- vr jun 20, 2008 11:45
#27819
Ja, dit is een leuke..
Je ziet inderdaad PK aan de motor (overeenkomstig gemeten aan de krukas) en aan PK aan de wielen. De standaard 225PK die opgegeven wordt is van de motor, dus je gaat van 225 naar 268pk. Vermogen aan de wielen is ook goed om te meten, hoe minder verlies hoe beter. In dit geval is het reeel.
In de meeste gevallen wordt het aantal PKs van auto´s weergegeven als zogenaamd DIN pk. Dit is dan altijd gemeten aan het vliegwiel (dus zonder alle andere extra zaken die door de motor worden aangedreven).
DUS bij een Testrun is enkel het aantal PKs aan de wielen correct. PKs van de motor kun je niet meten, tenzij je alle zaken als dynamo, vernsellingsbank, hydraulische pompen etc. verwijderd!!
Wil je werkelijke vermogenstoename zien dan moet je eigenlijk een testrun voor het chippen doen en na het chippen, dan weet je pas echt wat je gewonnen PK´s zijn!