- vr nov 06, 2009 16:02
#44467
Rokky, je moet weten dat ik werktuigbouwkundige ben en erg gepassioneerd met het vak bezig ben. Vanuit die context weet ik erg veel. Mijn kracht is het precies pinpointen van die zaken die er toe doen. Of dat met onderhoud of constructie te maken heeft, dat maakt niet uit. Door het combineren van theoretische kennis en praktijk zijn mij de dingen snel duidelijk. Een voorbeeld; je kent mijn verhaal van het tunen. Ik vroeg me een keer af WAT is er nou gebeurt? Vanuit school kende ik de theorie van compresoren (turbo in de volksmond). Het hele verhaal is toen uit de doeken gedaan hoe de/een gasstroom verloopt. Dat is zo met stoomturbines, gasturbines, vliegtuigmoteren en de compressoren die wij in onze auto hebben zitten.
In een compressor heb je een rotor met schoepen (rotorschoepen) en statorschoepen. Deze laatste kunnen ingesteld worden in een bepaalde hoek. Ik ga nu niet in op de stromingsleer, maar je snapt dat de stroming van een gas (lucht in dit geval) in een bepaalde hoek op de rotor staat. Die hoek van de stator wordt aangedreven door waarschijnlijk een actuator (een electromotor waaruit een schroefspindel komt). En die motor wordt weer bestuurd door het motor management. Tsja, en die tuners spelen DAAR dus op in. Ze veranderen de kenvelden die betrekking heeft op de stator hoek aangedreven electromotor. En dan dan kunnen ze nog wat doen het de brandstof hoeveelheid en tijdstippen. Allemaal niet zo’n hokus pokus.
Met andere woorden ik herken heel snel en scheidt de bullshit van de feiten die over ons wordt uitgestort.
Waarom ik zo negatief ben over dealers is dat ze altijd
1) erg veel geld vragen voor hun diensten. Ik vind het niet in verhouding staan tot
2) heel vaak zaken aan de auto uitvoeren die IK niet nodig acht
3) en er geen contact wordt gelegd met mij of reparatie/vervanging of wat dan ook of nodig mocht blijken.
4) Datgeen ik wel naar gekeken zou moeten worden/gerepareerd zou moet zijn, dat ze dat juist NIET doen. Dit zijn meestal de heel lastige te vinden probleempjes. Maar ja, daar zijn ZIJ de specialist in!?
ik heb vroeger een oom gehad die destijds een garage bedrijf heeft gehad. Hij heeft iets gezegt wat me nog steeds bij staat (gecombineerd wat ik later hoorde): als er niks kapot is blijf er dan vanaf. Ik heb zelfs een briefje (nu nog) hangen op het prikbord dat zegt: if it works, don’t fix it.
Om terug te komen op het olie verbruik verhaal. Op dit moment twijfel ik een beetje om de olie te gaan verversen. Waarom? Enerzijds weet ik uit een onderzoek dat de eigenschappen van olie niet verandert. De smeerbaarheid en opname capaciteit van water verandert niet tot heel weinig. Dat de olie zwart wordt doet er niet toe. Dat is alleen maar koolstof. En koolstof smeert als de beste. Buiten dat dient olie voor 98% om te koelen. Dat Audi beweert met de olie 2 jaar of 30000 km uit te kunnen is logisch. Het is een synthetische olie (die altijd al duurder was/is) die door zijn toevoegingen zulke eigenschappen heeft gekregen die het nu heeft. Ik ken bv een verhaal dat iemand 80.000km+ had gereden door niet de olie te verversen. Wel het filter! Tussentijds, want dat is wel van belang.
Anderzijds is het wel de eerste olie vanuit de fabriek. Dus de eerste metaaldeeltjes zeven nog steeds rond in de motor. Als ik geluk heb zitten ze in het filter. Ik heb nog een klein jaar te gaan voordat er een service beurt zou moeten plaats vinden. Als dat in september gebeurt, de maand waarin de auto gekocht is, zal de km stand ruim 30.000km+ bedragen.
Arie
In een compressor heb je een rotor met schoepen (rotorschoepen) en statorschoepen. Deze laatste kunnen ingesteld worden in een bepaalde hoek. Ik ga nu niet in op de stromingsleer, maar je snapt dat de stroming van een gas (lucht in dit geval) in een bepaalde hoek op de rotor staat. Die hoek van de stator wordt aangedreven door waarschijnlijk een actuator (een electromotor waaruit een schroefspindel komt). En die motor wordt weer bestuurd door het motor management. Tsja, en die tuners spelen DAAR dus op in. Ze veranderen de kenvelden die betrekking heeft op de stator hoek aangedreven electromotor. En dan dan kunnen ze nog wat doen het de brandstof hoeveelheid en tijdstippen. Allemaal niet zo’n hokus pokus.
Met andere woorden ik herken heel snel en scheidt de bullshit van de feiten die over ons wordt uitgestort.
Waarom ik zo negatief ben over dealers is dat ze altijd
1) erg veel geld vragen voor hun diensten. Ik vind het niet in verhouding staan tot
2) heel vaak zaken aan de auto uitvoeren die IK niet nodig acht
3) en er geen contact wordt gelegd met mij of reparatie/vervanging of wat dan ook of nodig mocht blijken.
4) Datgeen ik wel naar gekeken zou moeten worden/gerepareerd zou moet zijn, dat ze dat juist NIET doen. Dit zijn meestal de heel lastige te vinden probleempjes. Maar ja, daar zijn ZIJ de specialist in!?
ik heb vroeger een oom gehad die destijds een garage bedrijf heeft gehad. Hij heeft iets gezegt wat me nog steeds bij staat (gecombineerd wat ik later hoorde): als er niks kapot is blijf er dan vanaf. Ik heb zelfs een briefje (nu nog) hangen op het prikbord dat zegt: if it works, don’t fix it.
Om terug te komen op het olie verbruik verhaal. Op dit moment twijfel ik een beetje om de olie te gaan verversen. Waarom? Enerzijds weet ik uit een onderzoek dat de eigenschappen van olie niet verandert. De smeerbaarheid en opname capaciteit van water verandert niet tot heel weinig. Dat de olie zwart wordt doet er niet toe. Dat is alleen maar koolstof. En koolstof smeert als de beste. Buiten dat dient olie voor 98% om te koelen. Dat Audi beweert met de olie 2 jaar of 30000 km uit te kunnen is logisch. Het is een synthetische olie (die altijd al duurder was/is) die door zijn toevoegingen zulke eigenschappen heeft gekregen die het nu heeft. Ik ken bv een verhaal dat iemand 80.000km+ had gereden door niet de olie te verversen. Wel het filter! Tussentijds, want dat is wel van belang.
Anderzijds is het wel de eerste olie vanuit de fabriek. Dus de eerste metaaldeeltjes zeven nog steeds rond in de motor. Als ik geluk heb zitten ze in het filter. Ik heb nog een klein jaar te gaan voordat er een service beurt zou moeten plaats vinden. Als dat in september gebeurt, de maand waarin de auto gekocht is, zal de km stand ruim 30.000km+ bedragen.
Arie