- vr okt 22, 2010 22:46
#59235
Ja hoor, het is weer zo ver. Veel gezeik aan de auto. Ik snap het niet hoe een dealer elke keer het voor elkaar krijgt de boel zo te verkloten! En ik dacht nog, nou… ze hebben heel wat goodwill gekweekt, laat ik maar de beurt door hen laten doen. Oh, wat heb ik me daar in vergist.
Misschien weten jullie nog van een tijdje terug dat ik wat twijfelde om zelfs de eerste beurt te laten uitvoeren en eventueel te gaan naar een kwikfit achtige garagist. Weer niks positief of negatief gesproken over deze club. Deze garagist (Audi dealer) mag zijn rommel opruimen waarna ik daar ook niet meer terug kom. Ook zij behoren nu tot de groep die ik de afgelopen 30+ jaren probeer te mijden. Zaken die nodig zijn niet uitvoeren, ook niet na omschrijving van mij. En zaken die niet nodig zijn, WEL uitvoeren. En zaken die nog heel zijn, kapot maken (maar dat blijkt pas veel later).
Wat is er gebeurt: Er zou een aller eerste beurt plaats vinden aan mijn 1.8TFSI TT MK2. Meer aanduidingen heeft die niet Intussen wist ik dat daar een standaard pakket voor stond met een standaard prijs van 322zoveel euro. Prima, beetje aan de dure kant, maar toch. Op de rekening staat 1 opvallende en uitschietende prijs van 124 euro voor service kosten. Yeah, right! En omdat ik mijn auto nieuw gekocht had aldaar en dus op sommige dingen garantie denk te hebben, had ik ook wat klachten die ik opgesomd heb. Weer vroeg ik te kijken naar de magnetic ride omdat ik het verschil in uit en aan stand niet echt merkte. Verschillende rammeltjes hier en daar, aangevend waar ik ze vandaan heb gehoort. Het vervelende van deze ‘klacht’ was dat ze er soms wel waren en soms niet. En een ‘read the fucking manual’ moment voor mijzelf toen de oplossing zo simpel was met de AB voor de ramen niet werkte. Oplossing was een vinkje in de boordcomputer. De beurt was best snel gedaan en ik reed naar huis. Het leek allemaal zo goed te gaan.
De dag erna! Had ik de auto nodig en toen gebeurde iets vreemds. Op de heenweg (kort ritje) moest ik inhouden voor tegemoed komend verkeer op een dijk. Daarna wilde ik mijn weg vervolgen toen ik merkte dat de motor was afgeslagen. Kan gebeuren, dus ik startte de motor en vervolgde mijn weg. Geen aandacht aan besteed. Echter op de terugweg deed het zich weer voor! Ik probeerde het te reproduceren door de motor pakweg 3000-4000 omwentelingen te laten maken en dan af te zakken. Ik stopte en de motor bleef draaien met 400-500 omw. Veel te laag. Ik kon de motor horen draaien. Viel me wel op dat bij dat toerental de motor zo rustig rond draaide. Zou het door de balans as komen? Probeerde gas te geven en er gebeurde helemaal niets. Zette de motor uit en startte opnieuw. Zo kon ik thuis komen. Toch me weer pissig gemaakt en gelaten voor wat het was want de dag erna probeer ik het weer te reproduceren en niks aan de hand. Diezelfde avond heb ik ze een mailtje gestuurd hierover. Na een week nog steeds geen antwoord.
De rammeltjes waar ik op wees konden ze niet horen. Oh!!? Waarom had ik dat zelfde ritje toen ik over een stukje onverharde en hobbelige weg reed dan ineens WEL een rammeltje? Ze zullen toch wel weten waar specifieke rammeltjes vandaan kunnen komen. Het model is nu pakweg 4 jaar op de markt. Een dealer weet dat toch wel? Blijkbaar niet. De persoon waar ik het aan vertelde keek al wat wazig. Had een teken moeten zijn. Nog steeds vind ik dat een dealer (van welk merk auto ook) een specialist is. Dat daar vraagtekens bij gezet moet worden is duidelijk.
Een paar dagen de auto niet nodig gehad. Het eerst volgende ritje het trad weer op. Het vervelende is dat voor de onderhoudsbeurt ik dit soort fratsen niet had. Vandaag kreeg ik het idee dat het door een koude motor zou kunnen komen. Dan nog, mag het niet optreden. Zouden ze wat in het motor management verandert hebben? Wordt vervolgt, eerst even stoom afblazen alhier.
Zo rook ik ook af en toe een koelwater luchtje. Het is een wat zoetig geurtje (*). Van de winter, toen het zo koud was, was het niveau in het expansie vat te laag (koelwater). Bijgevuld. Dit gemeldt. Men kon geen lekkage vinden, maar hadden wel weer bijgevuld. Bijgevuld tot ruim boven het max.streepje. Onbegrijpelijk. Als ik dit soort fratsen door m’n hoofd laat gaan is de opgebouwde goodwill totaal verdwenen. Oh, wat ben ik pissig. Pissig op mijzelf dat ik de verkeerde beslissing genomen heb om naar een dealer te gaan.
(*) lekkage van de airco ruikt naar bloemetjes.
Het komt er straks gewoon weer op neer dat ik weer een dag kwijt ben en waarschijnlijk een berg geld. Of het dan verholpen is, is maar de vraag. Ja, ik ben nu achterdochtig. Gek he, zo na 30+ jaar ervaring met garagisten. Of weet ik te veel van de materie?
Dit stukje heb ik ‘s nachts om 2 uur geschreven. Ik lag me daar te woelen in bed, dat ik hiervan niet slapen kon. Goed bezig. Wordt weer tijd dat ik die onderhouds toestanden weer zelf ter hand neem. Dus WEL naar een kwikfit achtig bedrijf die alleen op MIJN aanwijzingen bepaalde handelingen doet. En ik blijf erbij staan! Toezicht houden.
Paar dagen verder en ben bij mij in de buurt naar een Audi dealer gegaan omdat het even naar Utrecht rijden ook weer zo wat was. Voorstel van eerste dealer. De auto kon niet even uitgelezen worden, want er waren nog twee klanten voor mij. En ze zouden dan een diagnose gaan stellen wat tijd zal gaan kosten. Lees, probleem zoeken-vinden en oplossen. Daar vroeg ik niet naar, maar goed. Ik naar huis en de dealer in Utrecht gebeld. E.e.a. uitgelegd wat is gebeurt en afgesproken voor een nieuwe afspraak. Tijdens dat gesprek vertelde ik dat het wat vreemd vond dat er wat van die kleine blaadjes lagen bij de bijrijders stoel. Zegt die *** dat omdat ik zat te wachten werd er maar afgezien van het schoon maken. En normaler wijze zouden ze ook de auto wassen als service. Mijn klus viel bijna open tot op de tafel van verbazing. De gekkigheden stapelen zich maar op. Dit akkefietje kan me weer geld gaan kosten. Ook heel logisch, toch!?
Weer paar dagen verder. Het heeft zich al een tijdje niet voorgedaan, zou het (buiten)temperatuur gerelateerd zijn? Laatste dagen in oktober zijn ronde de twintig graden. Dan word ik ruw naar de realiteit gewezen. Onderweg als de motor redelijk warm is, slaat die zo maar zonder reden af (vlak voor een rotonde). De auto rolt nog zelfs. Treedt tot twee keer toe op. De dag erna neem ik een foto van het niveau koelwatertankje. Ruim 2 cm boven max. streepje. Achterdochtig peil ik het olieniveau. Wonderbaarlijk, het is goed. Kijk vluchtig door het motor compartiment en het ziet er verder ‘droog’ uit. Niet hier of daar een ‘zwetende’ pakking.
Goed, de tweede keer naar de dealer een anderhalve week na de eerste beurt; na een tijdje wachten wil een monteur met mij spreken. Hij heeft niks raars gevonden. We praten over type benzine. De benzine die er toen inzat bij de onderhoudsbeurt zit nog een kwart in de tank. Er wordt tussen mij en monteur wat uitgewisseld waarbij de monteur en ik het niet eens zijn. Kan, ik laat het daarbij. Daarna komt de klantenservice man mij vertellen dat ik geadviseerd word om voortaan euro 98 te gaan tanken. Daarna volgt een discussie. Feit, voorgaande twee jaar merendeel euro95 getankt, nooit last. Ik had een lijstje met stekeligheden. Tussen de twee bezoeken wat telefonisch verkeer waarbij mij verteld wordt dat het normaler wijze is de auto schoon af te leveren. Denk aan die blaadjes. De auto wordt nu wel gewassen EN er wordt ter compensatie een tank euro 98 getankt door de man. Alleen omdat ik erover begonnen ben. Er was al een additief in de tank gedaan omdat ZIJ denken dat het aan de benzine ligt. Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Anyway, ik naar huis. Gedurende een week lijkt het alsof de motor wat soepeler loopt dan eerst. Bijna net als voorheen als ik euro 98 getankt had, maar toch niet helemaal. Een week gaat voorbij als ik op een dag wegmoet. De ergernissen begonnen al wat weg te ebben. En ineens viel de motor weer uit. Na 155 km nadat ik bij de dealer weg ben! Dezelfde dag nog een ritje, nu was de motor weer afgekoeld, gebeurde het weer. Weer wordt ik ruw uit m’n droom gewekt. De dag erna met de dealer gebelt. De klantenservice man is er niet, dus dat wordt a.s. maandag. We zullen zien. Het begint er steeds meer op te lijken dat een "monteur" meer een computerknulletje is die de basiskennis van auto's niet kent. Nee meneer, we lezen geen fouten uit. Ze hebben nu behalve die additief het gaspendaal opnieuw ge-initialiseerd.
Wordt vervolgt, nog steeds pissig.
Misschien weten jullie nog van een tijdje terug dat ik wat twijfelde om zelfs de eerste beurt te laten uitvoeren en eventueel te gaan naar een kwikfit achtige garagist. Weer niks positief of negatief gesproken over deze club. Deze garagist (Audi dealer) mag zijn rommel opruimen waarna ik daar ook niet meer terug kom. Ook zij behoren nu tot de groep die ik de afgelopen 30+ jaren probeer te mijden. Zaken die nodig zijn niet uitvoeren, ook niet na omschrijving van mij. En zaken die niet nodig zijn, WEL uitvoeren. En zaken die nog heel zijn, kapot maken (maar dat blijkt pas veel later).
Wat is er gebeurt: Er zou een aller eerste beurt plaats vinden aan mijn 1.8TFSI TT MK2. Meer aanduidingen heeft die niet Intussen wist ik dat daar een standaard pakket voor stond met een standaard prijs van 322zoveel euro. Prima, beetje aan de dure kant, maar toch. Op de rekening staat 1 opvallende en uitschietende prijs van 124 euro voor service kosten. Yeah, right! En omdat ik mijn auto nieuw gekocht had aldaar en dus op sommige dingen garantie denk te hebben, had ik ook wat klachten die ik opgesomd heb. Weer vroeg ik te kijken naar de magnetic ride omdat ik het verschil in uit en aan stand niet echt merkte. Verschillende rammeltjes hier en daar, aangevend waar ik ze vandaan heb gehoort. Het vervelende van deze ‘klacht’ was dat ze er soms wel waren en soms niet. En een ‘read the fucking manual’ moment voor mijzelf toen de oplossing zo simpel was met de AB voor de ramen niet werkte. Oplossing was een vinkje in de boordcomputer. De beurt was best snel gedaan en ik reed naar huis. Het leek allemaal zo goed te gaan.
De dag erna! Had ik de auto nodig en toen gebeurde iets vreemds. Op de heenweg (kort ritje) moest ik inhouden voor tegemoed komend verkeer op een dijk. Daarna wilde ik mijn weg vervolgen toen ik merkte dat de motor was afgeslagen. Kan gebeuren, dus ik startte de motor en vervolgde mijn weg. Geen aandacht aan besteed. Echter op de terugweg deed het zich weer voor! Ik probeerde het te reproduceren door de motor pakweg 3000-4000 omwentelingen te laten maken en dan af te zakken. Ik stopte en de motor bleef draaien met 400-500 omw. Veel te laag. Ik kon de motor horen draaien. Viel me wel op dat bij dat toerental de motor zo rustig rond draaide. Zou het door de balans as komen? Probeerde gas te geven en er gebeurde helemaal niets. Zette de motor uit en startte opnieuw. Zo kon ik thuis komen. Toch me weer pissig gemaakt en gelaten voor wat het was want de dag erna probeer ik het weer te reproduceren en niks aan de hand. Diezelfde avond heb ik ze een mailtje gestuurd hierover. Na een week nog steeds geen antwoord.
De rammeltjes waar ik op wees konden ze niet horen. Oh!!? Waarom had ik dat zelfde ritje toen ik over een stukje onverharde en hobbelige weg reed dan ineens WEL een rammeltje? Ze zullen toch wel weten waar specifieke rammeltjes vandaan kunnen komen. Het model is nu pakweg 4 jaar op de markt. Een dealer weet dat toch wel? Blijkbaar niet. De persoon waar ik het aan vertelde keek al wat wazig. Had een teken moeten zijn. Nog steeds vind ik dat een dealer (van welk merk auto ook) een specialist is. Dat daar vraagtekens bij gezet moet worden is duidelijk.
Een paar dagen de auto niet nodig gehad. Het eerst volgende ritje het trad weer op. Het vervelende is dat voor de onderhoudsbeurt ik dit soort fratsen niet had. Vandaag kreeg ik het idee dat het door een koude motor zou kunnen komen. Dan nog, mag het niet optreden. Zouden ze wat in het motor management verandert hebben? Wordt vervolgt, eerst even stoom afblazen alhier.
Zo rook ik ook af en toe een koelwater luchtje. Het is een wat zoetig geurtje (*). Van de winter, toen het zo koud was, was het niveau in het expansie vat te laag (koelwater). Bijgevuld. Dit gemeldt. Men kon geen lekkage vinden, maar hadden wel weer bijgevuld. Bijgevuld tot ruim boven het max.streepje. Onbegrijpelijk. Als ik dit soort fratsen door m’n hoofd laat gaan is de opgebouwde goodwill totaal verdwenen. Oh, wat ben ik pissig. Pissig op mijzelf dat ik de verkeerde beslissing genomen heb om naar een dealer te gaan.
(*) lekkage van de airco ruikt naar bloemetjes.
Het komt er straks gewoon weer op neer dat ik weer een dag kwijt ben en waarschijnlijk een berg geld. Of het dan verholpen is, is maar de vraag. Ja, ik ben nu achterdochtig. Gek he, zo na 30+ jaar ervaring met garagisten. Of weet ik te veel van de materie?
Dit stukje heb ik ‘s nachts om 2 uur geschreven. Ik lag me daar te woelen in bed, dat ik hiervan niet slapen kon. Goed bezig. Wordt weer tijd dat ik die onderhouds toestanden weer zelf ter hand neem. Dus WEL naar een kwikfit achtig bedrijf die alleen op MIJN aanwijzingen bepaalde handelingen doet. En ik blijf erbij staan! Toezicht houden.
Paar dagen verder en ben bij mij in de buurt naar een Audi dealer gegaan omdat het even naar Utrecht rijden ook weer zo wat was. Voorstel van eerste dealer. De auto kon niet even uitgelezen worden, want er waren nog twee klanten voor mij. En ze zouden dan een diagnose gaan stellen wat tijd zal gaan kosten. Lees, probleem zoeken-vinden en oplossen. Daar vroeg ik niet naar, maar goed. Ik naar huis en de dealer in Utrecht gebeld. E.e.a. uitgelegd wat is gebeurt en afgesproken voor een nieuwe afspraak. Tijdens dat gesprek vertelde ik dat het wat vreemd vond dat er wat van die kleine blaadjes lagen bij de bijrijders stoel. Zegt die *** dat omdat ik zat te wachten werd er maar afgezien van het schoon maken. En normaler wijze zouden ze ook de auto wassen als service. Mijn klus viel bijna open tot op de tafel van verbazing. De gekkigheden stapelen zich maar op. Dit akkefietje kan me weer geld gaan kosten. Ook heel logisch, toch!?
Weer paar dagen verder. Het heeft zich al een tijdje niet voorgedaan, zou het (buiten)temperatuur gerelateerd zijn? Laatste dagen in oktober zijn ronde de twintig graden. Dan word ik ruw naar de realiteit gewezen. Onderweg als de motor redelijk warm is, slaat die zo maar zonder reden af (vlak voor een rotonde). De auto rolt nog zelfs. Treedt tot twee keer toe op. De dag erna neem ik een foto van het niveau koelwatertankje. Ruim 2 cm boven max. streepje. Achterdochtig peil ik het olieniveau. Wonderbaarlijk, het is goed. Kijk vluchtig door het motor compartiment en het ziet er verder ‘droog’ uit. Niet hier of daar een ‘zwetende’ pakking.
Goed, de tweede keer naar de dealer een anderhalve week na de eerste beurt; na een tijdje wachten wil een monteur met mij spreken. Hij heeft niks raars gevonden. We praten over type benzine. De benzine die er toen inzat bij de onderhoudsbeurt zit nog een kwart in de tank. Er wordt tussen mij en monteur wat uitgewisseld waarbij de monteur en ik het niet eens zijn. Kan, ik laat het daarbij. Daarna komt de klantenservice man mij vertellen dat ik geadviseerd word om voortaan euro 98 te gaan tanken. Daarna volgt een discussie. Feit, voorgaande twee jaar merendeel euro95 getankt, nooit last. Ik had een lijstje met stekeligheden. Tussen de twee bezoeken wat telefonisch verkeer waarbij mij verteld wordt dat het normaler wijze is de auto schoon af te leveren. Denk aan die blaadjes. De auto wordt nu wel gewassen EN er wordt ter compensatie een tank euro 98 getankt door de man. Alleen omdat ik erover begonnen ben. Er was al een additief in de tank gedaan omdat ZIJ denken dat het aan de benzine ligt. Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Anyway, ik naar huis. Gedurende een week lijkt het alsof de motor wat soepeler loopt dan eerst. Bijna net als voorheen als ik euro 98 getankt had, maar toch niet helemaal. Een week gaat voorbij als ik op een dag wegmoet. De ergernissen begonnen al wat weg te ebben. En ineens viel de motor weer uit. Na 155 km nadat ik bij de dealer weg ben! Dezelfde dag nog een ritje, nu was de motor weer afgekoeld, gebeurde het weer. Weer wordt ik ruw uit m’n droom gewekt. De dag erna met de dealer gebelt. De klantenservice man is er niet, dus dat wordt a.s. maandag. We zullen zien. Het begint er steeds meer op te lijken dat een "monteur" meer een computerknulletje is die de basiskennis van auto's niet kent. Nee meneer, we lezen geen fouten uit. Ze hebben nu behalve die additief het gaspendaal opnieuw ge-initialiseerd.
Wordt vervolgt, nog steeds pissig.