Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Aiys
#80671
Beste leden,

Ik wil meer. Ik ben bang dat er al meerdere berichten zijn geweest hierover maar sommige zijn al wat gedateerd. Dus ik dacht ik probeer het gewoon nog een keer. Ik wil wat meer uit mij TT halen. Ik heb de 8N 180pk coupe TT.
Mijn TT was gechipt, helaas was dit door een "beunhaas" gedaan om het maar even zachtjes uit te drukken.

Ik vroeg mij af wat nou een beetje de mogelijkheden zijn met het, zonder dingen te vervangen zoals turbos's of motoren of dergelijke, opvoeren van de TT?

Beetje verdiept in het beginnen hieraan en dingen gelezen zoals een katalysator, chippen(dit gaat bij maar 1 persoon gebeuren en die is hier aardig bekent.

Wat zijn nou handige tips, meningen, let op's van jullie kant?

Mvg,

Apostolis Y. Smaragdis
Gebruikersavatar
door denders
#80677
210 pk met alleen op maat tuning, met jouw motor ongeveer mits mechanisch alles tiptop is.
Zit een K03 Turbo in. Meer krijg je door andere spullen te monteren.
Vervang zeker de Bosch diverter valve door een Forge en je bent het "gat" ook gelijk kwijt.

Heb zelf een 2005 model met de K03S (en Forge en andere luchtfilterkit) maar kwam zelf, eind 2010 in aanraking met een bekende tuner van een meeting in Aalten toendertijd.
Geen spijt van dat werk gehad en kom tot max. 230pk en zeker 120Nm verder op euro 98 maar ik rij eigenlijk altijd op euro 95 dus zit er iets onder maar het is zeker voldoende voor een FWD.

Loopt als een klok en verbruik is hetzelfde als voorheen en ben geen trapper/racer.
Zou het altijd doen met een Turbomotor.
150 Pk is echt een aanfluiting voor het redelijk zware model.. ;)

Succes!
Dennis
Gebruikersavatar
door Ronnie
#80679
Originele Bosch DV als je die laat zitten dan kan de tuning zelfs beter uitgevoerd worden dan met een Forge DV dat ligt aan de tuner waar je heen wilt. Raadzaam is het om het eerst de tuner te vragen om niet voor de verrassing komen te staan dat die de Forge DV er liever tussen uit ziet, zeker tuners die maatwerk verrichten zijn er niet allemaal fan van.

@ Dennis check eens wat Ger@rd zijn TT weer in het vooronder heeft hangen, de originele Bosch DV daar is de Forge DV juist verwijdert...
Gebruikersavatar
door Peter139
#80680
chippen, intercooler, uitlaat downpijp met catvervanger,(luchtfilter)
Als je die dingen aanpakt dan heb je redelijk goedkoop je 180pk iets opgekrikt.
samen ca 1000-1200 euro als je het zelf doet
Gebruikersavatar
door Aiys
#80685
Ja dat zijn inderdaad de dingen waar ik een beetje aan zat te denken peter139. Om het hele verhaal duidelijker te maken, ik ben al bij RS-tuning geweest en die heeft me al het 1 en ander aan tips mee gegeven wat hij het liefst zou willen. Rij sinds dien ook alleen nog maar op 98. Rijd top! Binnenkort ga ik hem daar ook chippen.
Gebruikersavatar
door Aiys
#80692
Nou ben ik dus een beetje aan het rond zoeken op internet naar ervaringen en tips over luchtfilters. Meeste wat ik eigenlijk lees is over de besparing en geluid. Over prestatie staat er weinig de ene zegt van wel de ander niet? Wat moet ik geloven iemand hier ervaring mee? Het gaat dan wellis waar om open luchtfilters bijv. de K&N 57i daar lees ik veel over.
Gebruikersavatar
door denders
#80697
Het maakt niet zoveel uit welk luchtfilter maar kies een gerenomeerd merk!
Ander luchtfilter maakt in dezelfde basis een paar pk uit en het ademt net wat beter.
Gaat vooral om het oppervlak en wat er naar binnen gezogen wordt.

Ik kon zelf toen aan een K&N Apollo kit komen, dus waarom niet.. die is ook helemaal afgesloten/dicht maar ik heb geen speciale aanzuigslang eraan hangen hoor..werkt prima zo en het geeft een leuk donker en diep geluid bij lage toeren.

Je kunt ook gewoon een inlegfilter nemen, werkt ook prima en met maximale luchttoevoer vervanging is dan ook niet meer nodig.
(alleen om de 10-20000km ofzo, een opfrisbeurtje geven met een reiniggingssetje)

Niet getuned op Euro98 rijden is zonde van je geld maar dat is mijn persoonlijke mening.

@Ronnie: als ik dat doe met mijn motor en hoe die nu sinds die tijd loopt, ben ik hartstikke gek hehe, bij mij is het verschil flink & gebleven (met 1 zwaardere veer erin) Ook laat ik het verder zo bij deze auto, prima combi en betrouwbaar zo :)
Gebruikersavatar
door Aiys
#80699
@denders Toch rij het enigzins zuiniger en haal ik het er wel uit. met kerst ook naar London gecrossed en haalde gewoon 645km op 1 tank dat vond ik toch behoorlijk netjes! Nou is dat natuurlijk constante snelheid maar naar mijn gevoel is het in het al geheel wel goedkoper plus beter natuurlijk. Mijn TT was wel gechipt maar dit was door een beunhaas gedaan en RS-tuning heeft hem weer even origineel gemaakt en tot ik mijn turbo slangetjes en kleine defecten heb gerepareerd ga ik weer terug voor een goede tuning!

Ik lees zelf heel veel over de K&N 57i kit. Is ook nog een schapelijke prijs al zeg ik het zelf.:)
Gebruikersavatar
door Peter139
#80702
Ik heb zelf een k&n. kwa power maakt het niks uit. Kwa geluid wel, het afblaasgeluid is lekker! Zoals denders altijd zegt: een tt die verkouden is!
Gebruikersavatar
door Aiys
#80703
hahah @peter139 heerlijk dat afblaas geluid! houd ik van! Oke nou dan ben ik daar wel over uit. Maar als we het eens hebben over chippen en dergelijke nou hoorde ik bvan menig andere mensen dat ze de katalysator er tussen it halen en hem chippen dit ook ivm geluid en meer vermogen? Correct me if im wrong. Nadeel hiervan is wel dat die niet meer door de APK keuring komt. Of is dit nou wat jij bedoelde over die uitlaat dwnpijp met catvervanger?
Gebruikersavatar
door Aiys
#80704
Iemand heel toevallig een milltek downpipe systeem met kat-vervanger onder zijn TT zitten?
Gebruikersavatar
door denders
#80707
Beunhazen moet je idd. niet aan je auto laten zitten :)

Ik ben daar zelf nog niet aan toe met deze auto maar je kunt ook een Sportcat kopen met 200 schotjes ipv 400 o.i.d.
Hoef je hem niet elke APK eronderuit te halen als je dat net als mij vervelend lijkt.
Dat soort dingen tikt allemaal wel aan maar pas op he, het is ook niet prettig als je voorwielen steeds geen grip hebben door de power & Nm's.
Ik kan alleen maar echt gas geven vanuit de 2e nu maar dat voel je dan ook wel weer aan.

Ik ga binnenkort even mijn originele luchtfilter er weer in zetten, misschien heb ik plannen om toch de Apollo-kit te verkopen! (-dat ligt niet aan de Apollo)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#80746
denders schreef: @Ronnie: als ik dat doe met mijn motor en hoe die nu sinds die tijd loopt, ben ik hartstikke gek hehe, bij mij is het verschil flink & gebleven (met 1 zwaardere veer erin) Ook laat ik het verder zo bij deze auto, prima combi en betrouwbaar zo :)
Klopt, maar weet inmiddels ook waarom :D geef maar een keer een belletje want je nam regelmatig niet op :lol:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#80747
RVS katvervanger van EPS heb ik onder een 225 1.8T Qauattro gehad.

Geluid: blikkerig maar voller, gaf je gas dan klonk t onderin in toeren niet mooi, maar dat vergeet je snel als je t effect opmerkt dat de lucht niet eerst gefiltert wordt het is open dus wordt niet meer tegengehouden. Of het meer pk's oplevert ik denk eigenlijk van niet, maar t herneemt op de snelweg qua respons gewoon fijner, ook binnendoor trouwens.
Gebruikersavatar
door Aiys
#80911
Nou na eindelijk een beetje overal in verdiept te hebben en veel over gelezen te hebben ben ik er uit. Dit zijn de plannen die ik ga doen.
- Downpipe milltek met sport CAT (eventueel alles erachter ook van milltek)
- Een luchtfilter (Twijfel of ik het orgineel hou met een K&N filter erin of een nieuw kitje K&N57i of Apollo dit heeft voornamelijk te maken met het niet weten hoe het klinkt!)
- Chippen (Nadat alles is gemonteerd)

Natuurlijk valt er nog wel meer te plaatsen en opvoeren. Maar helaas ben ik niet de rijkste :p. Dit is wel genoeg weer vermoed ik voor dit jaar.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]