Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door wil.berlin
#50130
Hoi allen,

Ik heb een audi tt uit 1999 waar ik zeer tevreden mee ben op een ding na. De auto radio. Het geluid is geweldig
daar ligt het niet aan. Het is het bekende probleem met de volumeknop. Bij koud weer duurt het 20min
voordat de volumeknop het weer doet. Schijnbaar komt dit heel vaak voor op de concert 1 autoradio.
Je kunt dit probleem verhelpen door de volumeknop voor +/-150 euro te laten maken. Zie onderstaande link.

http://www.verotronics.n

Tip: schijnbaar kun je de concert1 radio nieuw bestellen als je de
concert1 inlevert bij audi veldhoven. Kosten 280euro,- als er nog voorraad is?.



Maar ik dacht ik ga mijn radio upgraden naar een concert 2 radio. Navraag bij audi nl
Deze worden niet meer geleverd. Nieuwprijs +/-600.
Dus ik ben gaan zoeken op internet. In nl kun je de concert2 nauwelijks vinden.
Maar uiteindelijk heb ik 2ehands voor 225euro een concert2 gevonden.
Let wel op voor het juiste model concert2. Je hebt ook concert2 modellen
voor een audi a3. Ziet er hetzelfde uit maar past niet/volume knop steekt
uit waardoor het klepje niet dicht gaat. Wat me wel opviel. In D vind
je de concert2 modellen wel.
Dus ik dacht mooi ik ben klaar. Schijnbaar dus niet.
Als ik de motor uit zet gaat de autoradio niet autom. uit.
Bepaalde lampjes van de radio branden niet en schijnbaar
gaat de radio na +/-2uur uit. Drama.
Na veel zoeken kwam ik er achter dat er een CAN-bus
tussen de radio en de auto geplaatst moet worden.
Dan pas werkt de radio voor 100% Schijnbaar zit de canbus
er pas in vanaf model 2002/2003 audi tt.
De concert 1 werkt analoog en de concert2 digitaal.
Kosten can-bus + inbouw 175euro.



Dus alles bij elkaar heeft mij deze upgrade concert1---->concert2 radio 400euro
gekost. Dan na te gaan dat je dan gewoon een radio/cd player hebt verder
niks nada geen mp3 maar wel een geweldig geluid BOSE.
Zie onderstaande link voor inbouw canbus.

http://www.coendonkers.nl/deb/index.php ... 3&Itemid=6

Ik heb de concert2 op het volgende adres gekocht.

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 38203.html

Dus het moraal van het verhaal is.

Let op als je de concert1 radio wil upgraden naar concert2 op het volgende.
Audi tt model 1998 t/m 2002/2003 hebben voor deze upgrade een canbus
nodig.

Dus overweeg als het je puur om de volumeknop te doen is geen upgrade
maar reparatie van de radio. Kosten 150euro. Zie link,

http://www.verotronics.n

De reden dacht ik voor de concert radio kies is het geweldige geluid
en visueel. Ik vind persoonlijk de autoradio's die niet passen (frontjes)
er niet uit zien. Schijnbaar werken de bose boxen ook niet met andere radio's.
Tja je hebt de de ruime keus uit 2radio's voor de audi tt model 1998/2002/2003.
concert1/2.


:(

Veel succes.
Gebruikersavatar
door aaldert
#50137
Het gaat allemaal niet van harte, inderdaad, even upgraden naar een Concert 2. Ik ben zelf nog bezig, want de Can-bus simulator die ik had besteld had kuren (uitvallen elke minuut, om daarna weer aan te gaan). Alle dradenwirwar was ook een ramp, omdat iemand (on)vakkundig had zitten knippen, dus dat is een middagje solderen in de kou geweest.

Sowieso natuurlijk redelijk debiel dat ze a) Chorus 1 radios hebben geleverd zonder CD-wisselaar aansluiting (die had ik eerst erin zitten) maar dan wel werkend op je Bose systeem. Hoe useful. En dan b) absoluut een onmogelijk upgrade-path hebben naar een Concert 2 wegens Can-bus. Ja, met third party homebrew electronica ja (die Can-bus simulators). Wat in wezen geen fluit voorstelt technisch, maar iemand moet het toch maar maken. En dan via Vag-com je speaker settings moeten instellen :)

De radio (nieuw) zelf heb ik uit de US laten komen voor $39 plus $60 shipping, maar evengoed was dat nog best een redelijke deal, aangezien die dollar 3x niks kost. Zijn wel de RDS genres anders dus alles is 'COUNTRY' :)

Ik heb zelf zonder Can-bus simulator nog wat rare quirks, waarvan ik hoop dat ze met canbus weggaan zoals regelmatig in SAFE mode terugspringen als de radio een dag of wat niet aan is geweest, en plots lichter/donkerder worden van het display. Nou kan dat laatste best zijn omdat het x minuten heeft geduurd sinds ik aan een knop heb gezeten, of omdat de dynamo meer of minder stroom levert, geen idee. Maar het viel me iig op.

Maargoed, enige euros lichter, hoop ik wel dat je er plezier van hebt. Past iig wel mooi in het interieur en het staat niet zo dom met een cassettebandje-slot, ik bedoel hallo, de jaren 80 zijn geweest :)
Gebruikersavatar
door jan.luppes
#50140
Een Amerikaans model radio werkt met andere frequenties dan een Europees model. Ik kon gewoonweg bijvoorbeeld skyradio niet ontvangen op mijn amerkikaans model. MIjn TT kwam dus uit amerika en ik heb mijn radio moeten omruilen voor een europees model om normaal allee zenders te kunnen ontvangen
Gebruikersavatar
door aaldert
#50144
Verhip! Hij gaat inderdaad in stappen van 200KHz. Had ik nog niet eens gezien (ik seek altijd alleen maar). Weer een reden om de hele toestand aan gruzelementen te slaan.

Wel net de Can-bus simulator terug gehad met de fantastische omschrijving "A special software has been loaded on your interface". Die kan ik nog eens gaan proberen binnenkort, misschien dat het nu beter werkt, zonder spontane power failures.
door pussykillah
#50756
Ik heb een TT uit 2001, er zit nu geen radio in.
Wil er nu een Concert 2 inzetten Moet ik wel zo'n canbus geval ertussen zetten? of is dat onder 2001 modellen?

grt
Gebruikersavatar
door aaldert
#50757
Volgens mij vanaf modeljaar 2002, dus het zou kunnen dat je Can-bus hebt. Je zou het eventueel kunnen zien aan de hoeveelheid draden die je zwarte ISO stekker in gaan. De modellen zonder Can-bus steken daar een draad in voor de verlichting, een draad voor contact en eventueel nog een voor het snelheidssignaal (al kon ik deze in mijn TT niet vinden, de snelheidsafhankelijke volumeregeling hoort eigenlijk ook uit in de TT). Als je Can-bus hebt gaat dit allemaal over het kleine groene stekkertje, al wordt dit stekkertje ook gebruikt in de oudere modellen, mits je een boordcomputer hebt (en dan zitten er 3 draden aan).

Oh en als je dus geen Can-bus hebt in de TT, dan gaat je radio na een uur uit, gaat de verlichting van de knoppen niet aan, en gaat de radio niet automatisch uit als je de sleutel uit het contact haalt. Verder werkt het op zich dus wel als je dit geen probleem vindt. Ik had zelf nog het bijkomende probleem dat om de haverklap de radio in SAFE mode sprong, maar dat kan ook komen doordat al deze extra draden de radio in gaan (verlichting, contact, etc) en wellicht wat vreemds veroorzaken.

Helaas ben ik nog nergens Can-bus adapters tegengekomen die ook het RDS signaal in het BIS/FIS tekenen. Heb uiteindelijk zo'n ding van KufaTec gekocht op Ebay voor 25 euro, +20 verzendkosten, en nog eens 7,70 om hem retour te sturen (was de eerste keer defect). Maar deze lijkt nu wel te werken.
Gebruikersavatar
door Martijne
#54200
HI

Ik heb net een topic geplaatst in de onderdelen rubriek.

Ik heb namelijk een CAN adapter liggen omdat ik mijn TT'tje verkocht heb.

Als iemand interesse heeft, hoor ik het wel!

Groet
Martijn
door Rodie
#54218
pussykillah schreef:Ik heb een TT uit 2001, er zit nu geen radio in.
Wil er nu een Concert 2 inzetten Moet ik wel zo'n canbus geval ertussen zetten? of is dat onder 2001 modellen?

grt
Ik heb eventueel een Concert II te koop voor je..heb geen idee of je een canbus nodig hebt of niet..daar zou ik je niet bij kunnen helpen :P
door MarcelR
#54222
Weet iemand toevallig wat er gedaan word aan de volumeknop/potmeter van de radio als deze gemaakt word?
Word hij vervangen, schoongemaakt of wat anders?
Gebruikersavatar
door denders
#54226
Oude potmeters kun je schoonmaken, of gewoon vervangen/electronicazaakje af dan ben je zo geholpen.
Is ook best zelf te doen met een solderboutje lijkt mij.

Toen ik de auto kocht had de eerste eigenaar er 2 cd's tegelijk ingepropt. (hoe vergeetachtig kun je zijn :shock: )
Wel nog later over gesproken met de dealer waar ik hem gekocht had maar zelf even gekeken.. Radio opengemaakt klaar, werken weer gelukkig!
Dus het mechaniek kan best wat hebben van de Concert2!
Dat was mijn eigen volumeprobleem bij cd's afspelen haha

Het volumeprobleem specifiek wordt hier ook besproken elders op het forum, dan gaat het puur om de processor en software probleem wat bij bepaalde jaren voorkwam.
door MarcelR
#54230
Ok duidelijk verhaal.

Dat van de software had ik ook ergens gelezen...iets met russen ofzo?
Maar m'n broer is erg handig met electronica, dus vandaar m'n vraag. Want waarom 150 euro betalen als het ook voor veel minder kan :D
Gebruikersavatar
door denders
#54232
Precies!

Laat hem dan even rustig kijken met een goed lampje erop! :wink:
Onnodig geld uitgeven zou ik ook waar voor je kunnen nemen overigens... :roll:

Succes.
door MarcelR
#54236
hahaha ik denk dat er wel meer mensen zijn die dat kunnen ;)

Ik heb er nog geen problemen mee, maar tegen de tijd dat het gebeurt en wil lukken dan post ik het wel. (onderdeel nummers, kleine how to oid)
Gebruikersavatar
door aaldert
#54240
Mocht het aan de knop zelf liggen, het is in elk geval geen potmeter, maar een draaiknop met 'clicks'. Die dus elke keer als je hem een stapje draait contact maakt, iig geen standaard potmeter.

Het andere probleem is klunzig design van de software, effectief slijt je EEPROM gedeelte van de microcontroller van het draaien aan je volumeknop, en na zo'n 10000 'stapjes' is de koek op. In principe zou je ook gewoon het ROM gedeelte kunnen kopieren in een nieuwe microcontroller, maar dan ben je na 10000 keer draaien weer aan de beurt. Die russen hebben de software wat aangepast zodat het minder slijt (en minder vaak het volume opslaat).

Dat laatste valt zelf wel te doen maar je hebt er in elk geval zo'n microcontroller voor nodig, iets om hem te kunnen programmeren en de skill om dat ding uit je radio te solderen (volgens mij is het zo'n SMD uitvoering, dus vrij lastig). Maar voor wie een challenge zoekt.. :)
door MarcelR
#54429
:shock: ok....herprogammeren gaat hem niet worden vrees is. Maar eruit solderen moet nog wel lukken.
Ik zal tegen die tijd wel kijken wat ik doe...en m'n broer ff aan z'n jas trekken want electronica is niet mijn sterkste kant :oops:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]