Audi TT Club - Forum

Verhalen/foto`s van bezochte meetings
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Ronnie
#32127
Was gezellig en alle TT's hebben aandacht kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#32134
Het was inderdaad een zéér gezellige en zeker ook informatieve dag!
Ronald heeft ons gedurende de middag meegenomen in de wereld van de tuning. Aan de hand van een paar demo's op de rollerbank heeft hij ons laten zien wat het effect is van het tunen en wat daarbij allemaal komt kijken. Ook heeft hij ons getoond wat, zoals hij dat erg leuk verwoorde, de "Wehkamp-tuner" doet en dat daar vaak essentiële dingen worden vergeten, omdat de kennis gewoonweg ontbreekt.
Na het theoretische gedeelte waren onze TT's aan de beurt. Diverse metingen op de rollerbank waren gedaan en ook buiten werden de nodige testritten gemaakt. Overal gingen de motorkappen open en de laptops zag je werkelijk overal. Het leek wel een internetcafé :)
Aangezien mijn wagen deze zomer al een complete maatchip heeft gehad vond ik het interessant om eens te kijken wat voor resultaat ik had behaald en liet mijn wagen op de rollerbank zetten. Goed vastzetten met sjorbanden en niet vergeten de quattro uit te schakelen (wist trouwens niet eens dat dat een kwestie van een stekker lostrekken was), want anders hadden ze nu een achteringang erbij gehad :)
De eerste tests wezen uit dat er inderdaad een flinke winst was behaald met het koppel (367 Nm), maar de pk's waren beduidend lager als de Tuner mij had opgegeven. Ook vertoonde de grafiek een paar imperfecties (de details waar we het eerder deze middag over hebben gehad), dus dit was voor Ronald een mooi moment om zijn visie er op los te laten. Hij liet me op zijn laptop erg duidelijk zien waar de verbeterpunten zaten en ook die rare bobbel in de grafiek kon er worden uitgehaald. Al met al zijn de mannen er nog best een tijdje mee bezig geweest, want om 21:30 uur ongeveer gingen we op huis aan. Het resultaat mocht er zeker wezen: Een mooie curve op de grafiek, een koppel van uiteindelijk 391 Nm en de pk's zouden tussen de 260-270 pk uitkomen. Omdat de rollerbank een simulatie is van de werkelijkheid kon het aantal pk's niet exact worden bepaald (rijwindkoeling e.d. hebben daar bijvoorbeeld invloed op).
Op de terugweg werd alles natuurlijk even uitgeprobeerd en ik moet zeggen, die "A3" van Ronnie kan ik nu goed bijhouden :P :)

Al met al weer een superdag gehad en veel van opgestoken!
Ronald, Mandy en iedereen die meegeholpen hebben aan deze dag enorm bedankt voor alles, de gastvrijheid, de heerlijke broodjes & koffie, de gezelligheid en natuurlijk voor het optimaliseren van m'n TT!!

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door sweeper
#32140
Goeie zaak Joop. :thumbright: Je moest er even op wachten, maar dan heb je ook wat.
Ben wel blij dat ik ik de eerste was op de rollenbank. Daarvoor mijn dank aan de anderen.

Mijn eerste ritje na het tunen via de OBD gaf mij nog niet het echte gevoel.
Na van jullie afscheid genomen te hebben, ben ik eerst super 98 gaan tanken (reed nog met een laatste beetje V-power), en daarna de snelweg op naar huis.
Ik begon tijdens de rit steeds meer te genieten, en kwam erachter dat er toch echt wel wat verandert was. In z'n 6 bij 100km/u gas geven, dan hoor en voel je eerst de turbo opkomen en gaat hij er als een kogel vandoor (en blijft maar doortrekken zonder af te zwakken)

Moet dus nog wel de LMM vervangen, en terug voor chip op maat, maar petje af voor het resultaat. :notworthy:

Applausje voor de heren & DAME , =D> dat ze er zoveel tijd aan besteed hebben, en rustig doorgaan al is het zaterdag in de avond.

Hoop spoedig de vervolg afspraak te maken.


Het was een gezellige & leerzame zaterdag, en zal z.s.m. foto's en videootje op forum/youtube zetten.

gr. Eric
Gebruikersavatar
door metaal
#32141
Moest wel even zoeken waar het vervolg stond van deze meeting.

Ja, dat was het. En veel geleerd. Het is, zoals Ronald (***) al zei, een kennis ?ding?. Iedereen kan wel wat getallen veranderen. Maar of men weet wat men doet is een tweede.
Zo is mij nu duidelijk wat het verschil is in een OBD tuning en een chip op maat (maatpak). Het tweede heeft daarbij weer het voordeel dat als je naderhand nog wat extra?s wil, uitlaat, andere compressor, you name it, dat de chip aanpassingskosten minimaal zijn. Zo zou je, bedenk ik nu, geleidelijk de auto kunnen tunen zonder direct een paar duizend euro voor neer te tikken. Ach, laat ik nu ook nog wat andere dure hobby?s hebben?

Wat mij nog tegenhoud is de levensduur op lange(re) termijn. Misschien heeft het te maken dat het nog niet tot me is doorgedrongen. Ronald heeft gezegd dat dit niets te maken heeft met het tunen.
Ik besefte het toen niet, die 3.2 mk2 TT, zou een ongelooflijke bruut kunnen worden met een mechanisch aangedreven compressor. Vond het alleraardigst dat met pk?s werd gegooid, alsof dat het allerbelangrijkste is.

Op de terugreis heb ik heerlijk genoten. Dat had ik al sinds tijden niet meer. Lekker op de automaat op 100 gezet en cruisen. Geen tot weinig last van andere weggebruikers (misschien ook al door het tijdstip). Zeker in vergelijking met de randstad. Mooi landschap, mooie auto en rijden maar, heerlijk.
Vannacht onrustig geslapen. Dat kwam door al die opgedane indrukken.

Arie
Gebruikersavatar
door Ronnie
#32142
Happy Socks schreef:Op de terugweg werd alles natuurlijk even uitgeprobeerd en ik moet zeggen, die "A3" van Ronnie kan ik nu goed bijhouden :P :)

Groeten
Joop
Grapjurk... krijg je niet meer uit mn spiegels weg zoals op de heen weg wel anders was!
Je hebt nu zelf het verschil tussen 2 bedrijven ervaren, maar ik ben heel erg benieuwd naar Hans zen reactie nu die voorbeelden van de 3.2 V6 gezien heeft met DSG :D
Rijdt trouwens super zo'n geblazen 3.2 V6 met DSG.

Groet Ronnie
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#32149
Leuke foto's & een leuk filmpje Eric!
Op het filmpje is te zien dat er meerdere fotografen aanwezig waren, dus ik ben zeer benieuwd naar "de rest" :)

Groeten
Joop
door TTfreak
#32150
Was idd zeer leerzaam en een erg leuke dag met aardige en professionele mensen :)
Alleen jammer dat ik moet terugkomen met mijn TT,(wat geheel aan mijn auto ligt)
(chip zat erin ik proefrijden en ik moet zeggen het verschil was echt abnormaal.
Auto voelde veel feller/sneller aan, echter mijn koppeling was versleten, dus dat moet compleet vervangen worden. (auto pas 4maanden geleden gekocht maargoed)
Ik heb nog in de S3 van ronnie gereden en dat verschil in de (koppeling) was goed merkbaar, bedankt nog daarvoor ronnie.
Ronald heeft de software weer geheel teruggezet en ik mag terugkomen als de reparatie is uitgevoerd.
Ik en mijn vriendin hebben in ieder geval een goed gevoel aan de *** (ronald) overgehouden.
Gebruikersavatar
door remarc
#32151
De dag was gezellig en leerzaam.
Ook ik mag/moet terug komen, omdat mijn wagen (vlgs. de vorige eigenaar) gechipt is door ABT gaan ze bij mij de chip openen en controleren. In een rijdende test bleek wel dat er iets veranderd was, maar niet goed! Om de chip te controleren was er zaterdag geen tijd meer en omdat ik thuis nog een katvervanger heb liggen, hebben we een nieuwe afspraak gemaakt, waar we dan de katvervanger er onder gaan zetten, een nieuwe LMM, moet mijn luchtfilter schoonmaken, e.d.
De resultaten zal ik dan na zaterdag 15 november jullie laten weten!

tot dan

En bedankt
Gebruikersavatar
door sweeper
#32156
TTfreak, hoe werd de slechte / slippende koppeling herkent?

Heb zelf nu na het tunen op de snelweg het gevoel dat als doortrekt (je rijd dus al bijv. 100 km/u, en wil iemand inhalen)in de hoogste versnelling dat je eerst de turbo hoort opkomen en daarna pas versnelling van de auto gaat voelen.

Als dat een duidelijke aanwijzing is, denk ik hetzelfde probleem te hebben. Of is dat een eigenschap van het tunen?
Gebruikersavatar
door Ronnie
#32159
De koppeling als die versleten raakt/is gaat slippen zodra de turbo vol inkomt, de krachten kan de koppeling niet meer aan en dan slaat de toerentelleruit en slipt de koppeling. Eerst voel je de kracht van de turbo maar de auto versnelt niet direct omdat de koppeling moeite heeft met het overbrengen een goede koppeling reageerd direct als de turbo eenmaal op volle kracht ingekomen is. En als Ronald je wagen gechipt heeft... over de volle breedte is die direct qua reactie en krachtig.

Herkennen van een versleten koppeling... trap op je pedaal... gaat dat heel soepel van boven tot naar de bodem toe en heel licht alsof die los zit voor je gevoel dan is die goed... zodra die echt versleten raakt gaat ie boven in steeds zwaarder met t intrappen en dan pas op t eind lichter. Je zal dr zelf niks van merken aangezien die slijtage gelijkdelijk er in sluipt en voor je gevoel verandert daar niks aan en na 50.000 - 180.000 km afhankelijk hoe je ermee rijdt, je hebt immers trappers (slopers) en zeer beschaafde rijders (en alles wat ertussen valt). Het duurt wel zo lang dat je dat niet door hebt en het pas op t laatst merkt als je het nog nooit bij deze auto gehad hebt. Ik kan je zeggen het is een flink verschil en Kai kan dat nu ook wel beamen, want die van hem en zen vriendin is echt aan vervanging toe. Plus dan zal ie net als mij ook weer moeten wennen aan de nieuwe want in het begin rij je schokkerig met het schakelen, een nieuwe koppeling grijpt zeer direct namelijk.

Als ik eerst iemand wilde inhalen in de 6 dan geef ik gas, de turbo is direct wakker en de koppeling voel je erg direct grijpen en weg ben ik, voor mn voorganger het goed en wel door heeft zit ik er al naast of ben dr reeds voorbij. Eric... de tijd zal het je leren want ik kan dat zo niet direct zeggen tegen je of die al op zijn eind is. Die koppeling in de TT van Kai en zijn vriendin voelde je gelijk al, iets intrappen en het ging zwaarder en dan weer lichter... heb hem en zijn vriendin in mijn auto het verschil laten ervaren en Kai bleef vragen stellen dus die heb ik vervolgens laten rijden om zijn vragen weg te nemen de nieuwe koppeling heeft zijn vragen beantwoord door een stukje te gaan rijden.

Kai: geen dank, nu weet je het verschil tenminste, al is het wel zonde na 4 maanden de TT in je bezit te hebben dit te moeten constateren, maar het zal het dubbel en dwars waard zijn als je de koppeling dan vernieuwd en 500 km minstens inrijdt alvorens je Ronald de software weer aan laat passen en je met een brede glimlach samen van de TT kunt gaan genieten.

Ik ga ook nog terug, had eerder problemen en toen heeft Ronald me netjes geholpen, maar vrijwel alles is vernieuwd inmiddels dus ga een keer terug en dan mag Ronald proberen die van Joop te evenaren die krijg ik niet meer uit mijn spiegels sinds de terugweg uit Aalten vandaan. (ps: de lambdasonde en turbo zijn slechts nog af fabriek bij me rondom t blok)
Gebruikersavatar
door sweeper
#32160
Thnx voor het antwoord. Het geeft aan dat de mijne dus ook bijna versleten moet zijn. Hij kan dus duidelijk de extra Nm/Pk niet aan. Het gevoel van de pedaal heb ik dus niet. Hij voelt niet zwaar aan.

Ik ga maar eens verhaal halen bij de garage, ik heb hem pas 3 maanden.

gr.
Gebruikersavatar
door remarc
#32161
Hey Ronnie,

Wat jij schrijft over zwaar wat lichter wordt (bij intrappen koppelingspendaal) heb ik ook! Jij hebt bij mijn wagen de koppeling geprobeert toen we in Veghel stonden of niet? Is de mijne niet of wel versleten, dan zou jij dat gevoeld moeten hebben. Hoor het wel. Vrijdag (24-10) moet de mijne naar een grote beurt, dus kunnen zij ook ff kijken
Gebruikersavatar
door Ronnie
#32173
Hoi Remco,

De jouwe heb ik niet mee gekoppeld wel ff in gehangen blijft mooi die metertjes :D
Als je het zeker wilt weten kom dan even aan als je van je werk naar huis rijdt kom je hier praktisch langs eigenlijk.

Groet Ronnie
Sweeper schreef:Thnx voor het antwoord. Het geeft aan dat de mijne dus ook bijna versleten moet zijn. Hij kan dus duidelijk de extra Nm/Pk niet aan. Het gevoel van de pedaal heb ik dus niet. Hij voelt niet zwaar aan.

Ik ga maar eens verhaal halen bij de garage, ik heb hem pas 3 maanden.

gr.
Eric,

Voor je gevoel kan t misschien niet zwaar gaan zoals ik al geschreven heb tot je de mijne voelt dan kun je pas oordelen of t wel of niet zwaarder gaat dat idee hadden Kai en zijn vriendin namelijk ook niet volgens mij tot ik ze beide in mijn auto en in hun eigen auto heb laten koppelen in zijn vrijstand. Je merkt dan wel degelijk verschil. Een koppeling die wat zwaarder gaat kan het nog langer uithouden echter die van Kai is helaas wel zo ver heen dat die de tuning niet aan kan en merkbaar slipt wat Gijs en Kai geconstateerd hebben, ik kon dat goed merken aan de koppeling in zijn vrij. Zelf wist ik het eerst ook absoluut niet tot je het zelf meemaakt en het verschil zelf goed ervaart. Het inrijden van een nieuwe koppeling is ook een kunst want die slipt om de haverklap de eerste 500 km.

Groet Ronnie
door MandyV6
#32176
Hallo allemaal,

Als eerste bedankt voor jullie opkomst.
Zonder jullie is er uiteraard geen meeting mogelijk.
Wij hebben het ook allemaal als een zeer gezellige en geslaagde dag ervaren! :smt023
Het is zeker voor herhaling vatbaar!

Bedankt!

Ik ga ook zo spoedig mogelijk de filmpjes en foto?s bij ons op de site zetten.

Vriendelijke groet,
Mandy en collega?s

Team ***
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]