Bij mij hoeven ze zo'n geintje niet te flikken, want ga terug en ze kunnen de banden retour nemen. Dan krijgen ze wel de kans uiteraard om de juiste erom te monteren. Dan hadden ze t maar in 1x goed moeten doen. Tenzij ik zelf eigenwijs zou zijn dat ik er op stond dat ze dat zouden monteren. Maja heb zelf veel duurdere fouten gemaakt met o.a. toentertijd peperdure 20" banden al toen ik jonger was daar leer je aardig snel van.
2003-2012 A3, steekmaat.nl adviseert de bandenmaten, TT MK2 2007- staan geen adviesmaten bij maar A3 is exact t zelfde onderstel en platform, ziet er uiteraard alleen wel een stuk anders uit.
Schermafbeelding 2016-09-01 om 09.23.41.png
Schermafbeelding 2016-09-01 om 09.24.40.png
Wijk met de wangen maat af... dan komen er in de hoogte en wat op de wangen qua breedte weer milimeters bij, even uitgaan van de voorgeschreven 235-35R19 als je naar een 235-40R19 gaat krijg je meer hoogte, wat zich ook uit in iets breder gaan staan, dus eerder aanlopen in de wielkasten!
Spijt me om te zeggen maar je teller wijkt nu dus al af, hoeft niet veel te zijn maar je omtrek is groter dan die hoort te zijn.
We gaan op een ET50 naaf ET50 velgen monteren (Golf 7 R Pretoria velgen van Borbet OEM VW 8J!!!) 235-35R19 zit daar af fabriek omheen en een Golf 7 R is laag en 4Motion, pak die velg en hang die onder een A3, gek geen problemen. Pak vervolgen een ET45 velg van 8,5J (0,5J = 1,27cm bredere velg) die dus 5 mm naar buiten toe gaat staan t.o.v. de ET50 velg plus dat die 0,5J breder is en met 235-35R19 eromheen loopt die al aan. Trucje, ophangpunten achter waar de bumper met zo'n platte schroefkop vast zit bijwerken dat die niet meer aanloopt. Als je ET42 rijdt op 8,5J vermoed ik dan pakt die sowieso 1 van de punten achter, met een hogere wang kom je eerder bij je rondingen in de kuipen en die wang veert iets meer in met druk dus gaat die ook ietsje meer naar buiten toe in bochten en met inveren dus raakt die...
Velgen die geen ET50 hebben of het ET45 ET42 ET40 en vaak al 8,5J i.p.v. 8J dan zorg maar dat je gewoon 225-35R19 monteert dan raak je helemaal niks. Je ziet ook genoeg TT's met 245 en 255 van de 2de generatie, oogt mooier en dikker... geeft weer bescerming met stoepranden als er wat bredere wielen dan standaard onder gegaan zijn. Maar met vochting/nat weer krijg je dan weer een remweg waar je u tegen zegt die wordt flink langer en aanlopen met die bredere sloffen moet je dan maar voor lief nemen, op den duur kan gewoon een band er af klappen met aanlopen keer op keer. Bij A3 TT is het eigenlijk wel grappig dat het achter al begint, normaal kunnen auto's achter net iets meer kwijt dan voor, maar Golf 7 heeft dat bijv. ook -> achter begint die aan te lopen i.p.v. voor.
De auto's die naar meetings rijden, daar zie je heel vaak getrokken banden onder gemonteerd zitten, dan kunnen ze flink verder omlaag dan op de voorgeschreven standaard maten buiten het feit dat ze graag de velgranden uit willen laten steken, die lopen weer sneller t risico dat als ze te hard gaan rijden de banden ook eronder uit kunnen scheuren of klappen. Die auto's liggen vaak zo laag dat ze rustig moeten rijden anders is het echt wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Dan zie je de doorgeslagen hobbyisten op lucht gaan rijden met een systeem wat de auto op de grond legt als ze gaan parkeren/meeten en op t moment dat ze gaan rijden de hoogte automatisch ingesteld kan worden dat ze geen problemen hebben onderweg. gezellig compressors achterin en je hoort zo'n systeem haar werk doen, mij niet gezien dan rij ik wel wat hoger rond.
Er had om t correct te doen dus echt 235-35R19 om gemoeten anders wordt de omtrek groter en de band dus hoger en gaat die nog eerder aanlopen, je hebt ET42 die wijkt al 8mm naar buiten af en als je pech hebt geen 8J maar een 8,5J velg wat ook nog een goeie 6mm extra naar buiten komt boven op die 8mm van de ET42 velg, 14mm is toch 1,4cm. Het is echt rekenen geblazen om te bepalen waar je zelf blijft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.