- ma jun 29, 2009 1:32
#39816
Medesleutelaars,
Mijn handvaten vertoonden nogal wat slijt en krasjes dus het werd tijd voor nieuwe en als het zaakje dan toch los moest dan maar gelijk carbon dacht ik zo.
Een tricky klusje, een "how to" voor mensen die in de toekomst hier aan willen beginnen en de zoekfunctie van het forum gebuiken.....hoop ik
Bij de diverse shops op het net staat o.a. "Real Carbon Fibre door handles are a direct replacement for the standard Audi TT interior door handles and are easy to fit." (Bron TT Shop UK)
Easy to fit??
Krijg het idee dat degene die dat geschreven heeft niet weet waar hij het over heeft. Het is te doen maar het is een behoorlijk secuur werkje waar je toch wat sleutelervaring voor nodig hebt wil je de zaak heel, onbeschadigd en weer goed in elkaar krijgen.
Als je het op deze manier doet past alles weer netjes in elkaar na afloop. Heb de foto's met m'n mobiele tel. gemaakt dus de kwaliteit is niet super maar duidelijk genoeg om te zien wat de bedoeling is.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat men weet hoe men het deurpaneel moet losmaken, mocht je dit niet weten dan is hier het linkje naar WAK's TT page voor dat deel -> Deur paneel verwijderen.
Je ziet hier de bijrijderszijde, aan de bestuurderskant zijn de raamschakelaars dubbel uitgevoerd maar het idee is het zelfde. Goed we gaan beginnen....
Snij de foam rond de metalen schijf in het midden van het paneel voorzichtig open met een stanleymes, er liggen wat kabels onder dus even opletten.
Foam terugklappen en metalen bus verwijderen
Omdat we straks aan de andere kant de aluminium bus waar het handvat in zit naar binnen moeten schuiven moet de raamschakelaar eruit want anders gaat dit niet lukken.
Stekker van de raambediening lostrekken.
Voorzichtig met een platte schroevendraaier de schakelaar naar onder loshevelen, het zal een paar keer losschieten maar met een beetje beleid komt hij uiteindelijk.
Schakelaar naar onder eruit schuiven.
Torque schroef aan de bovenkant handvat losdraaien.
Deurpaneel omdraaien en onder spanning de deurhendel naar je toe trekken, let op dat je met de aluminium bus niet over het leer schaaft.
Hendel dus naar boven blijven drukken tot dat de aluminium bus aan de onderkant vrij van het leer is en dan pas de bovenkant naar onder trekken. Je moet hier wel wat kracht zetten anders gaat het fout.
Aan de bestuurderskant zit op deze plek het plastic plaatje van de spiegelbediening, let op dat je hier geen krassen maakt. De alu bus is aan de onderzijde vrij scherp.
Bevestigingsplaatje aan de bovenzijde handvat lostrekken, let op dat je deze straks weer op dezelfde manier terugplaatst. Het plaatje kan ook in het paneel blijven hangen tijdens het lostrekken, haal dit dan even met een tangetje eruit. Vervolgens alu bus aan onderzijde loshalen.
Carbon handvat monteren, bus en plaatje terugplaatsen
Even het paneel omdraaien, je kunt de schakelaarbehuizing die met het naar binnen trekken van het handvat is los komen te liggen beter even weghalen.
Deze kun je straks er weer in schuiven en zo komen de schakelaars weer op de juiste hoogte te liggen.
Ok weer terug naar de andere kant, op deze manier het handvat terug plaatsen, bovenzijde is een beetje wrikken maar het komt goed. Weer opletten aan de onderkant ivm beschadigingen.
Nu aan de achterzijde de schakelaar behuizing op zijn plaats schuiven, als je in het gat kijkt zie je een soort slee waar deze behuizing in valt. Voorzichting erin schuiven en doordrukken tot je een klik hoort.
Gewoon even goed kijken en je de tijd nemen, doe je dit niet goed gaat je raamschakelaar niet goed in de alu bus vallen en kun je straks alles weer loshalen.
De torque aan de bovenzijde weer vast schroeven, van te voren even kijken of het plaatje aan de bovenkant en het gat nog overeenkomen, anders even met een dun schroevendraaiertje uitlijnen.
Schakelaar en stekker weer terugplaatsen.
Metalen bus weer erin schuiven, paneel even omdraaien en controleren of de gaten aan de onderkant van het handvat op 1 lijn zitten anders heb je straks problemen met het terugplaatsen van het paneel in de auto.
Het zaakje weer netjes afplakken.
En voila het resultaat, op naar de auto om het paneel terug te plaatsen.
Het eerste paneel was een beetje uitzoeken maar de 2e keer deed ik het in een uurtje incl loshalen en terugplaatsen paneel in de auto.
Neem vooral je tijd, voorkom beschadigingen of dat de zaak slecht in elkaar zit, en dan komt het vanzelf dik voor mekaar.
Succes ermee!
Grtz Henk
Mijn handvaten vertoonden nogal wat slijt en krasjes dus het werd tijd voor nieuwe en als het zaakje dan toch los moest dan maar gelijk carbon dacht ik zo.
Een tricky klusje, een "how to" voor mensen die in de toekomst hier aan willen beginnen en de zoekfunctie van het forum gebuiken.....hoop ik
Bij de diverse shops op het net staat o.a. "Real Carbon Fibre door handles are a direct replacement for the standard Audi TT interior door handles and are easy to fit." (Bron TT Shop UK)
Easy to fit??
Krijg het idee dat degene die dat geschreven heeft niet weet waar hij het over heeft. Het is te doen maar het is een behoorlijk secuur werkje waar je toch wat sleutelervaring voor nodig hebt wil je de zaak heel, onbeschadigd en weer goed in elkaar krijgen.
Als je het op deze manier doet past alles weer netjes in elkaar na afloop. Heb de foto's met m'n mobiele tel. gemaakt dus de kwaliteit is niet super maar duidelijk genoeg om te zien wat de bedoeling is.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat men weet hoe men het deurpaneel moet losmaken, mocht je dit niet weten dan is hier het linkje naar WAK's TT page voor dat deel -> Deur paneel verwijderen.
Je ziet hier de bijrijderszijde, aan de bestuurderskant zijn de raamschakelaars dubbel uitgevoerd maar het idee is het zelfde. Goed we gaan beginnen....
Snij de foam rond de metalen schijf in het midden van het paneel voorzichtig open met een stanleymes, er liggen wat kabels onder dus even opletten.
Foam terugklappen en metalen bus verwijderen
Omdat we straks aan de andere kant de aluminium bus waar het handvat in zit naar binnen moeten schuiven moet de raamschakelaar eruit want anders gaat dit niet lukken.
Stekker van de raambediening lostrekken.
Voorzichtig met een platte schroevendraaier de schakelaar naar onder loshevelen, het zal een paar keer losschieten maar met een beetje beleid komt hij uiteindelijk.
Schakelaar naar onder eruit schuiven.
Torque schroef aan de bovenkant handvat losdraaien.
Deurpaneel omdraaien en onder spanning de deurhendel naar je toe trekken, let op dat je met de aluminium bus niet over het leer schaaft.
Hendel dus naar boven blijven drukken tot dat de aluminium bus aan de onderkant vrij van het leer is en dan pas de bovenkant naar onder trekken. Je moet hier wel wat kracht zetten anders gaat het fout.
Aan de bestuurderskant zit op deze plek het plastic plaatje van de spiegelbediening, let op dat je hier geen krassen maakt. De alu bus is aan de onderzijde vrij scherp.
Bevestigingsplaatje aan de bovenzijde handvat lostrekken, let op dat je deze straks weer op dezelfde manier terugplaatst. Het plaatje kan ook in het paneel blijven hangen tijdens het lostrekken, haal dit dan even met een tangetje eruit. Vervolgens alu bus aan onderzijde loshalen.
Carbon handvat monteren, bus en plaatje terugplaatsen
Even het paneel omdraaien, je kunt de schakelaarbehuizing die met het naar binnen trekken van het handvat is los komen te liggen beter even weghalen.
Deze kun je straks er weer in schuiven en zo komen de schakelaars weer op de juiste hoogte te liggen.
Ok weer terug naar de andere kant, op deze manier het handvat terug plaatsen, bovenzijde is een beetje wrikken maar het komt goed. Weer opletten aan de onderkant ivm beschadigingen.
Nu aan de achterzijde de schakelaar behuizing op zijn plaats schuiven, als je in het gat kijkt zie je een soort slee waar deze behuizing in valt. Voorzichting erin schuiven en doordrukken tot je een klik hoort.
Gewoon even goed kijken en je de tijd nemen, doe je dit niet goed gaat je raamschakelaar niet goed in de alu bus vallen en kun je straks alles weer loshalen.
De torque aan de bovenzijde weer vast schroeven, van te voren even kijken of het plaatje aan de bovenkant en het gat nog overeenkomen, anders even met een dun schroevendraaiertje uitlijnen.
Schakelaar en stekker weer terugplaatsen.
Metalen bus weer erin schuiven, paneel even omdraaien en controleren of de gaten aan de onderkant van het handvat op 1 lijn zitten anders heb je straks problemen met het terugplaatsen van het paneel in de auto.
Het zaakje weer netjes afplakken.
En voila het resultaat, op naar de auto om het paneel terug te plaatsen.
Het eerste paneel was een beetje uitzoeken maar de 2e keer deed ik het in een uurtje incl loshalen en terugplaatsen paneel in de auto.
Neem vooral je tijd, voorkom beschadigingen of dat de zaak slecht in elkaar zit, en dan komt het vanzelf dik voor mekaar.
Succes ermee!
Grtz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op di jun 30, 2009 9:23, 4 keer totaal gewijzigd.