Audi TT Club - Forum

Hier kan je alles plaatsen wat niet te maken heeft met het Audi TT Forum
  • Gebruikersavatar
#85085
Afbeelding

Maar de TT wordt toch pas sinds 1998 gebouwd? Klopt, maar twintig jaar geleden stond er op de IAA een conceptcar die bijna ongewijzigd in productie zou gaan. Een eerbetoon aan misschien wel het beste auto-ontwerp uit de jaren ’90.

Als op 14 September 1995 de IAA zijn deuren opent, is het Audi dat met de TT Coupe Concept de show steelt. Natuurlijk, de Peugeot 406, Renault Megane, Opel Vectra, Volvo V40, Mercedes-Benz E Klasse (W210) en BMW 5 Serie (E39) zijn primeurs van jewelste, maar het is het futuristische coupeetje dat de meeste aandacht trekt.

Audi TT Coupe Concept

De basis wordt een jaar eerder gelegd in VAG’s design center in Californië, waar J Mays en Freeman Thomas een fris sportwagentje neerpennen. Onder andere Peter Schreyer tekent mee aan het voor die tijd zeer moderne interieur. Het doel is een auto te ontwikkelen die leuk is om mee te rijden, maar ook elke dag gebruikt kan worden.

Om de kosten binnen de perken te houden, wordt het PQ34-platform (VW Golf IV, Audi A3 8L) als basis gebruikt, met de eveneens beproefde 1.8T 20V onder de aluminium motorkap. Ook de deuren, voorschermen en het kofferdeksel worden uit dit materiaal vervaardigd.

Zijn naam dankt de Audi TT Coupe Concept aan de Ilse of Man TT (Tourist Trophy). NSU, een merk dat Volkswagen in de jaren ’70 overnam, behaalde daar grote successen met haar motorfietsen. NSU gebruikte overigens zelf ook al de toevoegingen TT en TTS voor haar snelle versies van de NSU 1000 en 1200.

Afbeelding
Leuk detail: met hardtop lijkt de TT Roadster weer sprekend op de TT Coupe Concept

Productiemodel

Uiteindelijk moet de wereld nog tot 1998 wachten op het productiemodel van de Audi TT, de Roadster komt nog een jaartje later. Dat er relatief veel tijd tussen de concept en het productiemodel zit, heeft te maken met een nieuwe laser-techniek waarmee de carrosseriedelen gelast worden. Deze maakt het cleane design van de eerste generatie TT mogelijk, maar de nieuwe techniek zorgt aanvankelijk voor de nodige vertragingen.

Ten opzichte van de conceptcar verschilt het productiemodel slechts op details. Het meest in het oog springende is de toevoeging van zijruitjes achter de portierruiten. Verder zijn de bumpers een tikkeltje anders en staan de zijspiegels wat verder naar achteren. Ook het interieur wordt bijna 1-op-1 overgenomen uit de conceptcar. Als blijkt dat de TT op hoge snelheid lastig onder controle blijkt te houden, wordt een klein spoilertje aan het strakke kontje toegevoegd.

Opvolging

Ondertussen zijn we toe aan de derde generatie TT en is het uitgesproken ontwerp verwaterd tot een lang niet meer zo onderscheidend sportwagentje. Audi heeft met de TT hetzelfde probleem als BMW met de eerste New Mini: hoe teken je een opvolger voor zo’n iconische auto? Door voort te borduren op het origineel wordt het ontwerp er meestal niet sterker op, maar een stille dood laten sterven is ook zonde.

Bron: Autoblog.nl
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]