- di mar 27, 2007 20:21
#9813
Aangezien er een hoop bp's bij me in mn inbox verschijnen open ik dit topic.
De katalysator
De katalysator is een filtersysteem en alles wat gefiltert wordt kan dus de doorstroming van de uitlaatgassen en druk beïnvloeden. Dit laatste doet de katalysator dus ook, zodra je een katvervanger plaatst zal je merken dat alles direct weg kan e de motor sneller reageerd en ook beter herneemt.
De katvervanger
Een open buis en voor elke uitlaat per type TT iets anders. De co2 uitstoot komt niet door de apk indien er een kat vervanger on der de auto geplaatst is. De katvervanger wordt gemonteerd na de lambdasonde en zal geen problemen gaan geven na de montage onder uw TT. Het rendement is wat groter dan met de katalysator, de motor reageerd sneller, immers is het een open uitlaatgedeelte wat de doorstroming van gassen beter laat verlopen. Minder tegendruk als met een katalysator dus alles gaat soepeler door de uitlaat heen naar buiten. Het rijdt stukken fijner en je waant je meer in een sportwagen qua gedrag van de motor en hoe het onderstel dar weer op reageerd. Om duidelijkheid te verschaffen, het stationair lopen en optrekken is net niet het geluid van de V6 3.2, maar het is geen geluid van een sportuitlaat van bijv. remus of een dergelijk uitlaat merk.
Het geluid
De katvervanger zorgt voor een iets voller geluid bij stationair lopen en bij het optrekken tot de turbo in werking treedt dan zakt het geluid af. Het geluid in de auto wordt vrijwel hetzelfde als met de katalysator, de turbo zal beter hoorbaar zijn in de auto. Het vollere geluid buiten de auto valt binne alleen waar te nemen met de ramen of de kap open. Ik heb zelf een coupe gereden en het geluid was niet storend en als je eenmaal de turbo in werking hebt is de auto gewoonweg stil.
Kosten
Afhankelijk van het merk, en of er tweedehandse zijn en wat de vraagprijs betreft. Tweedehands gaat het meestal om tientjes werk en nieuw enkele honderden euro's.
Montage geschied vrij snel en eenvoudig op een brug, mits de bouten van de katalysator niet vast geroest zitten, dan kunnen de kosten voor montage oplopen. Tijd kost immers geld bij de garages.
Waarom een katvervanger monteren?
Brandstofverbruik daalt mits u niet op dezelfde wijze blijft rijden dan zal alles sneller gaan en het verbruik aannemelijk ongeveer hetzelfde blijven. Motor loopt fijner en vrijer en reageert sneller. Het rij genot wordt ermee verhoogd. En i.c.m. chippen zakt het verbruik bijv. op de snelweg met constant rijden een stuk ten opzichte van met de katalysator. De co2 uitstoot verhoogd wel, er staat immers iets tegenover wat de katalysator wel doet en wat de katvervanger verzuimd. De APK kom je alleen met de katalysator eronder doorheen, dus een nadeel ten opzichte van alle voordelen van een katvervanger is dat die jaarlijks voor de apk verwisselt dient te worden.
-----------------------------------------------------------
Vaak gestelde vragen zijn wat de kosten van de katvervanger waren die ik eronder had. Die was van EPS en heb ik van Wotjek kunnen kopen voor 50 euro tweedehands toen die een R32 aan had geschaft.
Merken die ze leveren, plaats de bevindingen in dit topic als iemand merken en evt. prijzen ervan weet. Ik heb me er eerlijk gezegd niet verder in verdiept daar de katvervanger van EPS naar mijn beleving en ervaringen zeer goed werkt onder een 225 Quattro Coupé. Je merkt het verschil met een standaard blok zeer zeker! Na het chippen wordt het pas echt een groot feest, je kan er zowel erg sportief mee rijden als behouden beschaafd 30 constant mee rijden 20 constant of 10 lukt zelfs. De motor loopt veel vrijer en is iets krachtiger en het geluid neemt buiten en in de auto niet echt toe als met sport einddempers het geval is.
De katalysator
De katalysator is een filtersysteem en alles wat gefiltert wordt kan dus de doorstroming van de uitlaatgassen en druk beïnvloeden. Dit laatste doet de katalysator dus ook, zodra je een katvervanger plaatst zal je merken dat alles direct weg kan e de motor sneller reageerd en ook beter herneemt.
De katvervanger
Een open buis en voor elke uitlaat per type TT iets anders. De co2 uitstoot komt niet door de apk indien er een kat vervanger on der de auto geplaatst is. De katvervanger wordt gemonteerd na de lambdasonde en zal geen problemen gaan geven na de montage onder uw TT. Het rendement is wat groter dan met de katalysator, de motor reageerd sneller, immers is het een open uitlaatgedeelte wat de doorstroming van gassen beter laat verlopen. Minder tegendruk als met een katalysator dus alles gaat soepeler door de uitlaat heen naar buiten. Het rijdt stukken fijner en je waant je meer in een sportwagen qua gedrag van de motor en hoe het onderstel dar weer op reageerd. Om duidelijkheid te verschaffen, het stationair lopen en optrekken is net niet het geluid van de V6 3.2, maar het is geen geluid van een sportuitlaat van bijv. remus of een dergelijk uitlaat merk.
Het geluid
De katvervanger zorgt voor een iets voller geluid bij stationair lopen en bij het optrekken tot de turbo in werking treedt dan zakt het geluid af. Het geluid in de auto wordt vrijwel hetzelfde als met de katalysator, de turbo zal beter hoorbaar zijn in de auto. Het vollere geluid buiten de auto valt binne alleen waar te nemen met de ramen of de kap open. Ik heb zelf een coupe gereden en het geluid was niet storend en als je eenmaal de turbo in werking hebt is de auto gewoonweg stil.
Kosten
Afhankelijk van het merk, en of er tweedehandse zijn en wat de vraagprijs betreft. Tweedehands gaat het meestal om tientjes werk en nieuw enkele honderden euro's.
Montage geschied vrij snel en eenvoudig op een brug, mits de bouten van de katalysator niet vast geroest zitten, dan kunnen de kosten voor montage oplopen. Tijd kost immers geld bij de garages.
Waarom een katvervanger monteren?
Brandstofverbruik daalt mits u niet op dezelfde wijze blijft rijden dan zal alles sneller gaan en het verbruik aannemelijk ongeveer hetzelfde blijven. Motor loopt fijner en vrijer en reageert sneller. Het rij genot wordt ermee verhoogd. En i.c.m. chippen zakt het verbruik bijv. op de snelweg met constant rijden een stuk ten opzichte van met de katalysator. De co2 uitstoot verhoogd wel, er staat immers iets tegenover wat de katalysator wel doet en wat de katvervanger verzuimd. De APK kom je alleen met de katalysator eronder doorheen, dus een nadeel ten opzichte van alle voordelen van een katvervanger is dat die jaarlijks voor de apk verwisselt dient te worden.
-----------------------------------------------------------
Vaak gestelde vragen zijn wat de kosten van de katvervanger waren die ik eronder had. Die was van EPS en heb ik van Wotjek kunnen kopen voor 50 euro tweedehands toen die een R32 aan had geschaft.
Merken die ze leveren, plaats de bevindingen in dit topic als iemand merken en evt. prijzen ervan weet. Ik heb me er eerlijk gezegd niet verder in verdiept daar de katvervanger van EPS naar mijn beleving en ervaringen zeer goed werkt onder een 225 Quattro Coupé. Je merkt het verschil met een standaard blok zeer zeker! Na het chippen wordt het pas echt een groot feest, je kan er zowel erg sportief mee rijden als behouden beschaafd 30 constant mee rijden 20 constant of 10 lukt zelfs. De motor loopt veel vrijer en is iets krachtiger en het geluid neemt buiten en in de auto niet echt toe als met sport einddempers het geval is.
Laatst gewijzigd door Ronnie op wo mar 28, 2007 2:16, 2 keer totaal gewijzigd.