Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Stike
#10491
Hi,

even een algemeen vraagje.. :)

Wat is het tussen Multitronic, Tiptronic en S-tronic gelet op sportiviteit?

M.a.w., zou je bijv. een A5 3.2 MT wel sportief (kunnen) rijden? Of moet je dan wachten op de TT?

Thanks,

Evert
Gebruikersavatar
door EsTTher
#10572
Weinig respons :D

Neem nou "gewoon" de A6 Avant..
Gebruikersavatar
door Quattro Boy
#10580
Misschien heb je hier wat aan!

Multitronic = CVT of Continu Variabele Transmissie (heb een tijdje in een A4 Avant 1.8T Multitronic gereden, het leek net een naaimachine, hoop toeren, veel lawaai en weinig aktie). 7 trappen worden elektronisch door de bak ingesteld en daar kun je uit kiezen, mocht je toch zelf in de benzine willen roeren. Kan slecht tegen veel koppel, vandaar dat chiptunen bij diesels met Multtitronic wordt afgeraden.

Tiptronic = volautomatisch 6-traps versnellingsbak met als extra een handmatige bedienning voor de sportievelingen onder ons. Meer comfort (natuurlijk ook afhankelijk of een benzine- of een dieselmotor wordt bediend) t.o.v. multitronic, eigenlijk de 'echte' automatische versnellingsbak voor het echte werk. Wordt standaard geleverd bij Quattro (behalve TT en S-modellen), kan veel beter tegen veel koppel en komt daardoor veel beter tot zijn recht bij dieselmotoren.

S-tronic = de DSG-bak van Audi dus Doppel Schalk Getriebe of Double Shift Gear. Volautomatische 6-traps versnellingsbak voorzien van een dubbele koppelingsplaat die, net als de Tiptronic, desgewenst, ook handbediend kan worden. Echter is deze veel sneller dan de Tiptronic dus DE versnellingsbak voor de sportieve schakkelfreak die supersnel op en af wil schakkelen. Kan veel koppel makkelijk aan. Standaard op de TT 3.2 V6 Quattro (bij de MkI heette 'ie nog DSG, bij de MkII dus S-tronic), geniet de voorkeur bij een sportieve auto (TT, S5, S3, enz.)

Kortom, wil je een automaat en wat voor één, dat doet er niet toe, neem dan een Multitronic. Wil je comfort, of Quattro met automaat, dan kom je automatisch bij de Tiptronic terecht (maar let op! Audi + Quattro + Tiptronic = duur). En wil je een scheurijzer met automaat, dan komt de S-tronic om de hoek kijken (standaard op sommige modellen).

Mijn advies (ben zelf Audi verkoop adviseur) is: Proefrijden is weten!

Succes :smt006
Adrian
Gebruikersavatar
door Stike
#10581
Daar heb ik zeker wat aan! Thx.. :)

Ik heb proefgereden in de TT 3.2 S-tronic, in 1 woord:geweldig! Het geluid helpt enorm mee (wauw!), maar het reed uitermate lekker.. De vraag komt ook voort uit het feit dat de A5 3.2 alleen maar met MT leverbaar is (nu dan).. Het fijne ervan heb ik al een keer gevoeld in een 2.0 tdi, maar daar komt geen sportiviteit bij kijken..

Ik kan me alleen toch niet aan de indruk onttrekken dat de A5 3.2 MT niet sportief kan zijn. Jammerlijk dat de introductie van de varianten zo uitgestrekt is..

Maar goed, volgende maand kunnen we dat ervaren, toch? (in de showroom)..

De keuze ligt niet volledig bij mij, maar anders wist ik het wel!

TT 3.2

Alhoewel, die A5 is ook wel super om te zien..

Nogmaals bedankt..

Evert

(hebben we tenminste de MK-familie voor de deur staan..)
Gebruikersavatar
door Quattro Boy
#10582
Hoi Evert,

De Audi A5 3.2 MT zal zekers een snelle auto worden. Maar wel minder sportief dan de TT 3.2. Immers, de sportiviteit van een auto komt niet alleen voort uit hoe snel de auto is (0-100 km/h e.d.). Die sportiviteit komt naar voren uit concept (design), prestaties (motor, pk's en Nm's), wegligging (onderstel + wielophanging), geluid (uitlaat + motor), interieur + zitpositie (stoelen, stuurpositie, schakkelpook, pedalen, enz.), schakkelen, remmen enz. Een snelle auto hoeft niet altijd sportief te zijn (denk maar aan een Porsche Cayenne Turbo of een Mercedes G 55 AMG). Andersom, natuurlijk, wel.

Ooh, en de nieuwste MT van Audi A5 heeft 8 trappen i.p.v. 7. Als het budget toelaat, zou ik toch echt voor de 3.2 Tiptronic Quattro gaan. Veel sportievere rijeigenschappen en meer toegevoegde waarde (quattro = betere wegligging, sportonderstel, meer veiligheid). Anders rij je in een voorwiel aangedreven auto. En wat is daar zo bijzonder aan? Dat zijn alle Peugeots, Opels en Kia's ook al. Mijn advies is: Als je zoveel geld gaat uitgeven, om in het segment van de Audi A5 te gaan shoppen, zorg dat datgene wat je koop, speciaal is.

Succes :smt006 !
Adrian
Gebruikersavatar
door Ronnie
#10614
Ik zou zeggen: Evert de polo heb je al nu nog de auto! de TT dus :D
Gebruikersavatar
door EsTTher
#10648
En dan natuurlijk Ibiswit....of roze nagellak kleur :wink:
Gebruikersavatar
door MARK
#10650
Roze...... :D
Gebruikersavatar
door MARK
#10651
Stakker..........je zal maar een AUDI uit "moeten" zoeken!!!!! :wink:
Gebruikersavatar
door Stike
#10659
@Quattro Boy
Tja, Adrian, maar het kriebelt zo.. :) Ik vind het toch jammer dat de introductie gedaan wordt, en de keuze zo beperkt is.. De tiptronic zal volgend jaar deze tijd wel zijn, dacht ik te horen. En precies, ik heb in de A6 3.0 tdi Q gereden. Best wel snel, maar zeker niet sportief. Dan rijd ik wat dat betreft nog liever in mijn A4 2.0T Q S-line: sportief uitgevoerd en de motor is ook niet zo slecht nog.

Mijn baas is nu echter eerst aan zet. Enigszins terecht merkte hij op dat de TT eigenlijk niet een echte zakenauto is.. Nu kom ik zelden bij klanten, maar ik begrijp het wel. Zoeken naar argumenten die het tegendeel bewijzen ;)

Weet je, een eerste proefrit in de A5 volgende maand zou een hoop duidelijk kunnen maken; of niet.. Bied je al proefritten aan? :D

@Ronnie
Precies, ik durf 'm nu nog niet te dragen.. Esther en ik samen op een identieke fiets met identiek trainingspak en dito zweetbanden kan gelukkig nog net..

@EsTTher
Ibiswit: ja! Grijs: Ja! Roze: wil ik mijn baas de "nee" in zijn mond leggen, is dit de druppel.. :)

@Mark
Ja, hè? Ik ben verpest.. En dan te bedenken dat ik zo (nou ja..) de A6 Avant had kunnen kiezen.. Luxe problemen..

Vanavond het vorige model S6 (een glimmende zwarte) gezien.. Moet ik ook maar op het lijstje zetten, oh ja, en de S4 Avant.. :roll:

Bye bye..

En hoe ik nu weer van mijn erectie af kom.. :?

Evert
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]