Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Ronnie
#9813
Aangezien er een hoop bp's bij me in mn inbox verschijnen open ik dit topic.

De katalysator
De katalysator is een filtersysteem en alles wat gefiltert wordt kan dus de doorstroming van de uitlaatgassen en druk beïnvloeden. Dit laatste doet de katalysator dus ook, zodra je een katvervanger plaatst zal je merken dat alles direct weg kan e de motor sneller reageerd en ook beter herneemt.

De katvervanger
Een open buis en voor elke uitlaat per type TT iets anders. De co2 uitstoot komt niet door de apk indien er een kat vervanger on der de auto geplaatst is. De katvervanger wordt gemonteerd na de lambdasonde en zal geen problemen gaan geven na de montage onder uw TT. Het rendement is wat groter dan met de katalysator, de motor reageerd sneller, immers is het een open uitlaatgedeelte wat de doorstroming van gassen beter laat verlopen. Minder tegendruk als met een katalysator dus alles gaat soepeler door de uitlaat heen naar buiten. Het rijdt stukken fijner en je waant je meer in een sportwagen qua gedrag van de motor en hoe het onderstel dar weer op reageerd. Om duidelijkheid te verschaffen, het stationair lopen en optrekken is net niet het geluid van de V6 3.2, maar het is geen geluid van een sportuitlaat van bijv. remus of een dergelijk uitlaat merk.

Het geluid
De katvervanger zorgt voor een iets voller geluid bij stationair lopen en bij het optrekken tot de turbo in werking treedt dan zakt het geluid af. Het geluid in de auto wordt vrijwel hetzelfde als met de katalysator, de turbo zal beter hoorbaar zijn in de auto. Het vollere geluid buiten de auto valt binne alleen waar te nemen met de ramen of de kap open. Ik heb zelf een coupe gereden en het geluid was niet storend en als je eenmaal de turbo in werking hebt is de auto gewoonweg stil.

Kosten
Afhankelijk van het merk, en of er tweedehandse zijn en wat de vraagprijs betreft. Tweedehands gaat het meestal om tientjes werk en nieuw enkele honderden euro's.
Montage geschied vrij snel en eenvoudig op een brug, mits de bouten van de katalysator niet vast geroest zitten, dan kunnen de kosten voor montage oplopen. Tijd kost immers geld bij de garages.

Waarom een katvervanger monteren?
Brandstofverbruik daalt mits u niet op dezelfde wijze blijft rijden dan zal alles sneller gaan en het verbruik aannemelijk ongeveer hetzelfde blijven. Motor loopt fijner en vrijer en reageert sneller. Het rij genot wordt ermee verhoogd. En i.c.m. chippen zakt het verbruik bijv. op de snelweg met constant rijden een stuk ten opzichte van met de katalysator. De co2 uitstoot verhoogd wel, er staat immers iets tegenover wat de katalysator wel doet en wat de katvervanger verzuimd. De APK kom je alleen met de katalysator eronder doorheen, dus een nadeel ten opzichte van alle voordelen van een katvervanger is dat die jaarlijks voor de apk verwisselt dient te worden.


-----------------------------------------------------------
Vaak gestelde vragen zijn wat de kosten van de katvervanger waren die ik eronder had. Die was van EPS en heb ik van Wotjek kunnen kopen voor 50 euro tweedehands toen die een R32 aan had geschaft.
Merken die ze leveren, plaats de bevindingen in dit topic als iemand merken en evt. prijzen ervan weet. Ik heb me er eerlijk gezegd niet verder in verdiept daar de katvervanger van EPS naar mijn beleving en ervaringen zeer goed werkt onder een 225 Quattro Coupé. Je merkt het verschil met een standaard blok zeer zeker! Na het chippen wordt het pas echt een groot feest, je kan er zowel erg sportief mee rijden als behouden beschaafd 30 constant mee rijden 20 constant of 10 lukt zelfs. De motor loopt veel vrijer en is iets krachtiger en het geluid neemt buiten en in de auto niet echt toe als met sport einddempers het geval is.
Laatst gewijzigd door Ronnie op wo mar 28, 2007 2:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door MARK
#9816
:D KAT-Specialitzt!!!!!!!!!!!!.......................Jij moet iets met dieren gaan doen Ron! :wink:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#9818
Mark wil je deze even sticky maken? want krijg zeer regelmatig dezelfde vragen via pb en dan is dit een handig topicje om los te branden met vragen en te discusiëren ;)


edit: thnx mark
Gebruikersavatar
door svkaster
#17194
Je vergeet alleen even het milieu te vermelden! :D :D :D

De katalysator hangt er niet voor niets toch!
Gebruikersavatar
door bob
#17195
ronnie zegt
De katalysator
De katalysator is een filtersysteem en alles wat gefiltert wordt kan dus de doorstroming van de uitlaatgassen en druk beïnvloeden. Dit laatste doet de katalysator dus ook, zodra je een katvervanger plaatst zal je merken dat alles direct weg kan e de motor sneller reageerd en ook beter herneemt.

ronnie dit is een chemfabriekje dus geen filter http://www.ecn.nl/h2sf/producten-dienst ... uctie/nox/

doe er 2 paralel en de weerstand is minder en de oppervlak dubbel :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
door screamer
#17201
Het is inderdaad geen filter zoals een luchtfilter of iets dergelijks. Maar de uitlaat gassen gaan nog steeds door een serie van fijnmazige platen (ik dacht van platina), wat de luchtstroom beinvloedt. Het verschil is dat de gassen reageren met het materiaal waar de 'filter' uit bestaat.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#17263
svkaster schreef:Je vergeet alleen even het milieu te vermelden! :D :D :D

De katalysator hangt er niet voor niets toch!
van 123 uitstoot van co2 naar 314 :D (Q7 stoot nog veel meer uit om over de RS4 en RS6 te zwijgen)
Je verbruik gaat omlaag...

BPM zit dr wel erg nuttig op op de auto's... drempels overal... kost je meer brandstof dus meer accijnzen voor t rijk... die kat weg en je kosten zakken... tjah en die CO2 uitstoot -> drempels moeten ze dan ook maar weghalen. t milieu wordt dr niet direct slechter van aangezien dr vele grotere vervuilers over de weg rijden... maar de economie (lees accijnzen) wel :lol:

Maar ik heb dr gewoon een katalysator onder hangen nu...
door nobody79
#19044
ik heb deze downpie gekocht new voor 155,00 euro met verzendkosten
wil dit zeggen je tt veell beter rijd :)
en de geluid klink vetttttttt :)
en je krijg meer pk's erbij

Afbeelding






Afbeelding
Gebruikersavatar
door screamer
#19050
En waar heb je die gekocht als ik vragen mag? De prijs klinkt in ieder geval erg goed. Denk dat ik hem ook maar ga vervangen!

Guy
Gebruikersavatar
door remarc
#19051
Screamer schreef:

En waar heb je die gekocht als ik vragen mag? De prijs klinkt in ieder geval erg goed. Denk dat ik hem ook maar ga vervangen!

Goed plan - groepsaankoop :D :D :D :D
Gebruikersavatar
door screamer
#19058
remarc schreef:Screamer schreef:

En waar heb je die gekocht als ik vragen mag? De prijs klinkt in ieder geval erg goed. Denk dat ik hem ook maar ga vervangen!

Goed plan - groepsaankoop :D :D :D :D
Hahaha, zo blijven we lekker bezig! ;) De LED's zijn de deur uit, goed idee voor een volgende groeps aankoop. :D
Gebruikersavatar
door screamer
#19060
Maar krijg je geen gelul met de APK? Uitstoot te hoog? Het zal ongetwijfeld hoger worden dan met een kat, maar geeft het problemen met APK? Iemand ervaring mee.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#19062
APK geldt de waarde voor ongeveer als je boekje aangeeft... zonder kat ging t van 123 naar 314 aan uitstoot met de katvervanger... ach kleinigheidje blijf je houden toch?! ;) maar dat was dus niet APK proof dus... ook niet al stookte je de motor warm... met een SUV uitstoot onkom je niet aan APK afkeur bij je TT.

Echter... t zit dr zo onder en vanonder de kat... dus die moeite loont wel op jaarbasis.
Gebruikersavatar
door screamer
#19065
Das waar, ff verwisselen met APK dus. Dat is nog wel te overzien.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#19066
half uur op de brug...
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]