Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#23251
Het kan aan mij liggen máár: Ik vind de DOWNLOAD SECTIE niet echt prominent en handig op het begin/overzichtsscherm van het forum staan.
Klopt dat?

Hij's moeilijk te vinden, maargoed, hier is hij: http://www.tt-forum.nl/forum/downloads.php?cat=4
door allewijn
#23252
Happy Socks schreef:Voordat er misverstanden ontstaan, ik heb PaulusB al een mailtje gestuurd dat de pdf's niet op mijn naam moeten komen staan, maar op naam van de oorspronkelijke schrijver van het stuk.

Anders denken jullie misschien nog dat ik met alle eer wil gaan strijken. Integendeel, alle credits gaan gewoon naar jullie, zoals dat ook hoort!

Groeten
Joop
Joop ik wil nogmaals een zéér groot compliment naar jou maken, daar ik zie dat je ondertussen al van veel meer dingen een mooie PDF hebt gemaakt, vooral die van de ICE-installatie heb je bijzonder mooi gedaan, met de exploded view met afmetingen en al van de bak en versterker!
Super! Héél mooi gedaan!
door martinsmits
#51863
Ik ben een van de gebruikers die ook last van het probleem met de eeprom. Ik heb toch nog eens verder gezocht en een interesant engelstalig artikeltje op een Russische site gevonden:

<<<Problem of Some AUDI Chorus and AUDI Concert Autoradio Models,
or "Delayed-Action Mine" from Blaupunkt Company
Autoradios equipped with standard details usually have a considerable reliability margin in comparison with "mass consumption" devices. So it caused our interest when in 1999 several AUDI Concert autoradios from Blaupunkt Company with the same defect (the volume control system became disable) were brought to our workshop. The initial analysis of this problem took us to an inauspicious conclusion. Only in one case the reason was a loosen screw of the volume control knob. In all the other cases the reason of the volume control disability was the failure of the internal non-volatile memory (EEPROM) of the system main microcontroller. To solve this problem we had to replace the chip by a different one. To our great disappointment those autoradios had a MC68HC05 Motorola microcontroller (main MCU) although it's universally recognized as a highly reliable one. By the way, this microcontroller is actually the most expensive electronic detail of the autoradio.

Having decided to find out the reasons of the internal non-volatile microcontroller memory failure, we have comprehensively investigated the circuit design and the microcontroller software. The results were quite unexpected! The main and the only reason of the microcontroller failure was its software error in the part where the non-volatile memory record was realized. The program slowly killing the microcontroller was "kindly" designed by Blaupunkt Company.

Let us consider this problem in details.

The internal non-volatile microcontroller memory (EEPROM) is meant for the storage of different data, which determine the system functioning. The memory data record is stored even if the voltage is completely off. Usually stored in the non-volatile memory are the tuner frequencies and all the control levels at the moment of turning off (to bring the device to the same condition as it was before the off-moment, even if it was disconnected from the car voltage). There can also be stored the beginning and the end of the tone control interval and other relocation "hardware-dependent" data. At the modern development stage of electronics the non-volatile memory always has the limit of the recording cycles amount. The EEPROM wears out (molecular changes take place) during the "write EEPROM cycle" procedure and equals 10000 cycles for the MC68HC05 family of microcontrollers as Motorola Company guarantees. The real possible amount can be several times bigger but this resource is limited anyway.

The generally used design practice is to take into account the EEPROM resource finiteness and to write current levels of volume, fader, balance and tone at the device-off-moment into the internal non-volatile memory. Instead of it the Blaupunkt designers decided to write the data into EEPROM after each minimum step of control (each regulator step) but not after at least the whole user control. So if there are for example 32 steps from the volume minimum to its maximum, the microcontroller will accomplish 32 "write EEPROM cycles" during the changing from the volume minimum to maximum. Let us suppose that an average user changes the volume level by 5 steps and the EEPROM resource is not 10000 but for example 50000 cycles. It is easy to count that the microcontroller will "die" after 10000 times of the volume changing (or after 2-3 years if we suppose the volume is changed 10 times a day).

We have located this volume controlling and "slowly dying" EEPROM cell in the 01A8h microcontroller internal address space. It is easy to make sure of extra EEPROM cycle records, checking the output VPP1 voltage (EEPROM charge pump) during for example the volume changing.

The 01A8h cell begins "to forget" the data when the volume control EEPROM resource is exhausted. It becomes apparent as the autoradio turns on with an absolutely casual volume level and the control process becomes unpredictable. At first the volume level malfunctions can be seen at low temperatures only and the operating becomes normal with the device heating. But the EEPROM molecular destruction process occurs with each volume knob turning, so in several weeks or months the problems will take place independently of the device temperature. The further usage of the fault system will cause the failure of cells nearby and the device can be completely out of operation.

Of course this error could not be ignored and the AUDI Chorus model production was just stopped when they became to fail on a mass scale. The AUDI Concert models (mentioned above) were also taken out of production but replaced with the AUDI ConcertPlus ones, which didn't have such a problem.

It is very easy to diagnose this defect. If you see the fault of all the controls ("Volume", "Balance", "Fader", "Treble", "Bass"), it just means that the control knob is out of order. If the problems take place with the volume control only (all the other controls operate well), it indicates that the EEPROM microcontroller has worn out and you have to replace the chip.

To liquidate the recurrence of this failure after the microcontroller replacement we continued our investigation. We managed to unassemble the internal program of the MC68HC05 microcontroller, which is used in these autoradio models. All the operations with the 01A8h cell were located. Then the program was changed, and as a result all these EEPROM cell operations were successfully readdressed to the random-access memory (RAM), which resource is unlimited. Now we buy the "clean" one-time-programmable microcontrollers and program them with the object code of the revised program. After the assemblage of the reprogrammed microcontroller to the autoradio the recurrence of volume control problems is absolutely out of question! The improved program operation can be easily checked by the microcontroller output VPP1 voltage during the volume level changing.

We didn't change the Balance, Fader, Treble and Bass controls. Because they are not used very often and this EEPROM cells resource (as we estimate) is several times bigger than the possible period of autoradio usage.

In conclusion. Be careful! We know about a lot of cases when some dishonourable "specialists" fix the worn EEPROM chip by its heating. Heating can prolong the term (may be for some weeks) but is not able to solve the problem completely. The real fixing is only the microcontroller replacement with the one, programmed with the improved software.
Of course this error could not be ignored and the AUDI Chorus model production was just stopped when they became to fail on a mass scale. The AUDI Concert models (mentioned above) were also taken out of production but replaced with the AUDI ConcertPlus ones, which didn't have such a problem.

It is very easy to diagnose this defect. If you see the fault of all the controls ("Volume", "Balance", "Fader", "Treble", "Bass"), it just means that the control knob is out of order. If the problems take place with the volume control only (all the other controls operate well), it indicates that the EEPROM microcontroller has worn out and you have to replace the chip.

To liquidate the recurrence of this failure after the microcontroller replacement we continued our investigation. We managed to unassemble the internal program of the MC68HC05 microcontroller, which is used in these autoradio models. All the operations with the 01A8h cell were located. Then the program was changed, and as a result all these EEPROM cell operations were successfully readdressed to the random-access memory (RAM), which resource is unlimited. Now we buy the "clean" one-time-programmable microcontrollers and program them with the object code of the revised program. After the assemblage of the reprogrammed microcontroller to the autoradio the recurrence of volume control problems is absolutely out of question! The improved program operation can be easily checked by the microcontroller output VPP1 voltage during the volume level changing.

We didn't change the Balance, Fader, Treble and Bass controls. Because they are not used very often and this EEPROM cells resource (as we estimate) is several times bigger than the possible period of autoradio usage.

In conclusion. Be careful! We know about a lot of cases when some dishonourable "specialists" fix the worn EEPROM chip by its heating. Heating can prolong the term (may be for some weeks) but is not able to solve the problem completely. The real fixing is only the microcontroller replacement with the one, programmed with the improved software.
>>>

Misschien hebben de lezers van dit topic er ook iets aan.
door lejoschaeks
#54190
Hoi hoi,

kan het zijn dat je foto's hebt verwijderd , ze zijn namelijk niet zichtbaar ?

MvG




allewijn schreef:Ook ik had last van de slecht reagerende volumeknop van de standaard Concert radio in mijn TT.
Ik heb, na allerlei info op internet gelezen te hebben ontdekt dat er twee klachten zijn bij de Concert radio:

klacht 1: Als je aan de volumeknop draait reageert deze amper, als je echter de bass/treble/balans/fader wil regelen via deze zelfde volumeknop reageert deze wel.

klacht 2: Als je aan de volumeknop draait reageert deze amper, ook als je bass/treble/balans/fader wil regelen gaat dit amper.

[hr]
Bij klacht 1 zit er een storing in de eprom van de radio, deze moet geupdate worden, dit kun je niet zelf, dient dus opgestuurd te worden naar bijv.

autoradio-Service
Helmholtzstr.2-9
10587- Berlin
Fax 030 3449048 (vergeet landscode niet ervoor)

Deze klacht is trouwens vaak over zodra de auto/radio warm is.
[hr]
Ik had echter zelf last van klacht 2.
Ik heb de radio open gemaakt, althans het frontpaneel eraf geklikt. Dit gaat zéér makkelijk. Even een platte schroevendraaier, plastic aan alle zijden wat omhoog wippen en het geheel kun je eraf schuiven. Zie foto's.
Vervolgens zag ik wat corrosie op de achterkant van de solderingen van de potmeter.
Ik heb deze corrosie, met een kwastje met glasvezelhaartjes eraf gekrast.
Ik heb de gehele potmeter flink ingespoten met 'contact-spray' en dit in laten trekken.
Het geheel weer ingebouwd, aangesloten, code weer even ingevoerd, en Voíla!!!
Hij werkt weer SuPeR. Volumeregeling gaat weer geheel vlekkeloos :D
Hopend dat anderen met dit probleem het ook op deze simpele en goedkope manier op kunnen lossen.
Mensen die van klacht 1 last hebben kunnen heel misschien toch ook hiermee geholpen zijn. Baat het niet, dan schaat het niet.

Enkel zwarte voorpaneel moet eraf. (Ik heb ook nog ff het binnenwerk opengemaakt om te kijken of dit allemaal nog schoon was,maar dit hoeft niet)
Afbeelding vervangen door een URL http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@ ... radio1.jpg
Afbeelding vervangen door een URL http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@ ... radio5.jpg
Afbeelding vervangen door een URL http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@ ... radio6.jpg

Hier zie je dat de contacten van de volume potmeter aangetast zijn
Afbeelding vervangen door een URL http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@ ... radio3.jpg

Contacten schoon gemaakt en potmeter in contactspray gezet.
Afbeelding vervangen door een URL http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@ ... radio4.jpg
Afbeelding vervangen door een URL http://home.kpnplanet.nl/~jos_allewijn@ ... radio7.jpg
Gebruikersavatar
door denders
#54191
@Martin: het verhaal staat er deels dubbel :wink:

Je zal net een dure 200 euro kostend tweedehandsje op de kop hebben getikt uit die periode en niet snappen waarom die ook alweer raar gaat doen bij koude temps. (daar begint het mee.)
Blijkt dat de oudere modellen een slecht geschreven stukje software heeft en het geheugen continue gedumpt wordt op een gare eeprom ipv gewoon Ram geheugen op de print!
Althans dat begrijp ik eruit.

Zijn zo gek nog niet die Russen!
Goede werking dus alleen door vervanging motorola "cpu" en verbeterde software....
Je moet er maar opkomen :wink:

Heb overigens wel betere radio's gehad in auto's, ben er niet kapot van het hele systeem+Bose maar ja, deze hoort er wel echt bij.
Dan maar een extra kastje in de auto met de funkties van tegenwoordig :roll:
(Bizar ook dat je dan zelf de faderfunktie aan moet laten zetten een keertje pfff...)
Gebruikersavatar
door Rommyke
#56833
Hoi allemaal ,

Ik heb een shop gevonden waar je deze motorola EEproms voor 27 euro kunt kopen.
Natuurlijk gaat deze gesoldeerd moeten worden.
Weet niet of dit zo simpel gaat zijn .
EEprom-Motorola.JPG
Groetjes
Romain
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]