Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MarTTijn©
#35119
Hallo, ik heb een vraagje over VAG COM voor de MK2.
Ik las op het UK-forum, het onderwerp:
HOW TO - 'Beep' when arming the alarm en daar zie ik een totaal andere versie van VAG COM dan ik heb gebruikt op mijn MK1.
Ik heb geprobeerd of de kabel nog wel past op mijn nieuwe TT (2006) en dat is zo.
De software werkt er volgens mij alleen niet meer op. Nu heb ik wel eens gelezen over CAN BUS en zo, maar dat snap ik toch niet helemaal.
Kan iemand me vertellen of ik zelf, en zo ja met welke software ik de "'Beep' when arming the alarm" aan kan zetten ?
Gebruikersavatar
door Mischa
#35126
Met je huidige kabel zal je waarschijnlijk inderdaad niet de "beep" aan kunnen zetten. De moderne auto's maken zo goed als allemaal gebruik van de CAN-Bus. Heel simpel gezegd moet je dit zien als "USB" van de computer. Vroeger had alles een eigen stekkertje/verbinding met de computer. Tegenwoordig kan je je keyboard/muis/printer/scanner/etc. allemaal via 1 USB hub aansluiten op je computer. Alles gaat dus als het ware over 1 set draadjes i.p.v. allemaal verschillende. Voordeel is dat je dus heel wat minder draden nodig hebt en dit dus goedkoper is en ook nog eens gewicht bespaard in de auto...

Tot nu toe dus alleen voordeel. Maar nu het nadeel: CAN-Bus is helaas een andere "taal" dan die jou huidige kabel kan spreken. Met als gevolg dat je hem voor de meeste functies in jou auto niet meer kan gebruiken. De stekkers zien er wel het zelfde uit, maar het gaat er dus ook om wat er in zit. De enige opties die er zijn is of een legale versie kopen (met nieuwe kabel dus) of e-bay goed in de gate houden (en dan met name China/HongKong zeg maar ;)). Of een keertje langs Apeldoorn komen, dan help ik je ook graag. :)




Even wat anders, op de TDIClub hadden we een lijst met mensen die VAG-Com hadden en die bereid waren om een club-lid te helpen indien nodig. Scheelt weer voor de mensen die maar 1 of 2 dingen aangepast willen hebben en verder dus geen kabel/software nodig hebben... Misschien een idee voor hier?
Gebruikersavatar
door MarTTijn©
#35203
Hoi Mischa, thanx voor je uitleg.
Aangezien ik zelf wel graag met auto's en PC's bezig ben, denk ik dat ik maar even op zoek ga naar een geschikte kabel
en de bijbehorende software (ik begrijp dat jij dat dus hebt, geschikt voor zowel de MK1 als de MK2 ?, kooptips zijn welkom !) ;)

En het lijkt me een goed plan, om een lijst te maken hier op het forum.
Of dat je het in je eigen profiel kan zetten, met een extra optie die je aan kan vinken ! Moderators ?
Gebruikersavatar
door Mischa
#35205
Hey Martijn,

zelf gebruik ik op dit moment VAG-Check van Arlab. Keuze hier voor was eigenlijk dat ik de laptop in de auto te onhandig vond. Zeker om een log te maken is een PDA wel zo makkelijk :) Nadeel is alleen dat het niet echt actueel wordt gehouden, al ben ik tot nu toe nog niets tegen gekomen wat hij niet kan. Het andere grote nadeel is dat hij niet zo uitgebreidt is met uitleg als VAG-Com. Als je niet alles blind weet te vinden zal je dus alsnog een andere pc/laptop nodig hebben voor de handleiding. (PDF's lezen op een PDA gaat wel, maar is niet echt praktisch) Om die reden heb ik nu dus een 10" netbook gekocht, en ik ben van plan om ook weer terug te gaan op VAG-Com. Alleen voor het loggen zou ik de PDA blijven gebruiken omdat het nog altijd niet echt handig is om een laptop met een zuignap aan het raam te plakken ;)

Aangezien mijn collega's ook wel van dit onderwerp houden ben ik momenteel bezig voor een paar CarSoft kabels (BMW) en een paar VAG-Com kabels. Ze gaan waarschijnlijk gewoon weer uit China komen... :roll:
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]