Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#33454
Op dit forum wordt er vaak na tunen uitgegaan van dat er euro98 getankt dient te worden. Ook op de MeeTTing werd dat benadrukt. Eigenwijs als ik ben verwierp ik die stelling. Mijn beredenatie was dat een motor constructeur heus wel weet wat die doet, want HIJ bepaalt bij de constructie als uitgangspunt de brandstof. Vandaag vroeg ik mezelf af of dat m.b.v. een spreadsheet na te gaan is. Het is me een keer op een site opgevallen, met harde getallen, dat na tunen de auto zuiniger rijdt. Zo had ik een spreadsheet gemaakt waarin ik het Break-Even-Point berekende. Uiteraard had ik daar niks aan. Want wat zegt nou dat het BEP na meer dan 100.000 km bereikt zou worden? Dan zou het bedrag van de tuning eruit zijn.
Dat opzij geschoven, was het voor mij een ‘vage’ reden dat bij euro98 de motor zuiniger, meer vermogen zou leveren, schoner zou blijven, maar vooral soepeler zou lopen. En dat de meerprijs t.o.v. euro95 er wel uit zou komen. Zal wel, was mijn tot nu zijnde mening.

Vandaag (21 december) is de euro98 iets van 5.2 euro cent duurder dan euro95. Dat houd in dat er 2 euro 60 meer betaald wordt voor een getankte 50 liter. Van die 2,60 zou ik 2,27 liter euro95 meer getankt kunnen hebben i.p.v. als er euro98 getankt zou zijn.
Op een tuning site vond ik dat voor de tuning gemiddeld 7.7l/100km (1 op 13) en na de tuning 7.36l/100km (1 op 13,6) gemiddeld verbruikt zou worden. (oh ja, dit met een 1.8 TFSI motor).

De berekening:

euro95 114,5 cent x getankt 50 liter 57,25 euro
euro98 119,7 cent x getankt 50 liter 59,85 euro

verschil 5,2 cent 2,60 euro

euro98-euro95/euro95= 2,27 liter
daarmee kan er met euro95 gereden worden 29,49 km

met euro95 met 50l kan er 50 x 13 = 649.4 + 29.5 = 679.8 km gereden worden (afgerond)
met euro98 met 50l kan er na tuning 50 x 13.6 = 679.3 km gereden worden (afgerond)
Gebruikersavatar
door jos_br
#33458
Prachtig berekent allemaal. Ik vraag me alleen af hoe je 1:13 kunt rijden met een "gezonde" rijstijl. Ik rijd liefst met snelle auto's om er ook snel mee te rijden en dan lopen ze (benzine) nooit zuiniger dan 1:10, eerder nog minder zuinig...........

Meten is weten en helaas komt er met ron98 altijd meer vermogen vrij dan met ron95 (liefst ron101) en wordt een benzine motor nooit zuiniger na tuning. Bij een diesel is even anders, deze wordt met gelijke rijstijl wel zuiniger.

Jos.
door Xanlle
#33460
Ik heb alle auto's die ik heb gehad laten tunen en allemaal waren ze na tuning zuiniger en allemaal waren het benzinemotoren. Mijn vorige auto was een Mini Coopers S Works met 220PK waarin ik gemiddeld 1 op 10:5 reed voor het tunen en gemiddeld 1 op 11:5 na tuning.

Voor zover ik weet rijdt 98 lekkerder en heeft het meer vermogen omdat door het hogere ron gehalte betere compressie mogelijk is. Bij 95 heb je meer kans op pingelen (vervroegde ontbranding).
Gebruikersavatar
door MARK
#33462
TNO test BP Ultimate

Als jullie dit nu eens lezen dan begrijp je misschien de achterliggende gedachte om een paar euro meer uit te geven :wink:
door PaulW
#33474
@ "metaal" ik volg je stelling niet helemaal... Jij verwerpt de stelling dat na Tuning Euro98 getankt dient te worden en daarna ga je het hebben over zuiniger rijden ja of nee.
Het tanken van Euro98 na Tuning (lees vermogens toename) is niet zo zeer gericht op je verbruik maar om het zogenaamde pingelen tegen te gaan. Deze stelling kan je niet verwerpen, dit is keiharde waarheid. Dus ja, Tank Euro98 (RON98) na Tuning!

En om motorschade tegen te gaan ligt er niemand wakker van een eurootje of 3 meer kwijt te zijn op een volle tank benzine.

GroetTT
Paul
Gebruikersavatar
door metaal
#33510
@jos_br
geef toe dat het nogal theoretisch is.
Dat ik er 1 op 13 mee kan rijden en soms 1 op 14 is dat de nieuwe motor echt anders is dan die van het vorige model. Als ik inderdaad ga scheuren ben ik in no time m’n rijbewijs kwijt. Dat heb ik intussen wel door.
Een paar dagen geleden vond ik een oude spreadsheet waar ik het verbruik van m’n vorige auto (suzuki swift gti) bij hield. Na nog geen twee jaar had ik daar al een stel nieuwe voorbanden nodig. En ik reed daar in het begin ook 1 op 10 a 11 mee. Later werd dat hetzelfde wat ik nu verbruik. Je wordt wat ouder, he. De Suzuki heb ik 15 jaar gehad. Let wel dat ik met de TT weer het plezier in auto rijden heb teruggevonden. Heerlijk op de automaat. Laatste tijd stond ik ook meer in de file dan dat ik reed, niet fijn. Ondanks dat was het verbruik net geen 1 op 13.
Toch kan ik het soms niet nalaten om eens effe een keer door te gassen. Dan laat ik hem weer lekker afzakken tot de 100. Of lekker in de bochten doortrekken. Maar ja, dan grijpt de esp wel eens in. In een aflevering van Top Gear zei de journalist dat er geen poweslidings gemaakt konden worden… toen zette hij de esp uit en de handling van de auto was weg. Meneer vond dat maar niks, want je kon niet gummen. Wat een ***! De auto is gewoon veilig. Punt. En je kan nou eenmaal niet in Nederland als een coureur gedragen, want het is daarvoor veel te druk.

@PaulW
ik was eerst van mening om te gaan tunen en met euro95 te blijven rijden. En ja, toen verwierp ik de stelling tunen en daarna ‘verplicht’euro98 te tanken. Nu heb ik voor mijzelf de berekening gemaakt en daarmee een verklaring gevonden voor vragen waarmee ik zat. Nu zeg ik dat tunen kan met euro95 echter met minder vermogens toename. En als ik dat doe en gematigd blijf rijden, zal ik economischer rijden en op die manier een keer de tuning een BEP bereiken. Echter ik ben ook een beetje ‘gek’gemaakt door Xanlle die me verteld heeft wat JD uit een A3 wist te halen. Waar dan wel euro98 getankt diende te worden. En vermogen van 232pk en 349Nm is bepaald geen kattedrek.
Nee, dat pingelen kan ik inderdaad niet verwerpen. Het is een natuurkundig verschijnsel dat bij een hogere compressie/vervroegde onsteking pingelen makelijk kan onstaan.
Die 3 euro moet je wat ruimer zien. Op jaar basis is dat weer een tank benzine.

Behalve dat ik me heb lekker laten maken door Xanlle, kan ik ook nog beslissen gewoon de auto te laten voor wat die is. Want de garantie is me ook wel wat waard.

@ MARK
Heb het rapport snel en vluchtig gelezen. Ik vond het rapport een beetje rammelen. Er kunnen vragen gesteld worden over de test methodiek. De vraag is of deze brandstof de motor schoner houden. Antwoord ja. Euh… door wie werd de onderzoeker betaald? Citaat van de onder zoeker: de voordelen van de producten uitdrukkelijk te bevestigen. Geeft je dat niet te denken?

Arie
Gebruikersavatar
door MARK
#33518
Ben het product zelf gaan gebruiken en blijven gebruiken. De resultaten zijn zowel optisch (schoon) en qua motorloop stationair (heel rustig) te bevestigen. Tijdens de emissiemeting van de APK is de uitstoot dan ook gelijkwaardig aan een nieuwe auto anno 2008 of zelfs beter! (aangegeven door de keurmeester).

Ik ben iig overtuigd, ieder voor zich uiteraard! :wink:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#33756
BP Ultimate rijdt beter :D laat je wagen maar 100% zetten op de pingelgrens en dan verschillende benzines tanken euro 98 merk je t vanzelf.

Ik rij 480 km op 55 liter binnen de bebouwde kom euro 98 Makro... dat stoot en bokt als je motor warm is en je dr ineens vandoor wil. Ook je motor slaat slechter aan bij t starten. Ik rij 520 tot max. 550 km binnen de bebouwde kom met BP Ultimate 98 en t scheelt 2 ct meestal. ALs k lui ben of sneller ergens moet zijn en toch moet tanken rij ik naar de Makro, maar vaker naar de BP daar kom je toch iets verder mee en t loopt soepeler de motor heb ik t idee want dan trekt ie wel feilloos door.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]