Audi TT Club - Forum

Voor model specifieke vragen ga naar MK1 MK2 of MK3, algemene info of vragen m.b.t. tuning in dit gedeelte.
Forumregels: Commerciële berichten zijn niet toegestaan mits het een sponsor van Audi TT Club Nederland betreft.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#83920
JD doet ook stage 1 260pk/380nm, dus lijken me geen onrealistische waarden.
Als de tuner goed aangeschreven staat zie ik geen bezwaar.
Eigen 105pk tdi is ook naar 153pk/323nm gechipped door JD.
Belangrijk bij goede tuning is echter meer het verloop van de krommes, niet de max. waarden.
Gebruikersavatar
door jos_br
#83921
Beetje zure reactie Ronnie. Ook ik maak graag gebruik van de vermogenstestbank, vooral wanneer we motoren mechanisch aanpassen en hier dus software voor gemaakt moet worden kun je dit op straat toch niet feilloos aanvoelen.Ook ontwikkeld een goede tuner zijn software toch op een testbank, je kunt dan in ieder geval het koppelverloop goed zien. Dat een bank gemanipuleerd kan worden is absoluut waar, wat een tuner ermee probeert te bereiken is me eigenlijk wel een raadsel, je krijgt er vroeger of later toch gezeur over. Een meting op een goede bank is gewoon betrouwbaar aangezien bepaalde parameters zoals temperatuur en luchtvochtheid gecorrigeerd worden zodat je zowel in de zomer een goede meting krijgt. Nogmaals, op gevoel een auto beoordelen gaat vaak helemaal mis. Had laatst een auto waarvan ik overtuigd was dat deze een hoog koppel had, voelde echt snel aan, bleek er toch even 70nm te missen.....
Ook is het op een vermogenstestbank beter mogelijk bepaalde waardes te meten door situaties na te bootsen zodat bijvoorbeeld de uitlaattemperatuur goed in de gaten gehouden kan worden. overigens kom ik ook wel op verschillende banken en de verschillen ondeling zijn minimaal. Ook is het soms mooi te zien wat het verschil is voor en na tuning. Overigens is er met goed ontwikkelde software gewoon zonder bank, echter wel middels een goede rijdende controle niets mis mee. We plaatsen hier genoeg tuningen die respectabele km's zonder abnormale schades meegaan. Rijdt nu zelf inmiddels 550000km zonder problemen met een getunede A3 1,9TDI rond......

Jos.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#83922
Beetje zure reactie? ik zal ff de deo pakken dan zal t frisser worden :D
Valt mij juist een beetje tegen van jou Jos, jouw reactie hierop.
Juist jij, zou beter moeten weten...
De testbank met z’n GECALCULEERDE krukas-pk’s is een van de grootste SCAMS van de chiptuning wereld!

Gezien de reacties hier, wil men kennelijk dit maar gewoon niet begrijpen.. (en helaas ook niet op menig andere forums)
Het is simpel weg niet mogelijk krukas-pk’s te meten met een rollenbank. (FEIT)

Aangezien er totaal niet gemeten KAN worden wat het vermogensverlies aan bijv. warmte, wrijving in de bak/lagers/overbrenging/banden op de rollen etc etc is..
Word dit verlies door een testbank gecorrigeerd met een waarde X
Het zijn dus VERZONNEN KRUK AS PK's!
En let op, deze verzonnen waardes zijn OOK nog eens te manipuleren!!
Dubbele scam mogelijk dus..!!

Denk hier nu eens simpel over na.
Hoe kan men nu een testbank bouwen die universeel alle auto’s PROBEERT te meten.
Het verlies van een RS4 is totaal verschillend dan van een TT 1.8t/ Quattro en weer totaal verschillend dan van een BMW 320D etc.

Ook zijn er veel verschillende testbanken/systemen..
Een inerta bank
Een volgeremde bank
Hub dyno
Etc.
Etc.
Ieder met zijn eigen voor en nadelen..

Omdat wetenschappers hier zelf flink over in de clinch liggen, over hoe je nu toch (het beste) kunt PROBEREN te berekenen wat de pk’s zijn.
Zijn er ook nog eens een 9 verschillende protocollen uit te kiezen.
ISO protocol
DIN protocol
SAE verschillende protocollen
ECE protocol
Etc.
Etc.
Dit verklaard dan ook waarom Amerikaanse pk’s totaal niet hetzelfde zijn als Europese pk’s.
Een ieder met een andere denkwijze en andere formule om dit nu toch te gaan PROBEREN te berekenen.
In zo’n protocol staat dus vastgelegd de testomstandigheden waaronder dit zal plaatsvinden en heeft een eigen formule.
De testcabine dient dan ook een klimaat gecontroleerde te zijn. (laat nu toch bijna altijd de roldeur wagenwijd open staan bij een testbankrun!?)
Er zijn namelijk verschillende factoren die namelijk deze uitkomsten/waardes weer beïnvloeden.
Denk aan atmosferische druk/temperatuur, maar ook drag/ slip, etc, etc.
Dezelfde auto in de winter op een testbank zetten geeft ook weer andere waardes aan dan bijvoorbeeld gemeten in de zomer.
Ook worden hier ook weer een aantal CORRECTIES voor gegeven..
Tevens kan de bediener van de testbank deze door middel van 1 van de input data te veranderen in deze hele lange formule van het protocol, een compleet andere GECALCULEERDE krukas pk’s als resultaat laten zien.

METEN IS WETEN word toch bijna overal op ieder forum geroepen??
Laat het nu net toch zo zijn dat men helemaal geen krukas-pk’s kunt meten op een rollenbank/testbank!!!
Het zijn dus verzonnen krukas-pk’s! (die tevens OOK nog eens flink te manipuleren zijn)
Als je dus als tuner bepaalde krukas pk’s belooft aan een klant die men dus helemaal niet kunt meten, ben je dus schuldig aan oplichting!
Dit is TS dus totaal niet te verwijten dat hij trots is op zijn prachtige 276 pk uitdraai van de testbank.
TS heeft helaas gewoon niet door dat hij opgelicht is!
Ts denkt betaald te hebben voor 276 krukas-pk’s

Helaas word door bijna iedereen pk’s als maatstaf voor de kwaliteit van de tuning genomen. (pk’s zegt helaas NIETS over de kwaliteit van de software)
Zo kan men wel degelijk een prachtige testbank uitdraai hebben, terwijl het een slechte tuning betreft en zelfs tot serieuze schade kan leiden.
Denk even terug aan het verhaal van WKB!
Ook de buurman vraagt als eerste hoeveel pk dat jouw auto gekregen heeft na de tuning..
De tuner die er de meeste pk’s uit weet te halen, word gezien als de beste tuner.
Het is dan ook op het internet een wedstrijd wie er de meeste pk’s op de website zet.
Liefst nog 5-10 pk meer dan de concurrent, want dan komen de klanten naar jou toe.
De testbank is dan ook een van grootste onderdelen van de grootste SCAM binnen de tuning wereld. (en er zijn nog veel meer leugentjes te vertellen!)
Helaas doet bijna iedere chiptuner (op een enkeling na) hier dan ook wereldwijd aan mee.
Velen verdienen hier grof geld aan!
Hoe kan men in gods naam toch pk’s neerzetten op een website, als die helemaal niet echt te meten blijken? (zonder een motor compleet uit te bouwen)
Daar is dus 1 woord voor: oplichting
Nou, en nu word mijn reactie een beetje zuur genoemd??
Ik vind het belangrijk voor een ieder forumlid/ clublid hiervan op de hoogte te zijn, niet in deze pk onzin/leugens/oplichting te trappen.

Laat eventueel een ieder die misschien een natuurkundige als kennis heeft naar deze uitspraken van mij kijken,
en ook zijn alle tuners uitgenodigd mee te doen aan deze discussie die beweren dat zij WEL beschikken over een rollenbank Dyno die ECHTE krukas-pk’s kan meten!
Ben heel erg benieuwd of er tuners zullen zijn die dit willen gaan beweren..

Ps: Deze discussie gaat niet over de bruikbaarheid als tool om te gebruiken voor tuning, puur over krukas-pk’s PROBEREN te meten met een rollenbank Dyno.
Het belangrijkste tijdens tuning is het bekijken van alle live-data, of dit nu rollend is op een bank of op de weg maakt niet uit. Rollen op een bank is een simulatie van het echte rijden.
Het kan hoogstens je rijbewijs schelen, al is topsnelheid vaak totaal niet van belang.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometer
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
Gebruikersavatar
door jos_br
#83924
Ik probeer het maar simpel te beredeneren. Op een fatsoenlijke bank worden wel degelijk verliezen gemeten zoals de rol en aandrijfweerstand. De standaard waardes kun je toch wel aannemen als een referentie, deze is ooit gemeten op een motortestbank. Deze standaard waarde wordt meestal, zeker bij VAG, wel gehaald. Je bent het toch wel met me eens dat er in ieder geval het verschil voor en na de tuning meetbaar is? Zoals ik al aangaf laat het gevoel je snel in de steek wanneer je op straat een auto afstelt en je kunt toch snel resultaten/verschillen zien. Ik ben het er wel mee eens dat het gebruik van een bank niet meteen een garantie voor goede software is.

Jos.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#83925
Beste Jos,

Ik vind dit nu niet zo’n heel slim antwoord.
Helaas is het inderdaad te simpel hoe jij het beredeneerd.
Denk dat je even beter na kunt denken voordat je antwoord.

Ga jij nu beweren dat verliezen (denk aan warmte verlies / wrijving in de bak / wrijving in de lagers van de aandrijving etc. etc.) van een RS6 of een caddy 1.6 TDI of een TT 2.0 TFSI / Quattro te meten of te berekenen zijn door de testbank? Of dat daar een bepaalde standaard waarde voldoende voor is om echte krukas pk’s te kunnen meten? Zo NEE als antwoord, dan word dit dus verzonnen door in de hele lange formule X (een bepaalde verzonnen waarde) neer te zetten..
En voor bijvoorbeeld temperatuur / Atmosferische druk / Drag / Slip etc.. worden OOK nog meer CORRECTIES gemaakt! (let hier goed op! CORRECTIES, dus niet echt gemeten!)
En kan men dus helemaal geen echte krukas-pk’s meten... Als je het dus niet kan meten, moet je het ook niet beweren dat je het kunt meten.

Ja, je kunt verschil voor en na de tuning zien aan de vormen.
(mits het binnen korte tijd op de zelfde dag, bij de zelfde temperatuur, bij de zelfde atmosferische druk, met dezelfde instellingen van de bank, zelfde bandenspanning, op de zelfde strakheid is vastgesjord met spanbanden etc.. )
Maar hoeveel krukas pk’s is dat nu?????????
Wat die testbank aangeeft klopt immers niet, dat is namelijk niet te meten! (FEIT)

Nog een keer dan.
Als je het niet kunt meten, moet het ook niet beweren dat je het kunt meten.
En al helemaal niet bepaalde pk’s verkopen.
Anders ben je schuldig aan oplichting.

Voordat je nu misschien verder antwoord, is het misschien eerst verstandig een natuurkundige raad te plegen.
Gebruikersavatar
door jos_br
#83926
Dus het is toeval dat de waardes die door een fabrikant gegeven worden over het algemeen (geen motor is gelijk) overeenkomen met hetgeen gemeten wordt? Of heb jij een andere tool/idee om te meten wat je aan het doen bent? Op straat afstellen is ook gissen, met een bank zie je hoe dan ook wat je aan het doen bent. Vindt het alleen zuur dat je meteen begint dat een bank gebruiken pure oplichting is, wanneer je onderling de verschillen in banken ziet valt dit (zolang niemand de boel manipuleert) zul je zien dat deze wel mee vallen.

Jos.
#83927
Bovendien Ronnie, als je zo redeneert, wat zeggen die krukas pk's nu.
Je zegt zelf, elk soort auto heeft zijn eigen andrijfverlies.
Waar het uiteindelijk omgaat zijn dan toch je wielpk's?
Dat is toch wat je merkt tijdens het rijden.
Dus als je dan voor en na tuning vergelijkt is het toch ook goed?
Als jij graag elke motor wilt gaan uitbouwen om te kunnen tunen, wens ik jou succes.
Misschien zijn jouw ervaringen gebaseerd op de verkeerde tuners.
door febe2011
#83928
In dit topic verdoe ik mijn tijd niet meer, zielig gewoon. Bedankt Ronnie, ik zie niet meer in wat ik nog te zoeken heb op dit forum, het niveau van een geleerde zoals jij ligt me te hoog .... ik gooi iets eenvoudig in de groep, en de discussie eindigt hier met bijna kwantum fysica. ...
Gebruikersavatar
door jos_br
#83929
Joh febe2011, trek het je niet aan. Discussies over alles wat net tuning te maken heeft is van alle tijden en zullen ook altijd gevoerd blijven worden. Gewoon je dingen delen blijft toch het leukst!!

Jos.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#83930
Beste Jos,

Ik had je nog gewaarschuwd alvorens toch weer snel te antwoorden, toch eventjes na te denken en eventueel een natuurkundige te raadplegen.
Een natuurkundige had je namelijk al gelijk kunnen mededelen dat je volledig kansloos bent om mijn beweringen te weerleggen.
Je antwoord raakt dan ook kant nog wal.
Lees eventjes een paar artikelen die toch niet door hele domme mensen geschreven zijn hierover.

https://rideapart.com/articles/how-a-dy ... horsepower
http://www.caranddriver.com/features/is ... ng-feature
http://www.maximumperformance.biz/dyno_detailed.htm
http://www.sdsefi.com/techdyno.htm
http://www.abacusracing.com/services/dyno-services/
http://www.mwrench.com/Whitepapers/Dyno.pdf
http://www.superstreetonline.com/how-to ... ower-loss/

Wil je nu echt dat ik je nog VEEL MEER artikelen hierover laat zien?

En hier staat ook nog eventjes een “how to” om de VERZONNEN krukas-pk’s OOK nog eens flink te kunnen manipuleren..

http://www.superstreetonline.com/featur ... hnobabble/

Nu krijg ik door TS te horen; zielig hoor je reactie..
Weet je wat zielig en zuur is?
Een open luchtfilter en een aanzuigbuis met een mooi laklaagje voorzien aan een klant verkopen voor 350 Euro, en zeggen dat hij daarmee al 10-15 pk mee wint.
Om vervolgens deze klant te laten betalen en naar huis te laten gaan met een mooi printje van een bank die 276 VERZONNEN krukas-pk’s laat zien!
En het is dan ook onvoorstelbaar dat TS wanneer compleet uitgelegd word (aantoonbaar) dat hij opgelicht is, met een dergelijke reactie komt.
Je zou juist verwachten dat wanneer hij beseft (door deze onweerlegbare feiten) dat de tuner hem dus heeft opgelicht, hij misschien toch wel eens een hartig woordje met de man zou willen spreken die hem dit heeft verkocht.

Het is nu gewoon wachten op de eerste COWBOY-tuner, die bijvoorbeeld bij een 2007 Audi TT 2.0 TFSI stage 1 met een open luchtfilter en aanzuigbuis met eventueel snelle bougies een printje uitdraait die 301 VERZONNEN krukas-pk’s laat zien! Dat is hoe het nu gaat, gewoon nog een kwestie van tijd..

Het is voor een tuner natuurlijk heel zuur om te horen dat zijn hele dure maar ook beste verkoop speeltje helaas een hele hoge Bullsh*t factor heeft.
Er is hem dan ook aan alles gelegen om dit op alle mogelijke manieren te gaan PROBEREN te ontkennen..
Helaas val je gewoon op een gegeven moment toch door de mand.

Zeg nu eens eerlijk Jos;
Wist je dit nu echt niet?
#83931
Sommige willen gewoon doordrammen tot ze gelijk krijgen.
Dus je wilt beweren dat een getunede auto niet beter presteert dan een standaard auto?
Daar gaat het toch om? Tegen beperkte kosten betere prestaties krijgen?
En of dat nu in krukas-pk, wielpk, of in klingon uitgedrukt wordt maakt in feite niet uit.
Whats in the name van een eenheid.
De vermogenstoename is bij allen te vergelijken en nagenoeg gelijk.
En daar is helemaal geen scam aan.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#83932
Beste Jos,

Serge Spoek hier van RS Tuning
Bij wijze van hoge uitzondering (door het grote belang naar de waarheid omtrent de verkochte krukas pk’s versus rollenbank)
heb ik besloten om vanaf de 3e post van Ronnie te gaan reageren.
Ik doe dit omdat ik vind dat dit forum zo clean mogelijk moet blijven.
Een ieder is vrij om zijn mening op een forum neer te zetten, daar is een forum voor.
Echter dit moet wel zoveel mogelijk berusten op waarheden.
Daar er vaak voor bedrijven grote commerciële belangen zijn (ja ook voor jou dus Jos), word de consument vaker niet altijd de waarheid verteld.
Zo ook in dit geval..

Het lijkt mij dat nu dat ik bewijzen voor mijn beweringen recht voor je neus heb gelegd, je maar 3 keuzes hebt;

1 Gewoon niet meer reageren, en hopen dat dit brandje vanzelf uitblust.. (hopende dat het toch niet word geloofd wat ik hier beweer)
Maar ga er maar vanuit dat ik vastberaden ben dat nu eindelijk eens de waarheid naar boven zal komen en dit bedrog uiteindelijk bij mensen
zal duidelijk worden. (als je hiervoor kiest, dan zal jouw kennis niet in een goed daglicht komen te staan- je hebt het immers de hele tijd lopen ontkennen)

2 Gewoon blijven ontkennen. (dit zou heel dom zijn…)
Hoe geloofwaardig kan jij nog gezien worden als tuner, als jij onweerlegbare/aantoonbare feiten blijft ontkennen?
Nogmaals, ik ben vastbesloten dat de waarheid omtrent de verkochte (“verzonnen”) krukas-pk’s versus rollenbank naar boven zal komen.
Ik ben hier dan ook nog niet klaar mee.
Ga er dan ook maar van uit dat ik over voldoende kennis en informatie beschik om dit te bewijzen.
Zoals ik al eerder melde, kan ik nog VEEL MEER leugentjes binnen de tuningwereld bloot leggen en weet wederom niet of dit goed voor jou zal zijn.

3 Toegeven dat men helemaal geen ECHTE krukas-pk’s kan meten op een rollenbank.
Dit zal dan ook waarschijnlijk de slimste keuze zijn, en erbij vertellen dat je hier al die tijd helaas niet van op de hoogte was..
Je hebt immers zelf ook geen/niet voldoende kennis van het tunen software-matig en laat jouw software door een ander bedrijf maken..

@ Edgecrusher
Helaas heb je niet helemaal goed gelezen/begrepen wat mijn beweringen zijn.
Het is je niet aan te rekenen daar dit voor de normale mens (die hier bijv. niet beroepsmatig dagelijks mee bezig is) simpelweg te ingewikkeld is om te begrijpen.
Daar maakt de tuningwereld dan ook al jaren gebruik van en blijft deze SCAM onopgemerkt doorgaan.
Het tegendeel is waar van wat TS eerder stelde, dat mocht dit echt zo zijn dat dit bij de echte tuningfanaten onmiddellijk naar boven zou komen.
Bij de echte serieuze tuningfanaten is wat ik beweer namelijk al heel lang bekend.. (zie ook de meerdere Engelstalige links die ik heb gepost)
Het gebeurd vaker dat een klokkenluider in het begin totaal niet serieus word genomen.
Lees a.u.b. al mijn posts en toegevoegde links nog maar eens aandachtig door en misschien zal je dan zien wat ik bedoel.

“De vermogenstoename is bij allen te vergelijken en nagenoeg gelijk.” (gepost door edgecrusher)

Dat is dus in het geval van krukas-pk’s en een rollenbanktest nu juist net helemaal NIET WAAR.
Ik had al opgeroepen een ieder die een natuurkundige als kennis heeft naar mijn beweringen te laten kijken.
Deze oproep blijft dan ook staan.
Ik hoop dat een bepaald forumlid hier een afgestudeerd iemand aan de universiteit kent, die hier wel eens even wil induiken. (en al mijn posts en links wil doorlezen)

Vriendelijke groeten,
Serge Spoek
RS Tuning
#83933
Fancy website en veel bla bla, maar wat presteren ze?
Alleen gevoelsmatig een snellere auto? Waar blijven de feiten dan?
En al rijdend met een laptop op schoot kun je echt niet even goed afregelen/ tunen/ parameters wijzigen als op een goede rollenbank.
Maar wel gecertificeerde chiptuners in dienst, wat dat dan ook mag zijn? gecertificeerd door wie?
10% zuinigere auto door ecotuning, geloof je hetzelf?

We snappen echt wel dat de omrekening van wielpk naar krukas pk geen exacte wetenschap is.
Maar de gemeten / vergeleken wielpk's geven wel een goed beeld van de prestaties/ tuning.
Iets waar RS tuning uberhaupt geen inzicht in geeft.

Ik heb er in ieder geval geen vertrouwen in.

De discussie die Ronnie en Serge hier proberen te voeren is even zinnig als de km-teller in een auto ter discussie stellen, we weten wel dat er een kleine afwijking in kan zitten en dat we die afwijking kleiner en groter kunnen maken, maar om de kilometerteller nu als scam weg te zetten? We kunnen er prima mee bepalen of we te snel of te langzaam mee rijden op de snelweg. RS heeft liever geen tellers want dan kunnen we er ook niet iets naast zitten.
Een echte natuurkundige wetenschapper dus. ;)
Gebruikersavatar
door sweeper
#83934
@Ronnie - goede discussie en terecht, maar om zo het topic van febe2011 te hyjacken.
Of wij het verstandig vinden cq geloven dat zijn tuning klopt ja of nee is voor hem natuurlijk niet belangrijk.
Ja het is belangrijk dat hij weet dat (aangezien onze ervaringen met andere tuners) dat hij moet opletten en dat het onzes inziens gevaarlijk afgesteld staat, maar het is en blijft zijn TT en zijn plezier. Op deze manier jaag je enthausiaste mensen weg van het forum.

De discussie tussen Jos en jou (en anderen natuurlijk) mag (moet) zeker gevoerd worden, maar maak daar een apart topic voor en bevuil deze daar niet mee. Kortom splits dit topic.

Brter is om febe2011 uit te nodigen voor een meeting (bijv. RS-tuning) en hem daar laten zien hoe anderen er in staan zodat hij voor zichzelf kan besluiten of de tuning klopt en aan zijn verwachtingen voldoet.

@febe2011 - sorry om jouw topic zo over te nemen. Dit is niet de gebruikelijke gang van zaken en ik hoop dat wij je hier wel blijven zien. Wij allen zijn hier wel gepassioneerd over de TT en hebben het beste voor met iedereen en zijn of haar wagen. Daarom ook de waarschuwing over de tuning want we willen niet zien dat er 1 stuk gaat terwijl dit makkelijk had kunnen worden voorkomen.

In ieder geval heb plezier van je TT en hoop je te zien (& spreken) op een meeting. Personen in het echt kennen geeft een betere indruk over het waarom en hoe.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]