Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MarkG
#30678
Wie heeft er wat meer informatie over de verschillen tussen de 1.8 tfsi en de 2.0 tfsi.

160 pk vs 200 pk. Maar dat moet te chippen zijn dunkt me.

Bij de A5 is de 1.8 er uitgeschopt en is de 2.0 in de plaats gekomen.
Despite being only just recently introduced, the 1.8 liter EA888 TFSI has been phased out from the Audi A5, and replacing it is a 2.0 liter EA888 TFSI. These days manufacturers usually replace engines with ones with downsized displacement, so this move seems odd. But Audi says the larger displacement engine is better than the smaller engine.

The 2.0 liter engine produces more power and peaks earlier (180 PS at 4,000rpm versus the 1.8 liter?s 170 PS at 4,800rpm), is less polluting (154g/km CO2 versus the smaller engine?s 169g/km) and is more fuel economical (42.8mpg versus 39.8mpg). Peak torque is higher too - 320Nm between 1,500rpm and 3,900rpm versus 250Nm.

This 180 PS 2.0 TFSI slots in below another existing more powerful 2.0 TFSI model featuring Audi Valvelift and a higher 211 PS power output
2.0 is hier dus zuiniger. Maar in Autoweek krijgt de 1.8 label B en 2.0 label c. Zit/komt Audi Valvelift in de TT 2.0? If so, wordt prijs dan ook lager door minder co2 uitstoot? Of is dat tientjeswerk?

Zijn er nog meer verschillen? Riem of ketting? etc etc. shoot!
Gebruikersavatar
door metaal
#30981
[quote="MarkG"]Zijn er nog meer verschillen? Riem of ketting? etc etc. shoot![/quote]

Op zich zijn de verschillen minimaal. De 1.8 heeft geen verwarmde stoelen, is wat lichter en is beduidend lager geprijsd. En die 160 pk is, door te chippen, te verhogen naar 200 pk. (kijk naar dezelfde motor, ander type). Het prijsverschil (5000+ euro) was voor mij de grootste reden. Heb in het voorjaar naar tweede hansjes gekeken. Kwam toen uit in Duitsland. Echter ik kwam ook op een site met de 1.8 motor. Toen dacht ik dat het een type fout was. Vervolgens vond ik een tweede site hiermee. En aangezien het budget bijna datgeen was van een nieuwe met 1.8 motor, heb ik hiervoor gekozen. Heb nu een nieuwe (over een week ofzo als het meezit) i.p.v. een halfjaar tot een jaar oude. Let wel dat de auto al erg compleet is.
Als je kijkt naar de theoretische verbruiks getallen, is de met 1.8 motor toch echt zuiniger. Denk je nu echt dat het verschil groot zijn zijn? Als je de 1.8 tuned en de 2.0 niet, zal de 1.8 wat beter doortrekken vanwege dat net even de puntjes op de i gezet zijn.
toeval: laatst keek ik op een chiptune site, viel m'n oog op de boring-slag van de 2 liter motor. Daarna keek ik onbewust naar dezelfde gegevens van de 1.8 motor. Een deya-vu gevoel kwam over me. Alleen de slag was bij de 2 liter motor 9,zoveel mm meer. Dat houdt in dat de krukas een net even grotere slag maakt met 4, zoveel mm. Vind dat zo leuk! Nu vermoed ik dat alles wel zo'n beetje hetzelfde zal zijn, behalve de krukas. Het blok en andere periferie zullen niet verschillen.

Arie
Gebruikersavatar
door screamer
#31009
Dat zou heel goed kunnen wat je zegt. Is ook het goedkoopst om te produceren, ander/nieuw type motor kost altijd meer (ontwikkeling/productie/opslag).
Gebruikersavatar
door MarkG
#31032
Cool... wordt allemaal toch wel aantrekkelijk. Nu nog kijken welke audi-boer de hoogste inruil geeft.
Gebruikersavatar
door metaal
#31372
@MarkG

zo heb ik eerst een briefje ingeklopt, daarna de lijst met Audi dealers van het net geplukt. Het was best vermakelijk nadat ik met het knip en plak gebeuren eens telde hoeveel berichtjes ik verstuurd had. Euh... 11! Ben toen maar gestopt. Heb wel even zitten gniffelen.
Gebruikersavatar
door massari
#31383
Ik weet niet of je blij wordt van inruil, aangezien je bij de dealer echt weinig terugkrijgt voor je bolide. Als ik jou was zou ik de wagen particulier proberen te verkopen.

Zelf ben ik op zoek naar een 2.0...
Gebruikersavatar
door MarkG
#31387
metaal schreef:@MarkG

zo heb ik eerst een briefje ingeklopt, daarna de lijst met Audi dealers van het net geplukt. Het was best vermakelijk nadat ik met het knip en plak gebeuren eens telde hoeveel berichtjes ik verstuurd had. Euh... 11! Ben toen maar gestopt. Heb wel even zitten gniffelen.
Hoe bedoel je? Heb je berichtjes gestuurd naar Audi Dealers met inruil- en prijsverzoeken? Wat is er uit gekomen dan??
Gebruikersavatar
door metaal
#31456
Nadat ik in grote lijnen wist wat ik zocht (een nieuwe 1.8 TT), heb ik hun een vrijblijvende offerte gevraagd (per e-mail). Daarbij vertelde ik wat ik wilde, waar ik nog over nadacht/twijfelde (lees opties) en dat ik geen inruil had. Dat briefje heb ik dus naar diverse dealers gestuurd. Er waren nadien zelfs bij die de kale catalogus prijs opgaven. Tsja, dat kan ik ook wel uit de prijslijst halen! Die vielen al als eerste af. Toen heb ik de beste aanbieders bezocht en weer ging er wat van het bedrag af. Uiteindelijk ben ik in Utrecht geslaagd en vanmiddag de auto opgehaald. Ben nu erg moe van alle impressies. Wat me negatief opviel tijdens het ritje naar huis, is dat de optie Magnetic ride zo weinig verschil gaf met de standaard stand (uit). Misschien moet het nog ?inwerken?, want bij het schakelen voelde ik dat het ook al nieuwheid-stroefheid.
Terug naar de voorgeschiedenis; tijdens dat ik wat dealers af gegaan was en nog in de keuze bepaling zat qua opties, kleur en zo, belde de verkoper uit Amsterdam. Meneer vond dat ik een berichtje moest sturen omdat hij niks gehoord had. Ik zei hem dat ik er nog mee bezig was. De man was behoorlijk geïrriteerd. Ook zei ik hem dat ik bij anderen een betere aanbieding had gekregen en ik die eerst heb benadert heb. Hij vroeg nog hoeveel de korting was en daarna zei hij dat hij die korting die ik bij een ander had niet de auto voor kon leveren. Wat een ***! Toen ik uiteindelijk de keuze gemaakt had, heb ik alle dealers waarvan ik een aanbieding had gekregen een e-mailtje gestuurd, behalve? precies!
Oh enne, ik had ook de prijzen op een aantal Duitse sites opgevraagd. Je kan de auto helemaal configureren (zelfs al voordat bij de Nederlandse sites dat al kon) en je kreeg al direct een berg korting. Mij beweegreden was toen al, als het NL bedrag in de buurt komt van de Duitsers, koop ik hem in NL. Kan ik met Nederlandse euro?s betalen J. Het scheelde pakweg ruim 2000 euro, minder dan 3000 euro. Voor dat verschil ga ik niet de ellende aan. Let wel, ik rekende steeds onze bpm bedrag mee, om zo tot een goede vergelijk te komen. Kom ik zo op terug. Het voordeel is als ik de auto in Nederland koop, minder problemen zal hebben met garantie te claimen, als dat nodig mocht zijn.
Mocht het zo zijn dat het verschil echt te groot zou zijn, had ik hem in Duitsland gekocht. Alleen moet je dan wel weten dat je het volledige bedrag (met korting) betaald en inclusief de Duitse BTW. Dan dien je de auto in te voeren, waar je dan de Nederlandse BTW en BPM betaald. Dan kan naderhand de Duitse BTW terug vorderen. Maar je moet wel effe die BTW twee keer betalen. Dat is ook geen kattedrek. Hoe dan ook, voor die paar duizend euro meer heb ik hem dus in Nederland gekocht.

Arie
Gebruikersavatar
door MarkG
#31476
mooie toegevoegde waarde van je comment. Bedankt! :thumbup:
Gebruikersavatar
door metaal
#31526
Nog wat minimale verschillen, nu ik het instructie boekje heb;

1.8TT: 95-91 RON (bij 91 RON met gering vermogen verlies)

2.0TT: 98-95 RON (bij 95 RON met gering vermogen verlies)

Als ik het vermogen per kilogram bereken, komt de 1.8 er bekaaid (*) af 7.6 pk/kg, tegen 6.7 pk/kg bij de 2.0TT en 5.4 pk/kg bij de TTS. Echter als de 1.8 gechip tuned is en 200 pk heeft, is dit getal 6 pk/kg en lukt het om er 225 pk uit te peuteren, dan is dit hetzelfde als een TTS! Dat geeft de burger weer moed :-) Juist door het gewichtsverschil wordt dit mogelijk. EN je betaald minder wegen belasting.

(*) Mijn vorige auto was een Suzuki swift GTI en die had al 8 pk/kg.

Leuk moment: vraag ik aan de verkoper (bij het afhalen van) of er naderhand ook een cruise control in gebouwd kon worden. Het bleek dat die er al standaard inzat? Oh!??
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]