- di okt 27, 2009 23:19
#44160
Een tijdje terug reed ik van Barendrecht naar Middelburg op en neer. Tijdens deze ritten heb ik het e.e.a. getest. Zo heb ik met euro95 en 98 gereden. Flink gegast, maar ook rustig gereden op de automaat.. oh enne, ik heb een 1.8 tfsi die gechipt is.
Het verschil in verbruik maakt het niet tot heeeel weing uit met euro95 of 98. In het voordeel van 98. Echter heb ik het idee dat ik ook rustiger reed, waarschijnlijk is het verbruik daardoor minder geweest. Het is wel nog steeds zo dat de motor soepeler draait. Het verschil is wel flink minder nadat de motor gechipt is.
Het verschil in flink doorrijden en rustig rijden, maakt heel veel uit in verbruik. Zoveel zelfs dat ik met rustig rijden met een volle tank 3 dagen op en neer kon rijden en bij flink doorrijden dat 2 en half keer kon. Je moet het rustig rijden zo zien als gewoon met he tverkeer meerijden en aan de snelweg snelheid houden en bij flink doorrijden dat je van kluster naar kluster gast. (op snelwegen heb je vaak dat er een klutje auto’s bijeen zijn, dan weer een tijd niets en vervolgens weer een klutje auto’s)
Het gebruik van de airco heb ik niet echt in het verbruik terug gezien, wat ik raar vind.
Wel heb ik een tip; als je rustig rijdt op de snelweg, zal je spoiler niet uitkomen. Althans niet boven de 120. Er is een klein verschil in verbruik te zien aan je boordcomputer als je de spoiler zelf uitzet bij 100-120 km/uur. Nadien heb ik over dit gegeven nagedacht en het laat achteraf verklaren. Bij ingetrokken spoiler, zal de lucht aan de auto willen kleven. Er onstaat op een hoogte van 50 cm, net achter de auto, een wat lagere druk dan elders. Bij gebruik van de spoiler zal de luchtstroom eerder de auto ‘loslaten’. En dat geeft een ietswat economischer verbruik wat je aan de boardcomputer ziet. Dit geeft een duidelijker beeld dan het verschil euro95-98.
Arie
Het verschil in verbruik maakt het niet tot heeeel weing uit met euro95 of 98. In het voordeel van 98. Echter heb ik het idee dat ik ook rustiger reed, waarschijnlijk is het verbruik daardoor minder geweest. Het is wel nog steeds zo dat de motor soepeler draait. Het verschil is wel flink minder nadat de motor gechipt is.
Het verschil in flink doorrijden en rustig rijden, maakt heel veel uit in verbruik. Zoveel zelfs dat ik met rustig rijden met een volle tank 3 dagen op en neer kon rijden en bij flink doorrijden dat 2 en half keer kon. Je moet het rustig rijden zo zien als gewoon met he tverkeer meerijden en aan de snelweg snelheid houden en bij flink doorrijden dat je van kluster naar kluster gast. (op snelwegen heb je vaak dat er een klutje auto’s bijeen zijn, dan weer een tijd niets en vervolgens weer een klutje auto’s)
Het gebruik van de airco heb ik niet echt in het verbruik terug gezien, wat ik raar vind.
Wel heb ik een tip; als je rustig rijdt op de snelweg, zal je spoiler niet uitkomen. Althans niet boven de 120. Er is een klein verschil in verbruik te zien aan je boordcomputer als je de spoiler zelf uitzet bij 100-120 km/uur. Nadien heb ik over dit gegeven nagedacht en het laat achteraf verklaren. Bij ingetrokken spoiler, zal de lucht aan de auto willen kleven. Er onstaat op een hoogte van 50 cm, net achter de auto, een wat lagere druk dan elders. Bij gebruik van de spoiler zal de luchtstroom eerder de auto ‘loslaten’. En dat geeft een ietswat economischer verbruik wat je aan de boardcomputer ziet. Dit geeft een duidelijker beeld dan het verschil euro95-98.
Arie