Ikzelf heb mij ook verdiept in het N75 verhaal.
Ik had nml. ná het chippen bij JD-engineering (en dan bedoel ik nadat ik hem dus helemaal soepel en goed had gekregen door bobines/bougies te vervangen), nog een píepkleine aarzeling in het toerengebied zodra de turbo zeg maar net opspoelt, dit is dan enkel als je zeg 60% gas geeft, bij heel weinig gas, of vól gas is er niets merkbaar en spuit hij er vol vandoor.
Ik heb vandaag JD gebeld welke me vertelde dat dit bij alle flink gechiptunede 1.8t blokken zo is (K03 erger dan K04 ivm grote en snelheid opspoelen). Dit heeft met het regelapparaat te maken, welke bij zeg 60% gas net iets teveel boost opgeeft, waardoor onze piepkleine K03 turbo direct spoelt, maar dan regelt het regelapparaat hem ietsje terug, omdat de gasstand maar 60% is. Je krijgt dan een dipje een fractie van een seconde/milisecondes, wat je voelt als een soort van even héél snel en dan weer ietsje terug en dan, als je gewoon doorgast, dat hij gewoon weer vlot doorgaat.
Dit hoort dus gewoon zo en geeft verder niets.
Is niet echt weg te regelen zegt JD, tenzij je hem tammer afstelt, maar dan mis je PK's & NM's.
Wil je mijn uitgebreide, duidelijke omschrijving lezen, klik op spoil:
[spoil]Nou ik heb zojuist JD opgebeld, waarna ik een goede uitleg heb gekregen welke mij érg gerust heeft gesteld!
Het héél eventjes inhouden/stottertje was namelijk niet altijd waarneembaar, ook niet super storend, maar baarde mij gewoon zorgen.
Bij vól gas heb ik er nml nooit last van en duwd hij gewoon prachtig door.
Echter bij een bepaalde gasstand, misschien zo'n 60%, voelde je dat hij zeg maar even iets wat 'te' hard duwde, waarna dat gelijk weer terug geregeld werd en hij dus wat terugviel, alvorens weer lekker door te duwen tot zoveel toeren als je wil. (dit hele inhouden verhalen is een fractie van een kleine seconde hoor)
En bij heel weinig gas, dus rustig stadsrijden, waarbij je elke versnelling heel rustig gas geeft en van zeg 2000rpm tot 3000rpm en dan gewoon weer rustig naar volgende verzet schakeld (het zuinige rijden), was het ook niet waarneembaar.
Ik zal proberen te herhalen wat mij uitgelegd werd (vergeef me als ik het iets anders/verkeerd uitleg):
Martijn van JD heeft het me uitgelegd, het blijkt bij dit soort motor eigenlijk heel vaak aanwezig te zijn, het heeft te maken met het feit dat de computer bij zeg 60% gas een bepaalde te behalen druk opgeeft, zeg 1.1Bar, de druk is dan zeg maar net iets te hoog voor die gasstand en die wordt dan gelijk weer terug geregeld naar zeg 0,9Bar. Waardoor dus héééél eventjes een terugval van 0,2Bar optreedt. Deze 0,2Bar voel je dus.
Dit schijnt niet/zeer moeilijk in te regelen te zijn, want bij volgas treedt dit verschil niet op, daar de computer zich dan niet t.o.v. de gasstand terug wil regelen en dan duwt hij gewoon op volle boost door.
Dit komt met name door de kleine K03 turbo, welke zó snel op wil spoelen, waarna hij dus héél eventjes terug geregeld wordt bij een bepaalde gasstand en dan dus een fractie van een seconde/milisecondes, terug geregelt wordt/terug valt.
Martijn van JD zei dat het mogelijkerwijs heel misschien wel iets bijgeregeld kan worden, maar dat wordt dan meer in de trend van hem ietsje 'tammer' afstellen, dus minder druk, waardoor het niet gebeurd (bij de standaard chip/boost van 0,6Bar bij die gasstand gebeurd het nml. ook niet, althans niet waarneembaar). Maargoed, dat is een oplossing, maar daar wordt mijn TT niet bepaald sneller van.
Tis dus óf het één óf het ander...
Wèl werd mij geadviseerd de N75klep toch te vervangen, als deze een beetje oud is dan zou ook die dit eventjes bijregelen/inhouden deels kunnen veroorzaken.
Dit ga ik dus doen, tesamen met een nieuwe Forge veer. Ik heb een compleet setje besteld bij autosportcompany, zodat ik uit kan proberen welke soepelste reageerd!
Ik ben dus wel gerust gesteld, daar dit volgens JD vaak voorkomt en het een beetje aan het regelapparaat ligt van mijn type (en andere types), dat het dus niet aan defecten in mijn TT ligt en dat het verder géén kwaad kan/schade kan maken.
Groetjes,
Tim
[/spoil]
Wat JD-engineering echter wèl adviseerde, en dat heeft met dit topic te maken, is het vervangen van de N75 klep. Deze is nml. ook om boost bij/af te regelen.
Als deze klep wat oud is (Wat hij bij mij is, want die is denk ik gewoon ook nog uit 1999), dan zou deze weleens wat langzamer kunnen reageren.
Vervangen dus!
Na veel leeswerk kan je hem het beste vervangen voor bestelnummer: 058906283C
Het gaat dan om het cijfer erachter, de 'C'.
Dit schijnt de beste versie te zijn!
Deze zat in oudere TT's standaard, de mijne ook. Maargoed de mijne is dus oud en wil ik vervangen.
De nieuwere TT's hebben vaak type 'F', welke minder schijnt te zijn en voor 'surge' bij gechipte TT's kan zorgen.
Wil je hierover lezen?:
lees alle bladzijdes van dit topic eens
Kortom: Ik heb vandaag een nieuwe 058906283C besteld, komt morgen binnen.
Deze ga ik, tesamen met een setje veren van Forge, welke ik ook besteld heb, testen.
De combinatie tussen een nieuwe N75 klep en de juiste veer kan voor veel souplesse/kracht zorgen!