Audi TT Club - Forum

Nieuw hier? Stel jezelf dan even voor aan de andere forum gebruikers
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door denders
#79926
Maak eens een foto van opzij.. zien we de hoogte nu en je Porsche-Carrera Cup (of 993 Turbo) velgen ;)
door Serghino
#79930
denders schreef:Maak eens een foto van opzij.. zien we de hoogte nu en je Porsche-Carrera Cup (of 993 Turbo) velgen ;)
Zal moeilijk te zien zijn want achter zijn de wielen er al af :smt002 .
Foto van de velgen kan ik uiteraard wel maken. Staat trouwens 911 in het metaal geprint. Zal morgen aan de binnenkant nog even kijken of ik wat kan vinden qua merktekens.

Ik heb de remklauwen een likje rode verf gegeven en zal ook daar nog even een plaatje van schieten.

Morgen achter de dempers, veren en nieuwe wielen erop.
Gebruikersavatar
door denders
#79936
Ben benieuwd naar je plaatjes.

Zijn waarschijnlijk echte, Porsche gebruikt 8J & 10J origineel, dus normaal dat je de 10J op moet vangen met aardige spacers.
Normale maat is 8J op de mk1 dacht ik.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#79941
Serghino schreef:Weer wat nieuws maar wat bedoel je precies met "doodfohnen"?
met een infrarood meter de folie boven de 100 graden stoken, anders komt de carbon folie geheid los
door Serghino
#79950
Ok, dat was ik op de forums niet tegen gekomen. Ik neem aan dat je alleen de randen bedoelt qua verhitten?

Ik ben weer een paar stappen verder. Het schroefsetje zit eronder. Achter moet ik nog even wat omhoog zetten. Ik had 'm op z'n laagst gezet en dat stond heel hoog. Na een kort ritje waren de veren zo'n 5cm ingezakt en had ik moeite om over de drempels weer bij de garage te komen . :? Dit was overigens met de "originele" veren voor.
Voor zit de schroefset er ook in maar die staat bijna op z'n hoogste stand. Kan het kloppen dat de schoteltjes onder de motorkap niet helemaal in de inzakken in de holtes? Zal van de week even een foto maken om de vraag te verduidelijken.

De remmen heb ik ook even rood gemaakt...zal vast beter remmen zo :lol:
Die foto volgt nog samen met de porsche velgen want kan geen bijlage vanaf de telefoon bijvoegen...
Gebruikersavatar
door Peter139
#79951
Als de schoteltjes niet helemaal terugkomen betekend dit vaak versleten rubbers.
Ik heb ze zelf ooit eens vervangen zie het verschil klik
Links oud rechts nieuw.

Vervangen hoeft niet perse, alleen als je het nodig vindt.
door Serghino
#79952
Peter139 schreef:Als de schoteltjes niet helemaal terugkomen betekend dit vaak versleten rubbers.
Ik heb ze zelf ooit eens vervangen zie het verschil klik
Links oud rechts nieuw.

Vervangen hoeft niet perse, alleen als je het nodig vindt.
Rubbers zijn nieuw maar ben er al achter dat het daar niet aan ligt. Bij de opbouw van de schroefset had ik al twijfels over het volgende. Opbouw als volgt vanaf de veer:
Veer-> Veerschotel> Toplager-> Rubber-> moer
Nu was het zo dat de veerschotel vrij hoog was en dat met de toplager erop het rubber ongeveer 1.5cm boven de schotel zat. Zonder lager zat het overigens wel netjes maar ging er toch vanuit dat die ertussen moest. Zodoende dus met toplagers alles in elkaar gezet. Het lijkt me dat het probleem daar zit en dat ik dus of andere veerschotels nodig heb of de setup zonder toplager gedaan moet worden. Ik heb de vraag ook bij de winkel uit gezet dus hoop spoedig een antwoord te krijgen.

Hieronder nog de foto van de "not so big brakes" en de Porsche velgen (cup 3 blijkelijkbaar)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door denders
#79953
Zonder toplager kan natuurlijk niet, het moet kunnen meedraaien een aantal graden.
Het kan zijn dat je schotels wat omhoog komen dat had ik ook voor.
Ik dacht dat je de onderste schotel weg kunt laten maar dat weet ik niet meer dus daar heb je niet zoveel aan :roll:


Toen de auto op de grond stond kon ik de binnenste moer van het toplager (draadstang tegenhouden met inbusdop) nog een paar slagen aandraaien voor hij goed vast zat en dat scheelde ook, toen was het bij mij goed en komen ze maar een heel klein stukje omhoog, te verwaarlozen.

Bij mij is de schroefdraad van de schroefset voorzijde op 4 windingen van laagste stand omhoog gegaan, achter 8.
Maar ligt geheel aan je schroefset, ik heb grove draad erop, is mbt duurzaamheid.

Achter lag bij mij ook te laag voor het oog en ik heb onder de veren de de stelbussen tussengezet die ik er bij kreeg:

Afbeelding

Wel moet je dan het oude metalen schoteltje, waar de onderkant van de spiraalveer op de houder rust weghalen. (ivm contact van de stelbus)
Die stelbus is +2cm ongeveer maar netto moest ik nog iets opdraaien en je kunt altijd hoger of lager, indien nodig.
Ik heb het geheel nu zo goed als waterpas staan en nergens last van, geen aanlopen bij drempels ofzo ;)
Hoogte ben ik zeer tevreden mee.

Ik hoefde trouwens achter en voor ook niet de wielboog-afdekkappen weg te nemen, of zitten die er bij jou niet op?
door Serghino
#79954
denders schreef:Zonder toplager kan natuurlijk niet, het moet kunnen meedraaien een aantal graden.
Het kan zijn dat je schotels wat omhoog komen dat had ik ook voor.
Ik dacht dat je de onderste schotel weg kunt laten maar dat weet ik niet meer dus daar heb je niet zoveel aan :roll:


Toen de auto op de grond stond kon ik de binnenste moer van het toplager (draadstang tegenhouden met inbusdop) nog een paar slagen aandraaien voor hij goed vast zat en dat scheelde ook, toen was het bij mij goed en komen ze maar een heel klein stukje omhoog, te verwaarlozen.
Bij mij precies hetzelfde. Toen hij op de grond stond de binnenste moer netjes strak gedraaid waardoor het schoteltje uiteindelijk nog maar een halve cm uitsteekt. Op een ander forum al gevonden dat dit juist de bedoeling is en door meerdere "kenners" daar beaamd.
denders schreef: Bij mij is de schroefdraad van de schroefset voorzijde op 4 windingen van laagste stand omhoog gegaan, achter 8.
Maar ligt geheel aan je schroefset, ik heb grove draad erop, is mbt duurzaamheid.

Achter lag bij mij ook te laag voor het oog en ik heb onder de veren de de stelbussen tussengezet die ik er bij kreeg:

Wel moet je dan het oude metalen schoteltje, waar de onderkant van de spiraalveer op de houder rust weghalen. (ivm contact van de stelbus)
Die stelbus is +2cm ongeveer maar netto moest ik nog iets opdraaien en je kunt altijd hoger of lager, indien nodig.
Ik heb het geheel nu zo goed als waterpas staan en nergens last van, geen aanlopen bij drempels ofzo ;)
Hoogte ben ik zeer tevreden mee.

Ik hoefde trouwens achter en voor ook niet de wielboog-afdekkappen weg te nemen, of zitten die er bij jou niet op?
Ik ga niet zo laag dat ik er spullen af hoef te halen of uit te bouwen. Het is zelfs zo dat hij voor het project ongeveer 3 cm achter en 4cm voor was verlaagd en dat wordt nu 2 achter en 3 voor.
Voor zover mij bekend moet de stelbus achter aan de bovenkant gemonteerd worden op het rubber en niet beneden. Doe je dat wel dan kan de veer vrij draaien wat mij niet de bedoeling lijkt omdat dan ook de stelschroef gaat meedraaien. Op de rubberen pannenkoek beneden zit een blokje wat de veer op zijn plaats houdt. Anyway, achter zit het wel goed, van de week even checken of de rubber stop voor contact maakt met de bovenste veerschotel. Is dat het geval dan zit het goed, zo niet dan moeten we nog wat verder googlen :P
door Serghino
#79955
Ik heb een redelijke foto kunnen maken achter de wielen terwijl de auto gewoon op de grond stond. Op de foto zie je dat er, zelf nu het volle gewicht erop drukt, nog steeds een kleine ruimte is tussen de rubber stop en veerschotel. Op de 2e foto zie je hoe het er naar mijn mening uit zou moeten zien....ongemonteerd! Kan iemand bevestigen of dit juist is of dat het nu wel goed zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door denders
#79956
Serghino schreef:Bij mij precies hetzelfde. Toen hij op de grond stond de binnenste moer netjes strak gedraaid waardoor het schoteltje uiteindelijk nog maar een halve cm uitsteekt. Op een ander forum al gevonden dat dit juist de bedoeling is en door meerdere "kenners" daar beaamd.
Gelukkig, weet je dat het qua veerschotel in orde is!
Voor zover mij bekend moet de stelbus achter aan de bovenkant gemonteerd worden op het rubber en niet beneden.
Dan ga je toch tegen de handleiding van Vogtland in, ik zou het maar niet doen dus in mijn geval :)
Zit echt zoals het hoort zo, past ook als gegoten en vergeet niet dat je wagen van de krik af, gewoon op de veer komt te rusten en die krimpt dan wat in in neutrale stand. Je moet het juist andersom zien.

De "rubberen pannekoek" moet, als je de bus gebruikt ook eerst verwijderd worden, zodat er een vlakke ondergrond voor die betreffende bus en veer is.
De veer is in neutrale stand, zonder krik ook gewoon klem belast en zal nooit ergens heen kunnen eer je hem niet opkrikt en de draagarm naar beneden drukt bij mij dan.
Gebruik je geen stelbus, dus voor de allerlaagste stand, die ik dus eerst had moet je dat rubber laten zitten.

Wat ik voor bij jou zie is dat je op jouw setje geen voorspanningsveren hebt zitten.
Ik heb dat wel, dus een kleinere set veren bovenaan, waar dan daaronder direct weer de hoofdveren zitten van de schroefset/arm.
Deze zorgt ervoor dat de hoofdveer als het ware altijd een bepaalde spanning in de veerruimte blijft behouden.

Als je goed kijkt zie je het wel denk ik, ik heb dus tussen deze veren nog een vlak schoteltje zitten.
Ruimte heb ik volgens mij niet en alles zit goed aangedraaid zeg maar, ik heb 0,0 bijgeluiden van bijvoorbeeld ruimte of een veer die te los zit, dat hoor je allemaal snel genoeg als je gaat rijden ;)

Afbeelding

Afbeelding


ps: ik bedoelde op jouw montagefoto/achter dat je geen kap ziet in heel je wielkast, die hoefde er bij mij niet af bij montage of zit deze bij jou gewoonweg niet, dat bedoelde ik eigenlijk met die kap ;)
door Serghino
#79957
Achter:
Ah, nee...De foto van achter was alleen voor de remklauw, de nieuwe veren en stelschroef zaten er op de foto nog niet op. De stelschroef onder of boven zal wel van het type setje afhangen neem ik aan en heb ik hier en daar ook wel gelezen. Bij die van mij moest ie boven en bij jou onder.

Voor:
De bovenste foto is van mijn setje en het gaat om de omcirkelde ruimte tussen het rubber en de bovenste veerschotel. Ik heb het gevoel dat de rubber stop nu pas echt zijn werk gaat doen als ik over een drempel heen klap en dat nu in eerste instantie (bij normale drempels en kuilen zeg maar) de lager eerst de volle laag krijgt. Tuurlijk vangt het rubber boven het bevestigingspunt/lager ook nog zat op maar toch. Ik kan er helemaal naast zitten en klopt het gewoon wel zo maar het zou jammer zijn als er delen kapot gaan terwijl dat niet hoeft. Beter voorkomen dan genezen, nietwaar?!

De onderste foto is gewoon van het internet geplukt als voorbeeld van een, naar mijn idee, logische en correcte setup. Rubber stop zit dicht op of tegen de veerschotel aan. Ik heb dus geen H&R setje!
Ik probeer het low-budget en uit ervaring weet ik dat goedkoop zeker niet altijd duurkoop is. Het TA Technix setje kwam op diverse forums prima uit de reviews (niet te stug en sommige hadden er al een aantal 10.000en kilometers op zitten. Voor die 300 euri wil ik het dan best proberen.

De hulpveer (zoals jij omschrijft) zit bij mij niet boven maar onder de "hoofdveer" en het schoteltje waar jij het over hebt zit er bij mij dus ook tussen. Daar klopt 't allemaal wel. 8)

Laatste update....De spoorverbreders zijn binnen. Achter doe ik er 10mm (met centreer) op en voor 5mm. Zal achter wel een beetje knutselen aan de naaf worden want de centreerrand is al +/-10mm. Hopen dat 't past anders 1 of 2mm eraf dremelen. Uit de spacer kan wellicht ook nog wel 1mm. We zien het dit weekend wel. Belooft lekker klusweer te worden....voor binnen dan :lol:
Oja, ook nog nieuwe, heldere met zwarte binnenkant, achterlichten binnen. Eens kijken of dat beter staat dan de rode vlakken. Voor heb ik ook helder (duhh) met zwarte binnenkant dus zal wel mooi matchen.
Gebruikersavatar
door Peter139
#79958
Serge

Het rubber mag de veerschotel niet raken. Waarom niet: Het rubber is een vast punt op de auto als de auto op zijn wielen staat. Ga je nu aan het stuur draaien dan draait de hele voorpoot inclusief je veer en je veerschotel. Het lager is hiervoor bedacht, dat er toch een vaste verbinding is maar je wel kunt draaien aan het stuur.

Montagewijze is dus:
Hoofdveer-veerschotel(aluminium)-toplager-veerpootrubber-moertje-schotel-moer.

Er moet een klein beetje ruimte tussen het rubber en de veerschotel zitten anders krijg je het bekende ''knong'' geluid als je aan het stuur draait.

hopelijk helpt dit antwoord

btw leuk dat je hier actief post, zijn maar weinig die ook zelf klussen heb ik het idee :)

mvg peter
Gebruikersavatar
door denders
#79960
Volgens mij hoort er een kleine opening te zitten, de veer moet natuurlijk wel "bekrachtigd" zijn..

edit: Peter was me voor ;)

Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn, Ik heb ook gekeken naar jouw setje!
Het zit hem alleen in de lange duurzaamheid (die van mij is weerbestendig gemaakt en grovere draad) Ook heb ik meegedaan aan een (toevallige-) 20% aktiekorting afgelopen Augustus van Vogtland zelf ;)

Succes met de spoorverbreders.
Ik heb zelf dan een FWD en al centrerende velgen (zit een kunststof ring in velgnaaf) en moest juist weer geen centrering op de verbreders hebben.
Ik heb ook geen vreemde trillingingen zoals ik soms weleens lees maar dat is al eerder behandeld ivm verschillende modellen.

Ben wel even bezig geweest met de juiste maat voor die van mij maar dat kwam meer doordat mijn velgen 8,5J zijn wat ik op moest vangen.

Ben benieuwd naar je achterlichtunits, die heb ik ook vervangen en staat in real-life echt alsof het zo hoort, erg blij mee.

Succes!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]