Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#35536
Vandaag heb ik het dan eindelijk voor elkaar gekregen om mijn oude Parrot CK3000 Bluetooth carkit in mijn TT in te bouwen.

Al geruime tijd geleden had ik de rechter lederen kniebeschermer van mijn TT geruild met de lederen carkit houder die forumlid Vincent (Vincentos) in zijn TT had.
Daar ik echter kort daarna een andere telefoon kreeg (MDA Compact IV, pocketpc met tomtom), was ik nog druk op zoek naar een mooie (universele) houder en wilde ik mijn Bluetooth carkit inbouwen.

Dat aansluiten/inbouwen verliep in eerste instantie nog niet zo makkelijk.
Ik had nml. de mute draad van de parrot carkit aangesloten op mijn Audi Concert I radio, maar wilde ook het liefst het geluid van de telefoon over de voorste speakers horen. Dus getracht de tel. line in+ en tel. line in- ingangen op de Concert radio te benutten.
Ik kreeg er echter geen geluid uit en ben erachter gekomen dat dit komt doordat ik (middels een verloopje) mijn voorste speakers via de line out, via cinch, naar een JBL versterker heb lopen. Dus een composet van Focal 16.5cm in deuren, die versterkt aangestuurd worden. De achterste speakers heb ik niet aangesloten (goede composet is audiofiel gezien voldoende).
Geen enkele speaker in mijn TT loopt dus meer via de radio (interne versterkertje) zelf.
Eigenlijk vergelijkbaar met TT's met Bose, qua aansluitingen.
(ook nog getracht de radio te herprogrammeren met vagcom, maar geen succes).

Ik moest dus een extern speakertje gaan gebruiken voor mijn carkit
(De TT's met Bose en fabrieks-carkit blijken ook hiervoor een extern speakertje te hebben, die onder de ventilatiesleuven zit, die je bovenop in het midden van je dashboard ziet).

In de houder, die ik van Vincent had overgenomen zag ik aan de zijkant een mooie voorbereiding voor een klein speakertje.
Hierin heb ik dan ook een klein speakertje gemaakt en aangesloten op de Parrot Carkit, waarvan ik de module netjes achter het dashboard heb weggewerkt.

Alles werkt perfect!
Je ziet niks (behalve een opneem/ophang knopje en een microfoontje in mijn linker deurstijl).
Het geluid is perfect voor beiden partijen (dus ik ben goed verstaanbaar en helder en degene die ik hoor, via het speakertje, is ook perfect verstaanbaar).
De Concert radio mute automatisch als ik bel/gebeld wordt en geeft op het display 'telephone' weer gedurende het gesprek.
Als ik op het groene opneem knopje druk, dan zeg ik een naam, zoals 'Thuis' en gaat hij direct dat nummer bellen. Dit werkt altijd in één keer en perfect.
Al met al een heerlijke oplossing!

Enige is:
Het speakertje heb ik dus in de carkit houder gebouwd (zie foto's), maar als ik mijn telefoon ook in de houder zet, dan zit die telefoon dus héél dichtbij het speakertje en dan hoor je door het speakertje, tijdens het bellen, de welbekende GSM-strorings ruis over het speakertje.
(Dus zelfde effect als dat je tijdens het bellen je gsm vlakbij een luidspreker in je woonkamer houdt die aanstaat)

Als ik mijn gsm in mijn zak hou tijdens het bellen (is bluetooth natuurlijk), dan is hij verder van het speakertje verwijderd en hoor je deze 'magnetische' storing niet.
Het strorings/interferentie geluid is tijdens het rijden met rijgeluid eigenlijk niet eens waarneembaar, maar wel als ik stilsta en het verder doodstil is in de TT.
Klein beetje storend dus...

Ik wil het speakertje dus magnetisch afschermen, zoals dat ook gebeurd met computer-speakers...

Wie weet hoe ik dit moet doen?

Foto's van het geheel:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
door Vincentos
#35538
He Tim,

Die houder komt mij bekent voor :wink:
Leuk dat je er nog iets mee gedaan hebt. Ik dacht er laatst toevallig nog aan.
Ook netjes dat je die ''dummy'' speaker in de houder hebt kunnen gebruiken. Dat moet een priegelwerk zijn geweest want veel ruimte was er niet voor.

Maar over je probleem:
Is het mogelijk dat je de volume van je telefoon zachter zet? En die van de carkit harder (of omgedraaid) Ik las net een verhaal op internet over iemand met een skoda en daar gaf iemand de tip om met de volumes te spelen.
Helaas heb ik er verder niet veel verstand van. Wat ik me wel kan indenken is dat je de signalen wellicht kan scheiden door middel van aluminium folie? Dan zou je de speaker rondom wellicht in kunnen pakken zodat de signalen elkaar minder goed bereiken.

Succes!

Groeten,
Vincent

P.s: alle swirls al uit de TT gepolijst? 8)
Gebruikersavatar
door screamer
#35539
allewijn schreef:Dit werkte in ieder geval helaas niet:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x5ruAZ4U ... re=related[/youtube]
Haal de kabel meerdere keren door de ferriet kern, daarmee verhoog je weer als het ware nog meer de weerstand tegen HF signalen. Wil meestal wel helpen. Of er nog een bij plaatsen.


Guy
door allewijn
#35542
Het is opgelost!!!

Ik heb, op advies van een vriend van me, een stukje zilverfolie tussen telefoon en houder gehouden!
Hierbij verdween de storing compleet! Nul procent interferentie!!!
Zodra ik het stuk zilverfolie weer weghaalde begon de storing direct weer.
Ik ga zometeen dus de binnenzijde van de houder volledig met alu folie beplakken!
Ik laat jullie weten of het ook dan de storing volledig weghoudt!

(wat zo'n simpel stukje alu folie al niet kan doen zeg! Wij moeten onszelf ook maar inpakken in folie, met al die zieke stralingen in de lucht)
door allewijn
#35543
Hebben jullie trouwens al op de bijgevoegde foto's gezien wat een GAVE achtergrond ik op mijn mobiel heb?
Gebruikersavatar
door screamer
#35546
allewijn schreef:Hebben jullie trouwens al op de bijgevoegde foto's gezien wat een GAVE achtergrond ik op mijn mobiel heb?
Zie het nu inderdaad, waar heb je die achtergrond vandaan? :)

Mooi dat het opgelost is, zo zie je maar weer waar een beetje folie goed voor kan zijn. :D
Gebruikersavatar
door Vincentos
#35548
Haha mooi dat het opgelost is.

Was het nou op mijn aanraden opgelost? :D (zie bovenstaande post) Dan is mijn dag weer helemaal goed haha!
Gave achtergrond inderdaad. Je bent echt audi-fanaat.

Maar wil het nog lukken met de G220?

Groeten,
Vincent
door allewijn
#35552
Vincentos schreef:Haha mooi dat het opgelost is.

Was het nou op mijn aanraden opgelost? :D (zie bovenstaande post) Dan is mijn dag weer helemaal goed haha!
Gave achtergrond inderdaad. Je bent echt audi-fanaat.

Maar wil het nog lukken met de G220?

Groeten,
Vincent
JA, het is inderdaad opgelost door ALU-Folie!!! Ik had een vriend van me aan de telefoon die dat adviseerde, en toen ook nog eens jouw post met dat advies!
Dus geprobeerd en dat werkt nu perfect. Vanbinnen is de houder nu gewoon met alu-folie bekleed! Je ziet er niks van en storingsvrij!

De Meguiar's G220 werkt met de Poorboys World producten waanzinnig en ik kijk ernaar uit om mijn TT en de zwarte RS4 van een vriend van me (degene die toen ook op de meeting was een zijn toenmalige Golf 5 R32) weer te poetsen.
Het is nu alleen echt te koud en te vies.
Hopen dat het snel weer lente wordt, dan gaan we weer dik poetsen en fotosessies maken!
door ptie
#35557
Dan mag je die van mij ook wel poetsen :P

Haha, nee het lijkt me wel interessant om dat eens mee te maken, wil mijn eigen TT in de lente ook zelf machinaal gaan poetsen :)
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]