Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MARK
#1195
Een bekend probleem bij Volkswagen/Audi is het kraken/tikken van de stabilisatorstangrubbers. Eigenlijk zit het probleem niet in de rubbers zelf maar in de kunststof bussen welke op de stabilisatorstang zijn geschoven.
Hiertussen vormt zich in de loop der jaren een roestlaag waardoor de kunstof bussen vast komen te zitten in de rubbers en de bussen zelf gaan draaien over de stabilisatorstang. Als gevolg hiervan treedt er bij het nemen van drempels een kraakgeluid op dat vele verbaasde blikken zal geven.

Er zijn 2 optie's voor het probleem:

Optie 1:

Naar de dealer, deze stopt er twee nieuwe rubbers in en dan ben je er misschien twee
weken vanaf, daarna ga je weer terug en moet de stabilisatorstang maar "even" ver-
vangen worden.

Optie 2:

Auto op de brug of steunen en zelf aan de gang.
:arrow: LET OP: Optie 2 is alleen mogelijk wanneer de stabilisatorstang een
diameter heeft van 20 mm :!:


Zelf heb ik gekozen voor optie 2. :idea:


Werkbeschrijving:

:arrow: Na het op steunen zetten van de auto (voor deze klus heb je niet speciaal een brug nodig) en het demonteren van de voorwielen, krijg je zicht op de stabilisatorstang
De stabilisatorstang is dmv koppelstangen aan beide veerpoten bevestigd, het onderste kogelgewricht dient te worden losgenomen van de stabilisatorstang. Benodigd gereedschap: Ring/Steeksleutel 17 en 18.
De moer draai je los met ringsleutel 18 en tegen het meedraaien van de kogel houd je deze met steeksleutel 17 tegen aan de andere kant.
Wanneer je dit aan bijde kanten hebt uitgevoerd hangt de stabilisatorstang alleen nog in de rubbers welke met een beugel vastgeklemd zitten.
De beugels maak je los mbv een rateltje met dopje 13, nu kun je het rubber met klembeugel wegnemen.
Nu heb je zicht op de kunstof bus welke op de stabistang geklemd zit, deze is er vrij eenvoudig met een schroevendraaier vanaf te breken. Meestal zijn ze al beschadigd of gescheurd waardoor je niet al te veel moete hoeft te verrichten.
De onderdelen welke je nu hebt losgenomen zouden overeen moeten komen met de delen op onderstaande foto:

Afbeelding 1:

Afbeelding

Duidelijk is te zien dat de roest zijn werk heeft gedaan, loopsporen aan de binnenkant van de kunsttof bus zijn hier het bewijs van. Dit is de oorzaak van alle herrie uit de wielophanging.

Nu is het van belang dat alle roest welke zich onder de bus op de stang heeft gevormd wordt verwijderd. Eenvoudig is het niet dus geduld is een eerste vereiste. Wanneer alle roest is verwijderd en het vlak is opgeschuurd, dien je een roestwerende laklaag aan te brengen. Zelf heb ik Zwarte Hammerite glanslak gebruikt, 4 lagen, een harde glade laag is dan het resultaat.
:idea: Het is aan te bevelen de lak een nacht te laten drogen alvorens
de stabilisatorstang weer af te monteren.

Afbeelding 2:

Afbeelding

Voor de montage zijn de volgende delen benodigd:

Rubber (TT 1998 19mm) 1J0 411 314 R (2 stuks)
Beugel (Front/Quattro) 1J0 411 336 D (2 stuks)
Bout M8x18(Alle) N 101 016 03 (2 stuks)


LET OP :!: : Sommige Quattro-uitvoeringen en de vooraangedreven 6 versnellingen uitvoeringen hebben aan de linker kant een andere beugel deze heeft als onderdeelnummer: 8N0 411 335 A

De rubbers zowel aan de binnen als buitenkant licht inmasseren met vaseline (zuurvrij). Vooraf even het talk wat er af fabriek op zit verwijderen.
Rubbers thv plek van bevestiging om de stabilisatorstang drukken en vervolgens het beugeltje eromheen plaatsen.
Beugel aandrukken (vereist enige kracht) en met de hand een boutje er een paar draadgangen indraaien.
Wanneer je dit aan alletwee de kanten hebt kunnen verwezelijken, is het noodzaak de stabilisatorstang te centreren.
Meet het aantal centimeters op vanaf een vast punt bv scharnierpunt draagarm tot buitenkant stabilisatorstang (daar waar de koppelstangen bevestigd worden). Vergelijk dit met de andere kant en zorg dat deze afstand aan bijde kanten gelijk is.
Wanneer dit zo is bevestig dan eerst de koppelstangen. Aanhaalmoment van de moeren op de koppelstangen is; 100 Nm.
Wanneer deze aan beide kanten vast zitten, trek dan de beugels rond de rubbers aan met 25 Nm.
Nu nog de wielen terug plaatsen, bouten aantrekken met 120 Nm, wagen laten zakken en rijden maar.
Een oase van rust zal het zijn wanneer je nu een drempel neemt.

Kosten onderdelen; ong. 30 ?, uren ong 6 - exclusief droogtijd lak.

Succes :!:
Laatst gewijzigd door MARK op zo aug 27, 2006 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#1199
Oh dat is dat geluid dus wat ik hoor als ik dr mee wegrij en de wagen niet geheel warm is... na ff rijden merk je dr geen bal meer van, of let je dr niet meer op.
Gebruikersavatar
door MARK
#1201
Wordt steeds erger.......tot vervelens toe :smt013
Gebruikersavatar
door Ronnie
#1206
MARTT2006 schreef:Wordt steeds erger.......tot vervelens toe :smt013
Bij mij alleen als ie koud is dus zou niet weten wat t is want ga dr niet onder hangen als ie koud weg rijdt :roll:
zal wel meevallen bij mag k aannemen dan.
door GP
#3597
'k Lees de oplossing voor het kraken. Dat maakt mijn vraag van gisteren overbodig. Ik ga ermee aan de slag en vertel over een paar weken over de resultaten. Hartelijk dank, er is uitzicht op kraakloos rijden en daarmee minder aandacht van mensen die zich afvragen wat zich bij mij onder de motorkap afspeelt tijdens het nemen van die vervelende hindernissen de drempels. Een andere oplossing lijkt me nog beter, namelijk het verwijderen van alle drempels, maar ja........... Gr. Ger Prins
Gebruikersavatar
door Ronnie
#3618
Ik heb t kraken weer gehoord... haha dan weet ik tenminste dat ik scherp draai met de auto... het is alleen met heel scherp insturen en met de oprit op te sturen, verder hoor ik t niet maar Mark ik bel je wel als ik weer es wat wil sleutelen ;)
Gebruikersavatar
door charlotte
#3621
Helaas ken ik het geluid, mn TT heeft dat echter alleen aan de achterkant lijkt het wel.
ALs je er niks aan doet, kan dat dan kwaad???

charlotte
Gebruikersavatar
door MARK
#3625
Charlotte.......

is dat niet het kraken van de handrem bij het instappen???

:)
Gebruikersavatar
door charlotte
#3639
uuuhhhh nee want die heb ik er af als ik over drempels rijdt...jij dan???

hahaha
c
Gebruikersavatar
door charlotte
#3679
Solly was een blond grapje. :wink:

Ik weet deels dat inderdaad de handrem aan de achterremmen verbond zit, dus je zou wel eens heel goed gelijk kunnen hebben.
Wat kan ik daar aan doen Mark??

thanx,
charlotte
Gebruikersavatar
door MARK
#3686
:D :D :D Blonde grapjes mogen !!

Waar ik in eerste instantie aan dacht, is dat je het kraken hoorde bij instappen. Wanneer de handrem is aangetrokken worden de achterwielen in principe geblokkeerd. Bij het instappen willen de wielen iets gaan draaien door het inveren van de schokbrekers. Als de handrem niet al te vast staat "kruipen" de remschijven als het ware door de blokken wat een krakend geluid kan veroorzaken.

Je hoort het geluid tijdens het rijden, dit kan dus niet van de achterremmen komen, de schokbrekers achter lijken me ook niet de oorzaak.

Als je nog even geduld hebt wil ik wel even een stukje met je meerijden op de 22'e. Het is moeilijk een geluid te beoordelen :? wanneer je het nog nooit hebt gehoord, dus rijdt liever een keer met je mee!




Mark. :)
Gebruikersavatar
door charlotte
#3690
Ja hoor ik kan wel wachten, ben er al bijna aan gewend intussen.
Durf je wel mee te rijden met me???

c
door lauke
#11878
charlotte schreef:Ja hoor ik kan wel wachten, ben er al bijna aan gewend intussen.
Durf je wel mee te rijden met me???

c
Hoe is dit verhaal afgelopen?
Gebruikersavatar
door petertt
#11880
ik heb nergens geen last van geen gekraak helemaal niks !!
door ruben
#11893
ik heb last als het een tijd droog weer is geweest. dan gaat het kraken als ik een drempel neem. Als er wat regen is gevallen hoor ik niks meer is dit dan ook de stab.stang of zijn het de schokbrekers?
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]