de beste manier met het beste resultaat.

Ik wil ook in de kleine hoekjes komen uiteraard en het liefst een prof. machine ivm sterke motor en niet snel warmlopen.

Doel is het spuiten in antraciet of alu (originele) kleur van de C2's
Het repareren van de BBS'en, stoeprandschade en dat polijsten
Het repareren en geheel antraciet metallic spuiten van de RS4's

Alu-pasta zal nodig zijn maar ik wil alles wel op de beste manier thuis doen bij voorkeur.
Ik denk dat het resultaat heel goed gehaald kan worden met de juiste spullen / spuitbussen / laksoorten.

Tips dus van harte welkom :P


Grt, Dennis
(sorry voor het lange verhaal..)
Gebruikersavatar
door denders
#73044
Haha wie weet Miel... meer klanten? :wink:
Kleine shop met alles voorhanden en beetje TT Forum korting moet kunnen! :P

Ik weet dat sommige hier het ook gedaan hebben met mooi resultaat.
Heb geen linkerhandjes maar het moet wel lonen en het resultaat geven wat ik in mijn hoofd heb zitten.
Wilde eerst de C2's gaan polijsten maar dat is heel veel werk voor uiteindelijk in waarde weinig meerwaarde qua verkoop ivm de nog te gebruiken banden die erom zitten.

Nog maar even kijken naar Youtube filmpjes, sommigen zijn gewoonweg niet mooi en anderen doen het zoals het hoort..
Ook maar eens kijken waar ik een juiste machine vandaan kan halen multifunctioneel.
Spuitbussen is geen enkel probleem aangezien ik geen zin heb in een compressor en spuiterij..
Motip (of andere goede lak) kun je zowat overal krijgen met de verschillende te maken lagen.

Nogmaals: dump uw tips en tricks hier graag!
Gebruikersavatar
door Peter139
#73047
Hoi ik heb zelf al diverse velgen opgeknapt, en mijn kameraad heeft een shop genaamd cultwheels.nl Hij doet de hele dag niks anders dan velgen opknappen en richten met het mooiste resultaat.

Je hebt eigenlijk 3 dingen: schade wegwerken-polijsten-spuiten.
Ik heb zelf al heel veel dingen gepolijst aan diverse brommers en motoren.

Polijsten doe je in stappen van grof naar fijn. Velgen zijn moeilijke objecten om echt machinaal te schuren, al zijn er veel bijzondere apparaten in omloop. Deze apparaten zijn behoorlijk duur, en voor 2 a 3 setjes velgen kan dit niet uit.
Een mooi voorbeeld is deze machine: click
Een zogenaamde vinger schuurmachine, echt ideaal voor de hoekjes.

Van alle onderdelen die ik zelf heb gelijst is 90% handwerk. Soms begin ik met de haakse slijper om bramen weg te slijpen, en dan schuren met korrel 60-100-150-240-400-600-1000-1500. Dan krijg je het mooiste resultaat. Daarna met de polijstborstel erover en het glimt als een gek. De laatste stap is niet tijdrovend, het schuren wel. Heb beter je schuurt hoe mooier het resultaat. polijstborstels heb je in diverse soorten maar het is belangrijk dat de schijf zo hard mogelijk draait. Hoe groter de schijf hoe beter het resultaat(meer snelheid). Een boormachine kan veel aan maar bij een te grote schijf wordt de belasting te hoog. Ik heb zelf een machine van hrb tools koste 100 euro
Afbeelding

hopelijk heb je iets aan deze info.

mvg peter
Gebruikersavatar
door denders
#73051
Hi peter,

Erg bruikbare info!
Op de site van jouw maat, zie ik een bekende groene Seat staan van een forumlid (Merijn)van het toenmalige Seatforum waar ik met mijn Cupra op zat, kleine wereld!
Hij heeft er een nette boterham aan zie ik.

Kortgezegd denk ik dat ik dus behalve wat handmatige schuurvellen en scotchbrite het beste een goede haakse tol kan aanschaffen met een aantal schijfjes..

Kan ik hem ook een keer gebruiken, met de juiste schijf als ik de autowas uitpoets!
(regelbaar toerental?)

Dan idd nog of met de hand of een "vingerpoets machine".
Op lucht is voor mij geen optie alhoewel een goede compressor hebben, verdomd handig is!
Een vriend van me heeft er eentje die gebruikt hij voor zijn airbrush hobby en schoonmaakwerkzaamheden aan zijn radiografische raceauto's.

Lastig,lastig maar gezien de kosten en de restwaarde als ik wellicht nooit meer een velg aanraak..... elektrisch op gaan zoeken denk ik.


Voorbeeldje:
http://www.ts24.nl/index.php/cat/223/Po ... Polijsten/


grt, Dennis
Gebruikersavatar
door denders
#73087
Deze Kinzo had ik nog liggen!
De motor moet nog inlopen..zo nieuw! (1x gebruikt)
130Watt, Electronisch regelbaar van 10000 tot 33000 tpm. (onbelast)

Afbeelding

Soortement Dremel dus, alleen het kopje is geschikt voor maar 3 mm.
Anders aanpassen denk ik, of er is een bredere inzet bit voor??


Lijkt me super als deze jongens er dan opkunnen, ben ik klaar voor de kleine hoekjes en gaatjes...
Afbeelding
Gebruikersavatar
door stivoman
#73088
Hi Dennis, toch je wielen eindelijk opknappen?
De wielen waren uit mijn hoofd 8,5J breed, dus goed voor 215 tot 245 ong.

Ik heb laatst mijn 17' helemaal opgeknapt
Zat flink wat schade op, na veel geschuur en vulling, waren ze uiteindelijk best netjes geworden, na een spuitbeurt.

Alleen dat waren velgen zijn blanke lak e.d. dus weet niet hoe dat met jouwe moet :roll: :wink:
Gebruikersavatar
door denders
#73090
Jij ook lekker bezig geweest dus Steven!

Ik wil geen geld laten liggen met verkoop en gewoon nette spullen verkopen, twee positieve vliegen in 1 klap dus, als ik toch niet vies ben van een beetje werk :wink:

Ben nu ook bezig om een een mooie set uit te zoeken met haakse regelbare poetsmachine.
Zit nog even wat onderwerpen en filmpjes erover te bekijken en wijzer te worden..
(co-centrisch wel of niet en 3M spullen)

Zo kan ik ook kleine oneffenheden wegwerken op auto's en vooral waxbeurten machinaal uitwerken!
Het mooiste zijn die apparaten waar je de boenspullen of schuurbladen zo op kunt "kleven"

Moet alleen wel een beetje leuk blijven qua prijs.
Gebruikersavatar
door denders
#73125
http://youtu.be/n50d2aAQZAU

Heerlijk om te zien de verschillende resultaten!
Gebruikersavatar
door denders
#73127
Goed, weer flink wat wijzer geworden en nu probeer ik nog enkele testen over proffesionele machines te vinden maar dat zal wel lukken!
(immers, Google is your friend.. :roll: )

De machine komt wel goed, maar dan komt het andere.. wat is nu het beste poetsmiddel gemiddeld? 3M heb ik een lichte voorkeur bij maar poorboys schijnt prima te zijn, Mequairs is in de regel wat duurder met eenzelfde resultaat..
Ik wil ook best wat uitgeven want dat is het halve werk en ik wil geen gedonder door materiaal, zo is nou eenmaal mijn instelling en ervaring.. :smt023

Ook mee bezig dus en tips zijn welkom!
Ik wil gewoon het liefst het beste resultaat want ik heb toch al een aantal belangrijke tips gevonden. (maar het is heel afhankelijk van hoe de gebruiker het toepast)

Ik wil dus ook in zekere zin mij proffesioneel gaan begeven vooralsnog als hobbyist.
Maar van wat ik allemaal zo zie, heb ik het gevoel en de "passie" voor resultaat wel in me..de kick van een filmpje van een verweerde 911 carrera naar nieuw in een aantal essentiele stappen gaf mij een enorme kick, naar als fabrieks-nieuw gebracht!

Kortom is de site http://www.carclean.nl/ een goed adres, of ervaring mee hier?
Daar zit volgens mij veel kennis.. ik zal mij eens aanmelden!
door ptie
#73137
3M heb ik geen ervaring mee, wel met Poorboys World en Meguairs. Ik ben 3 jaar terug begonnen met Meguairs, en daarna langzaam overgestapt op Poorboys. Meguairs heeft zeker wel goede spullen, maar Poorboys ligt toch net een stapje hoger. Daarbij betaal je bij Meguairs ook voor de fancy verpakking.

Toevallig deze week mijn TT laten detailen door een professionele car detailer. De beste man is 23h met de auto bezig geweest (alleen exterieur!) -foto's volgen nog-. Gisteren de auto opgehaald, en nagepraat. Ik had mijn "poetsbak" in de kofferbak gedaan, zodat hij deze kon beoordelen. De Meguairs NTX wax vloog bijvoorbeeld direct de prullenbak in.

Carclean.nl (en forum) is Dé Shop op het gebied van car detailing van NL. Een andere populaire site is autodetailing.nl

Hier nog een oud linkje naar mijn poets topic van mijn vorige TT:

Verslag poetsdag met Vincentos
Laatst gewijzigd door ptie op zo jun 10, 2012 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door DolomiteGreyTT
#73140
Ah ik zie dit topic nu pas! Wat is dat voor rare titel met je multiculti :lol:

Emiel's topic had je vast al gezien met de plastidip? Kun je zwart eerst ff proberen op de S-Lines. Want IMO best zonde om originele S-Lines zwart te spuiten, want deze zijn schaars in 5x100.

Die BBS'sen er gewoon onder knallen, zonde om te laten liggen!
Gebruikersavatar
door denders
#73143
Tis toch een Cult-cultuur he dat gepoets :wink:

Ja klopt, maar ik zie ook nadelen in plastidip mooi spul maar misschien blijven ze wel gewoon de originele kleur houden die ze nu hebben toch.
Misschien beperk ik me dan even tot repararen en polijsten.

De BBS Replica's gaan te koop.
Ik hou het bij de originele en heb geen zin om weer 4 nieuwe banden maar dan weer 19 inch te moeten kopen en de Slines weer in de opslag te leggen vandaar.
Beetje te impulsief geweest met aankoop, dat heb je weleens..

Samen met de dan ook gepoetste Porsche design90 velgen mogen ze weg.
Gebruik ik het geld weer om het potje aan te vullen van machine en poetsspullen :idea:
Gebruikersavatar
door denders
#73146
Voor degenen die de draad kwijtraken, ik ben maar even lid geworden van het CarClean forum.

Ik denk dat hier niet veel mensen zitten die machinaal poetsen en dan kom ik er daar wel uit + nog wat zoekhits op youtube/google.
uiteraard laat ik de Kinzo lekker in de doos, dat gaat 'm niet worden..
Wel voor eventuele verspanende werkzaamheden in huis mocht dat ooit eens voorkomen :wink:

Het zal een komplete "echte" set gaan worden.

@Ptie: mag ik vragen wat je ervoor kwijt was?
Dit was dan een hele uitgebreide behandeling en hij zal er als nieuw uitzien nu!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]