Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door denders
#49780
Ik weet nog wel dat Kroon olie de grootste rommel was voor je motor die je kon hebben..
Wat liep dat een stuk minder soepel als de rest zeg!
Nooit meer Kroon aangeraakt en zal het ook niet meer doen :wink:

Zal wel veel veranderd zijn in de tijd, ondanks ik nog niet zo'n hoge leeftijd heb :roll:

Heb er de olie van de dealer inzitten, De Shell long life variant.
Maar als je het zelf doet, kijk altijd naar de SAE waarde!
Hoe hoger de letter in het alfabet hoe beter de olie specificaties.

Ik had een keer B merk olie en daar kon duurdere race olie niet aan tippen van een bekend merk!

Gewoon wisselen wanneer het aangegeven is, niet eerder, zeker met die long-life olie.
Het mag wel, maar als je banden nog goed zijn ga je ze ook niet vervangen in een normale situatie toch?
Laatst gewijzigd door denders op do mar 04, 2010 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#49788
Eind van deze maand ga ik met de TT op wintersport en hij zit qua kilometers dan precies net op het moment van een beurt.
Voordat ik dus op wintersport ga, wil ik zelf even op de brug een oliewissel doen en alle filters vervangen.

Nu ben ik gisteren op jacht geweest naar een goede kan 5W30 olie.
Bij Brezan automaterialen vroegen ze voor een kan 5W30 Castrol Edge maarliefst € 100,- euro!
Ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, en zoals ik al aangaf in een eerdere post, prefereer ook ik de 'A'merken, waarbij ik weet dat CASTROL EDGE zeer zeker een hele goede olie is.

Echter vindt ik 100 euro voor 5 liter wel een boel geld.
Ik zal vandaag eens langs een grote Shell pomp rijden om te kijken wat een 5 liter kan 5W30 Shell Helix Ultra (Extra???) kost, wat ook zeer goede olie is en waarvan natuurlijk altijd makkelijk onderweg waar dan ook ter wereld kleine flesjes te koop zijn om bij te vullen.

Iemand anders nog tips welke (5liter kannen) 'A'merken qua prijs/prestaties aantrekkelijk zijn?

Wie weet trouwens goed uit te leggen hoe het zit met de vereiste 'VW specs', wat aangeduid wordt met bijvoorbeeld: 504.00/ 507.00 of 502.00, 505.00?
(wat staat er eigenlijk in de TT mk1 handleiding over de oliespecs?)
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#49790
ik gooi altijd valvoline synpower XLIII 5W30 in m`n auto. een zeer goede olie is dat voor een
mooie prijs en minstens zo goed als castrol en ook nog goedkoper.

we verkopen zelf al zo`n 6 jaar deze olie en nog nooit klachten of problemen er mee gehad.

grTTz. dennis
door allewijn
#49798
goTTzilla schreef:ik gooi altijd valvoline synpower XLIII 5W30 in m`n auto. een zeer goede olie is dat voor een
mooie prijs en minstens zo goed als castrol en ook nog goedkoper.

we verkopen zelf al zo`n 6 jaar deze olie en nog nooit klachten of problemen er mee gehad.

grTTz. dennis
Ik heb er nu ook dezelfde Valvoline 5W30 inzitten.
Echter is deze toen gevuld door de garage waar hij normaliter in onderhoud is.
Nu ik echter volgende week ZELF de TT wil voorzien van een beurtje (oliewissel en filters), moet ik ook zelf de olie kopen.
5 liter Castrol EDGE 5W30 voor 100 euro vond ik wat veel van het goede.
Dus nu uitzoeken waar ik die goedkoper kan krijgen en anders een 5 Liter kan Shel Helix Ultra Extra of een 5 liter kan Valvoline Synpower XLIII zoeken.
Denk dat rond de 60 euro voor 5 liter een 'normale' prijs is?

Overigens HOEFT het trouwens geen 5W30 te zijn, het mag ook een andere viscositeitenverhouding hebben, zoals: 0W30, 5W30, 0W40 óf 5W40
Allen mogen volgens castrol in mijn 1.8t blok.
MARK van het forum gaf trouwens ook al te kennen dat ik ook goed 5W40 kan gebruiken.
Mocht er nog prijsverschil in deze viscositeiten zitten, dan zal dat oa mijn keus bepalen.
door Jerry
#49800
allewijn schreef: Nu ben ik gisteren op jacht geweest naar een goede kan 5W30 olie.
Bij Brezan automaterialen vroegen ze voor een kan 5W30 Castrol Edge maarliefst € 100,- euro!
Ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, en zoals ik al aangaf in een eerdere post, prefereer ook ik de 'A'merken, waarbij ik weet dat CASTROL EDGE zeer zeker een hele goede olie is.

Echter vindt ik 100 euro voor 5 liter wel een boel geld.
Omdat mijn TT ook aan een beurt toe is, ben ik nav deze Topic opzoek gegaan naar Castrol motorolie en ik kom de volgende link tegen waar de prijzen mijn inziens wel meevallen.

http://www.protex.nl/N_frame.html?http: ... _13-1.html

Zie ook op de site het motorolieadvies...

Groet,

Jerry
door ptie
#49839
allewijn schreef:Wie weet trouwens goed uit te leggen hoe het zit met de vereiste 'VW specs', wat aangeduid wordt met bijvoorbeeld: 504.00/ 507.00 of 502.00, 505.00?
(wat staat er eigenlijk in de TT mk1 handleiding over de oliespecs?)
Ik kan je dit wel vertellen, maar dan moet ik een hoop Duits overtypen. En daar word ik ook niet wijzer van ;)

Verder goede vraag, dus iemand? Ik zou dit graag willen weten voor een 165Kw. Ik zie namelijk dat er in het Duits hiervoor een uitzondering wordt gemaakt.
door allewijn
#50000
Ik heb 5 liter (een kan van 4 liter en een 1 liter fles) gekocht van VALVOLINE SYNTHPOWER XLIII 5W30.
Ik had bij de automaterialenzaak de keuze uit Castrol Edge 5W30, Kroon 5W30 of Valvoline 5W30.
De verkoper vertelde ook nog steeds slechte ervaringen met Kroon te hebben, dus deze viel meteen af.
Castrol was ook volgens hem zeer goed, maar 5 liter kostte toch zo'n 90 euro.
De nieuwe Valvoline Synthpower XLIII zou volgens hem net zo goed zijn als Castrol Edge en hiervan was 5 liter maar 70 euro.
Ik heb dus gekozen voor Valvoline, ook omdat mijn TT bij vorige onderhoudsbeurten ook altijd door de garage met Valvoline werd gevuld.
Als er altijd al Castrol in had gezeten, had ik daarvoor gekozen.
Daar dit echter niet zo was en Valvoline ook goed en goedkoper is, koos ik weer hiervoor.
Dit samen met een nieuw oliefilter en luchtfilter aankomende woensdag erin gooien.
Gebruikersavatar
door denders
#50026
Mooi zo! Goede service en einde zoektocht Allewijn!

Triest om te lezen dat ik mijn mening over Kroon niet hoef bij te stellen.... :roll:
Je hebt nu denk ik de "beste" keuze gemaakt.

Ik zal ook weer eens peilen want ik heb (nog) geen busje reserve om bij te vullen, alleen het TT ding verbruikt zowat niets! :wink:
Gebruikersavatar
door tijgernoot
#50034
Mijn TT is ook toe aan wat nieuwe smering.
Ik heb gekozen voor de shell helix ultra extra 5w-30.
Kost 62,- euro en is bij elke shell pomp te verkrijgen.
Nieuwe filters besteld, dus als die binnen zijn gaan we aan de bak.
Gebruikersavatar
door patrick4tt
#50190
Hallo,

Ben nu ook m'n spulletjes aan het verzamelen voor een onderhoudsbeurtje.

- Olie filter
- Olie
- Luchtfilter
- Bougies.

Nu even de vraag. Ik lees zo veel over olie, verschillende merken etc. Was ik op zoek naar de Castrol Edge 5W-30. Nergens te vinden alleen in flacons van 1 liter, ook niet te bestellen.

Eigenlijk weet ik niet zo goed waarvoor ik deze olie zou gaan kiezen. Zoals hier al eerder is geschreven is deze olie aanzienlijk duurder dan andere merken.

Kan iemand mij vertellen wat er zo goed is aan deze olie en waarvoor ik voor deze moet gaan en niet bijvoorbeeld de Castrol Edge 0W-30 deze is aan €6,- de liter goedkoper.

Ook hoor ik Shell voorbijkomen deze is wel makkelijk aangezien deze bij iedere pomp te halen is. En de prijs is gunstig.

Graag raad:D

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
door henky tt
#59291
die van mij gebruikt geen druppel olie, heb er nu al 4000km mee gereden en het pijlstok staat nog precies het zelfde gelukkig!maar ik ben ook aan het denken welke olie, iedereen zegt waar wat anders..wat is het beste voor in de winter en als het warme weer aan breekt voor in de zomer?
Gebruikersavatar
door denders
#59305
Henkytt, sluit me helemaal bij je aan en ben er nog blij verrast over.....
Bij aankoop in Juli 2009 stond er 36800 op de teller, nu staat er inmiddels 65000km op en het ding fopt me niet, peilstok geeft echt nog max olie aan! Zegt wat over de compressie e.d. ook! Maar goed, ik rij wel meestal zowat elke dag en zelden korte ritten.

Ik hou zomer en winter dezelfde olie en blijf dezelfde olie houden die erin zit (Shell). De specs zijn veruit toereikend. Gewoon 5W-30 doen, 0W-30 is in de zomer ietwat te dun naar mijn mening toen ik mijn Porsche nog had.
Let ook goed op verschillende prijzen voor hetzelfde spul.

grt, Dennis
Gebruikersavatar
door Ronnie
#59307
Ik rij altijd met 0W30 niks mis mee, staat ook in mn boekje en op de sticker :D Castrol Edge als k t zelf moet bijvullen maar dan krijgt ie meestal gelijk nieuwe olie en uiteraard een nieuw filter.
Gebruikersavatar
door denders
#59338
Goede keus!
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]