- wo jan 02, 2019 6:14
#90437
Andere schokbrekers helpt je niet om meer grip te krijgen. Als je de auto lager gaat maken verlaag je de luchtweerstand.
Maar met wat je omschrijft, dan heb je gekregenw at je wilde, heb je dus echt je auto laten chippen. Als je zoveel last hebt van wielspin in de eerste 3 versnellingen heb je hoogstwaarschijnlijk niet lang hoeven te wachten tot het klaar was, kwartier tot wat uren laten ze dat dan duren bij de meeste tuners.
Ze letten eigenlijk niet op de technische staat van de auto. Die lezen de ecu uit en sturen het op naar de leverancier (veelal) in het buitenland, die sturen het lukraak verhoogd terug (er wordt niet naar de individuele motor gekeken) en het gaspedaal reageert ineens veel eerder en heftiger. Alles wat origineel in de software zit wordt dus verhoogd en extra weergegeven. Kans op te hoge instelling van de mapsensor en missfires is ook aanwezig, wat de turbo kan kosten of erger nog een blok revisie. Maar als je DV het vlug begeeft na de tuning dan was die al niet goed, hadden ze vooraf moeten controleren en wijzigen.
Veel bedrijven claimen zelf software te schrijven en maatwerk te leveren wat in de praktijk helaas niet het geval is. En zelfs bedrijven die het kunnen doen het uit commercieel oogpunt niet eens en daar zitten helaas ook bekende namen tussen. Zeker met acties en ze het dan drukker krijgen, dan kijken ze naar de omzet en klanten binnen halen en zo vlug mogelijk weer weg te kunnen sturen. Dan is maatwerk niet eens mogelijk voor iedere auto. En gezien ze dan kortingen geven hebben ze in maatwerk dan erg weinig zin of ze kunnen het niet eens en doen het altijd op deze wijze. Het gros van de chiptuners kunnen zelf geen software schrijven. Kopen het in, lezen het in op de ecu en rekenen af.
RS Tuning had je beter heen kunnen gaan, had je je over kunnen inlezen op het forum. Die controleert alles; injectoren, dv, lmm, turbo, etc. etc. als alles technisch klopt kan hij immers correct maatwerk software gaan schrijven voor de specifieke auto. Hij gaat echt rijden, meerdere keren en test de software en het gedrag van de auto dan ook op de weg. Is het ergens te heftig en het spint teveel dan wordt dat bijgesteld. De motor moet doseerbaar blijven en correct grip op de weg overbrengen via de wielen en banden. Constant wielspin heb je niets aan, want dan kom je ook niet naar behoren vooruit. Je laat het immers doen om sneller van a naar b te geraken en plezier in het rijden te hebben i.p.v. dat je je banden en andere delen extra onnodig verslijt en tegen extra onnodige onkosten aanloopt.