Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door screamer
#41413
Omdat ik wat geluiden hoorde als de motor stationair draaide, met de koppeling niet in, dacht ik dat de drukgroeplager wel eens z'n beste rijd gehad zou kunnen hebben. Omdat dan heel de versnellingsbak er af moet heb ik gelijk gekozen voor niet alleen een nieuw lager maar ook koppelingplaat+drukrgroep, en wel een stage 2 kit van Spec met een vast vliegwiel (schijnt het te houden tot een klein 500Nm :) ). Het ziet en voelt als heel degelijk spul, ben dus erg benieuwd. En omdat de TT nu toch op de brug staat heb ik gelijk een KW Variant 2 schroefset aangeschaft.

Na een kleine week wachten waren de spullen uit de USA binnen gekomen, en kon ik aan de slag. Subframe, versnellinsbak e.d. verwijderd en alles gelijk netjes gemaakt. Subframe begon hier en daar te roesten, dus helemaal kaal gemaakt en weer gespoten.

Gespoten subframe:
Afbeelding

Bak ook maar even flink gereinigd:
Afbeelding

Wielkasten ook schoon gemaakt:
Afbeelding

De draag armrubbers waren niet heel slecht, maar voor de zekerheid ook gelijk vervangen:
Afbeelding

Versnellingsbak onder-steun rubber was aan het verdrogen, hier een VF-Engineering steun voor aangeschaft. Hoeft dat in een later stadium niet meer:
Afbeelding

Na het verwijderen van de bak bleek het druklager inderdaad niet helemaal 100% meer. Ook het zat er vrijveel spelling op het dual mass vliegwiel, heb nog niet kunnen achterhalen hoeveel spelling er op mag zitten. Misschien iemand die dat weet?

Oude orignele koppeling (rechts) VS. de nieuwe Spec koppeling (links):
Afbeelding

En de koppelingsplaten, rechts oud en links nieuw:
Afbeelding

Versnellingsbak, koppeling, vliegwiel en complete wielophanging verwijderd:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens het nieuwe vliegwiel met koppeling weer gemonteerd:
Afbeelding


Omdat ik zonder hulp de versnellingsbak er niet eenvoudig onder krijg maar eens de "Boost Pressure test", waar Sweeper z'n mooie HowTo over gemaakt heeft, gedaan. En ook bij mij een lek gevonden! In de knie van de slang die van het inlaat-spruitstuk naar de oliekoeler loopt zitten 2 scheurtjes. Kreeg er niet eens druk op, zo hard lekte het door de scheurtjes die toch niet heel groot lijken.

Gescheurde slang:
Afbeelding

Inlaat-spruitstuk moest er nu toch af dus deze weer spik en span gemaakt (nog niet gepolijst, heb ik nu geen tijd voor), en de O-ringen van de injectors vervangen:
Afbeelding
Afbeelding

Nog even een foto van de motorruimte zoals deze er nu bij staat:
Afbeelding

En de schokbrekers voor, de orginele oude en de nieuwe KW:
Afbeelding

Al met al weer lekker aan het klussen geweest de laaste 2 weken, TT ziet er straks van onder net zo schoon en blinkend uit van boven. :D Van de week de versnellingsbak weer monteren en dan kan de rest van het spul ook weer terug. Daarna achter nog de nieuwe KW schokbrekers en veren plaatsen. Gezien voor de schijven en blokken op beginnen te raken heb ik een Brembo big brake kit besteld, deze wordt helaas pas over 6 tot 8(!!) weken geleverd. Hoop dat ik nog door de APK kom met deze schijven en blokken...


Groeten,

Guy
Laatst gewijzigd door screamer op zo aug 09, 2009 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#41414
Wauw, wat een operatie Guy :shock:

Complimenten voor de manier waarop je dit even grondig aanpakt.
Ben benieuwd hoe de koppeling aanvoelt als het er straks allemaal weer in zit. Ik begin ook af en toe een rateltje te horen vanuit de versnellingsbak cq koppeling bij stationair draaien. Pomp ik daarna een keer of 2 met het koppelingspedaal is het weer weg. Volgens mij hebben we het hier over hetzelfde euvel, misschien moet mijn koppeling ook maar eens in de revisie.

Succes met deze klus.

Grtn Henk
Gebruikersavatar
door massari
#41415
Wat een feest Guy!
Je auto wordt straks gewoon weer als nieuw! Ben benieuwd naar je eindresultaat!
Gebruikersavatar
door sweeper
#41420
Superklus Guy!

De SMILE op je gezicht zal heel groot zijn als je weer kan rijden.

Goed om te horen dat je de test hebt kunnen gebruiken. Kan je toevallig nog een foto maken waar de slang op/bij de motor zit. (zoals ik gedaan had met de schroevendraaier erin)
Ik snap nu nu niet echt goed waar ik hem zou moeten zoeken. Evt. bericht met foto ook in het test topic plaatsen zodat anderen hier ook weer gerichter naar kunnen zoeken.

Ik ben verder wel benieuwd naar de kosten van de aanpassingen die je nu aan het doen bent.
Gebruikersavatar
door screamer
#41422
Bedankt voor jullie positieve reacties! Ik heb het inderdaad redelijk grondig aangepakt, alle bouten, pakkingen en rubbers e.d. zijn vernieuwd. Heb alle delen waar roest op zat of minder waren opgeknapt. Als het dan moet gebeuren doe ik het maar gelijk zo goed mogelijk. Bijna zonde om weer mee te gaan rijden... Hahaha. ;) :D

@ Henk, heb jij ook dat hij wat stroef schakeld (vooral als de motor nog koud is)? Bij mij werdt het geluid ook minder als ik de koppeling in had en na een stukje rijden. Maar de laaste weken hoorde ik het ook na een een stuk rijden nog, het werdt steeds wat erger. Ik denk ook dat bij jou het zelfde aan de hand is, druklager en/of dual mass vliegwiel slecht.
Ben ook erg benieuwd hoe het koppelen straks aan voelt. Als ik het orginele vliegwiel en koppeling en de nieuwe set naast elkaar had en af ga op hoe ze 'aanvoelen' lijkt het me een stuk strakker en direct straks. Zodra de boel weer in elkaar zit en draait laat ik het zeker weten.

@Ronny, ja onderhand is hij inderdaad bijna nieuw. :D Is een leuke klus om te doen moet ik zeggen. Heb er de ruimte voor zoals je weet en het heeft geen haast. Dan is het leuk om te doen.

@Eric, ik hoop het inderdaad dat ik straks weer met een grote smile op me gezicht rond rij! Nog even afwachten. ;) Ik zal nog proberen een duidelijkere foto te maken van de slang, maar mijn carterontluchting is anders dan bij jouw. Bij jouw blok zit er bijvoorbeeld een zuigstraalpomp als ik me niet vergis, deze heb ik niet. Maar ik zal nog even een foto-tje plaatsen bij jouw HowTo.
En de kosten, tja... meer dan genoeg. :D Koppeling set (met vliegwiel) was z'n 550 euro met verzendkosten vanuit USA. Dat is niet duur, bijna goedkoop. Als je kijkt wat een OEM dual mass vliewiel en koppeling kost, en zelfs een vergelijkbaare set van b.v. Sachs is duurder. Ik heb de koppeling set namelijk direct bij Spec gehaald en dat scheelt je de helft in verhouding tot waneer deze set in NL koopt. ;) De KW Variant 2 z'n E1200,-. Dan krijg je nog een zooi aan klein materiaal zoals (heel wat) bouten en rubbers e.d., dat is bij elkaar ook al gauw z'n E500,-. Stabilisator stang kwam er ook nog bij, weer E90,-. Maar ja je moet wat over hebben voor je hobby toch! :D Ben het straks weer gauw vergeten als ik me TT-tje weer heerlijk strak stuurt en (ont)koppeld. :D


Guy
Gebruikersavatar
door tony
#41424
:D wordt bijna jaloers :D :D :D :D

wordt weer een hele strakke bak 8) als alles in elkaar zit
ben benieuwd naar je nieuwe rij ervaringen zal wel een stuk
lekkerder sturen

succes verder

groetjes ton :D :D
Gebruikersavatar
door screamer
#41445
Ik ben ook erg benieuwd! Maar dat zal best wel goed komen.

Morgen avond gaat de bak er weer onder, daarna subframe en rest van de wielophaning. Dan het resterden afbouwen. En dan is de achterzijde aan de beurt . :D


Guy
Gebruikersavatar
door denders
#41447
Netjes hoor en zo hoort het, goed aanpakken gelijk als het moet! :wink:

Maar ben je niet bang dat de plaat straks, in die uitvoering nogal gaat happen, of zo aanvoeld,
gezien de onderbroken geharde plaatjes / uitvoering die je gekozen hebt?
Ben heel benieuwd hoe dat gaat aanvoelen!

Heb ooit eens voor mijn vorige auto, de Cupra een nieuwe plaat besteld uit Duitsland, van SACHS en laten plaatsen.
Dat was een geharde maar nog normale "volle, ronde" versie die ook veel meer kon hebben dan de motor kon geven.
Ik kon ook kiezen uit koppelingsplaten die meer op die van jou (nu) lijken EN extremer...met maar drie raakvlakken(!)
maar daar werd wel van gezegd dat het meer "rally"-achtige platen waren.
Dus met ditto gedrag..VEEL lastig laagtoeren gedrag dus. (maar nogmaals, de extreme dus..!)

Hij schakelde trouwens toen met die plaat die ik had gekocht heerlijk en voelde veel solider dan de originele.

Succes met je werkzaamheden :!:
Gebruikersavatar
door Masterwill
#41453
Zo.... strak rijdt je TT weer super.
Heb je niet gelijk voor een dikkere stabilisator stang genomen vb. van een R32 wat je veel op engelse forums leest?
Ben daar wel ns benieuwd naar het verschil.
Mag ik vragen waar je die Brembo Big brakes hebt besteld. Staat namelijk ook op m'n lijstje :)
Dat staat erg super icm die velgen die je hebt.

Ben benieuwd, zie t resultaat wel op een meeting :wink:

Gr. Will
Gebruikersavatar
door screamer
#41454
Dat klopt wat je zegt, hoe minder raakvlak hoe harder het oppakken van de koppeling. Maar dit schijnt erg mee te vallen met de uitvoering die ik heb gekozen, de zogenaamde stage 2. Met de stage 3, waar je ook echt maar 3 raakvlakken bij hebt en ook het materiaal anders, moet het wel een stuk meer aan/uit gevoel geven. Daarom heb ik ook gekozen voor een de stage 2, wel een redelijk hogebelasting mogelijk en lange levensduur (afhankelijk van gebruik uiteraard) maar nog wel een aardig aan orgineel aanvoelende koppeling. Dat is mij verteld althans (door meerdere bronnen), dit is voor mij ook de eerste keer dat ik een koppeling vervang en zeker met dit merk. ;) :D Wordt nog even afwacht dus hoe het echt gaat aanvoelen. Maar ik rij geen 10-tallen km's per dag met me TT, dus iest sportiever mag wel.


Guy
Gebruikersavatar
door screamer
#41455
Masterwill schreef:Zo.... strak rijdt je TT weer super.
Heb je niet gelijk voor een dikkere stabilisator stang genomen vb. van een R32 wat je veel op engelse forums leest?
Ben daar wel ns benieuwd naar het verschil.
Mag ik vragen waar je die Brembo Big brakes hebt besteld. Staat namelijk ook op m'n lijstje :)
Dat staat erg super icm die velgen die je hebt.

Ben benieuwd, zie t resultaat wel op een meeting :wink:

Gr. Will
Nee ik heb de orginele stab. stang genomen, 20mm. Van de R32 is 23 of 21 mm zie ik net, had er eigenlijk niet aan gedacht. Vraag me af hoeveel verschil je zal merken. Denk dat het effect van de nieuwe schokbrekers velen malen hoger is. Heb bijvoorbeeld ook overwogen om de PowerFlex rubber bussen te nemen i.p.v. de orginele. Maar hoe ver moet je gaan...rij er nooit mee op het circuit ofzo (lijkt me wel leuk, maar wil niet het risico lopen dat ik me TT plat rij) en een beetje comfort is ook niet gek toch (niet voor niks voor de KW Variant 2 gekozen ).

De Brembo set heb ik bij biesheuvel besteld, wel een leuke zaak. Was er eens langs geweest. Hebben echt veel. Levertijd is wel lang, in augustus is de fabriek dicht. Maar kan niet wachten tot ze binnen zijn. :D Staat echt echt super, en remmen nog veel beter. Hahaha.


Guy
Gebruikersavatar
door Ronnie
#41550
bekend slangetje, maar die kan je ook vinden als je gehoor niet aangetast is mbt tot de hoge tonen want sist behoorlijk als je gas geeft, ik had een 5 mm scheurtje in de binnenkant exact van t elleboogje/knieholte

ps wel te vroeg gaan vervangen van je koppelingsset, de dollar duit namelijk weer omlaag net als vorig jaar :D (beetje flauw, maar origineel kost t ook max. die prijs maar da heb je we minder dan je nu hebt)
Gebruikersavatar
door screamer
#41606
Sissen was me niet opgevallen, en ik heb een goed tot erg goed gehoor. :D Maar met op druk brengen met de compressor was er wel duidelijk gesis hoor baar.
Inderdaad beter een maandje kunnen wachten, maar ja dat is altijd achter af. Maar orgineel dual mass vliegwiel is duur, paar 100 euro. Dus kosten vallen mee, en het is dan sowieso inderdaad minder dan ik nu heb.

Bak zit er weer onder, was nog wel even klooien. Maar zou het nu in een kwartiertje doen als het weer zou moeten. :) Van het weekend weer verder met de rest monteren.


Guy
Gebruikersavatar
door Ronnie
#41681
Zal wel een stuk fijner rijden als je alles weer geonteerd hebt en er weer op uit kunt trekken met de TT
Gebruikersavatar
door screamer
#41736
Dat hoop ik wel! Zo bij elkaar een hele hoop verbeteringen/probleempjes verholpen. Moet weer als een nieuwe rijden straks. :D

Subframe e.d. zitten er onderhand ook weer onder. Koppeling werkt, motor alleen nog niet laten draaien. Voelt tot nu toe vrijwel orgineel aan kwa indruk kracht van de koppeling. Komend weekend weer verder met de schokbrekers e.d.

Regelmatig valt de hendel om mijn dashboardkastje […]

Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]